Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Probleem met ECU van T4 2.5TDI acv

vragen over de T4
Plaats reactie
Pollux
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mei 2019, 13:27
Locatie: Eindhoven

Probleem met ECU van T4 2.5TDI acv

Bericht door Pollux »

Hallo allemaal

Mijn 2.5TDI uit 1996 wil niet meer blijven lopen. Het lijkt alsof de motor wel wilt starten, maar geen diesel krijgt. Ik heb hem daarom uitgelezen met VAG-com en jawel, ik kreeg deze twee foutcodes

00532 Supply Voltage B+ - inconsistent
17978 Engine Start Blocked by Immobilizer

Mijn startaccu is nieuw en goed. Ik gebruik dezelfde sleutel als normaal. Ik heb beide polen van de accu gehaald en 15 seconden tegen elkaar gehaald voor een harde reset, maar helaas. Als de ECU een slecht contact heeft, dan zou dat ook de Immobilizer kunnen triggeren toch?

Deze bus heeft ooit kortsluiting onder het dashboard gehad (vorige eigenaar had draadjes met alleen wat elektrische tape geisoleerd :muur ), dus het kan goed zijn dat er nog wat bedrading is die niet goed werkt. Bijvoorbeeld de kabelboom van het contactslot naar de zekeringkast.

In welke volgorde zouden jullie gaan foutzoeken? Ik zie dat er in de connector 3 x een Supply B+ naar de ECU gaat. Hoe kan ik die testen? Of zouden jullie dan de complete kabelboom naar de ECU vervangen?
1996 VW T4 2.5TDI California
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Probleem met ECU van T4 2.5TDI acv

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou beginnen met een andere originele sleutel te gebruiken, om te zien of de bus daarmee wel goed aanslaat.
Als je de huidige sleutel eens hebt laten vallen, dan kan het printplaatje of spoeltje in de sleutel defect zijn geraakt.
Dan wordt dus de sleutel niet goed uitgelezen en treedt de startblokkering in werking.

Groeten en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Pollux
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mei 2019, 13:27
Locatie: Eindhoven

Re: Probleem met ECU van T4 2.5TDI acv

Bericht door Pollux »

Thanks Peter. Ik heb het nu met 3 verschillende sleutels geprobeerd. Het gekke is dat ik ooit een sleutel heb laten bijmaken. Deze was niet geprogrammeerd, maar de bus startte er wel gewoon mee. Er zou dus helemaal geen startblokkering meer op moeten zitten.

Ik denk dat ik het volgende ga proberen

1) Kabelboom tussen contactslot en zekeringkast vervangen
2) ECU vervangen door een andere (ook ACV, maar met de startblokkering uit)
3) Kabelboom tussen zekeringkast en motorruimte vervangen

Vooral dat laatste lijkt me een behoorlijke klus om ff hier aan de straat te doen :lach
1996 VW T4 2.5TDI California
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Probleem met ECU van T4 2.5TDI acv

Bericht door Chewbacca »

Ik ben geen expert, maar wel groot fan van de website gerritspeek.nl
Staat bomvol vagcom info

https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17978.html

De tweede foutcode kan blijkbaar het gevolg zijn van een slechte voeding van de ecu, en dus een gevolg van de eerste foutcode?

Mogelijk moet je het dan hierin zoeken?
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00532.html

Kan dus ook nog zekeringkast zelf zijn, of individuele zekeringen, of zelfs nog spanningsregelaar van de dynamo
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Probleem met ECU van T4 2.5TDI acv

Bericht door Bas_Caravelle »

Zit er geen relais bij de zekeringskast die de voeding regelt?

Bij een benzine versie wel, danwel een ontlast relais, maar zit die ook bij een ACV in de zekeringskast??

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Pollux
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mei 2019, 13:27
Locatie: Eindhoven

Re: Probleem met ECU van T4 2.5TDI acv

Bericht door Pollux »

De ECU is eerder binnengekomen dan de kabelboom, dus nu probeer ik deze maar als eerste :knipoog

Hoe krijg ik die ECU connector los? Ik zie een soort schuifje en die kan ik ook een beetje bewegen, maar de vacuum slang vanuit de intercooler zit ook in de weg. Ik wil niet te lomp gaan doen zodat die connector heel blijft. In het plaatje hieronder staat ie bij het 'pijltje'. Moet ik deze slang eerst loshalen?

20220504_100236.jpg

De zekeringkast en R109 heb ik ook al vervangen, kan bijna niet anders dat de ECU kaputt is of een draadbreuk.
1996 VW T4 2.5TDI California
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Probleem met ECU van T4 2.5TDI acv

Bericht door Multivan Generation »

Slangetje eerst loshalen en wellicht een beugel loshalen(hangt af van welke computer)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Pollux
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mei 2019, 13:27
Locatie: Eindhoven

Re: Probleem met ECU van T4 2.5TDI acv

Bericht door Pollux »

Thanks, nu snap ik hoe hij los gaat. Slang los en dan schuifje naar buiten. Maarrrr ik had de verkeerde ECU besteld, eentje zonder de ingebouwde MAP sensor. Stom van me, ik had beter moeten kijken. Ik kan hem gelukkig wel ruilen. Draadboom is nu ook binnen, dus ga ik daar mee verder.
1996 VW T4 2.5TDI California
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Probleem met ECU van T4 2.5TDI acv

Bericht door m.c van den berg »

misschien het witte contact blokje, zit achter het contact van de sleutel.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Ervaren sleutelaar
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jun 2022, 22:54

Re: Probleem met ECU van T4 2.5TDI acv

Bericht door Ervaren sleutelaar »

De bus alweer klaar?
Plaats reactie