Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Te veel motorolie in de motor

vragen over de T5
Plaats reactie
Fili'puurke
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 aug 2014, 11:23

Te veel motorolie in de motor

Bericht door Fili'puurke »

:T6NOLESS
:T54LIFE
Hallo transporterliefhebbers allemaal!
Al heel m'n leven ben ik gek van VW kevertje en busjes.
Begin dit jaar verkocht ik mijn T5 tdi omdat deze eigenlijk een tussenbusje was die ik gekocht had nadat er iets teveel kosten aan m'n T4 VR6 waren..
Maar dan wist ik de volgende dan ik koop is 100% mijn ding!
Na 3 maanden met de fiets rond gereden te hebben ben ik naar Zwitserland gereden om een lange T5 V6 4motion van 2005 met 136000km's te gaan halen met als resultaat een smile op mijn gezicht op de terugrit tot in België..

Maar nu! Toen ik daar de olie controleerde bleek er wa teveel olie op de motor te zitten, op dat moment stelde ik mij daar de vraag bij; is dit abnormaal of nie?.. Vanuit de veronderstelling uit te gaan dat de garagist die deze auto onderhield dat die wel zal weten hoeveel olie erop moet dacht ik dat dit normaal was zo veel olie...
Ben in Zwitserland vertrokken, aan de tol in Frankrijk heb ik voor de eerste keer eens getest hoe snel deze V6 optrekt, daarna nog enkele malen want ik veronderstelde met een warme motor mag dat wel...
Nu 2 weken later is mij al lang opgevallen dat hij efkes naar lucht hapt als ik vertrek rustig of vlot en dit had hij bij de eerste testrit in Zwitserland niet terwijl hij wel perfect draaide toen...

Dus is dit nu zo een ramp dat er 2cm meer olie te zien is op de oliepeilstok van een warme motor na 2 min geleden stilgelegd is?
En wat zou er nu beschadigd zijn aan de motor??

Ps ; nu maandag worden alle filters en oliën van de motor vervangen...
Bijlagen
20220412_105711.jpg
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Te veel motorolie in de motor

Bericht door marrcel »

op zich geeft een warme motor een hogere oliepeilstand. Maar of dat 2 cm bij een VR6 is? Lijkt mij veel.
Na een lang stuk snelweg gaat wel het condens er uit, dan staat het peil wel lager maar er is geen olieverbruik.
Beoordeel de kleur en geur van de olie geen koelvloeistof? geen benzine geur?
Ik zou eerst eens wat vaker peilen en opschrijven.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Te veel motorolie in de motor

Bericht door krekwakwol »

Je zou ook een olie analyse kunnen laten doen, dan weet je ook of er iets in de olie zit wat er niet in hoort.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Te veel motorolie in de motor

Bericht door Multivan Generation »

Wacht het gewoon even af, vul je oliepeil bij tot halverwege het geribbelde gedeelte en ga dan rijden en zie wat er gebeurd. Of het hoger wordt of misschien wel lager.
Vul ook je koelvloeistof tot max.

Het is nu nog te vroeg om overhaaste dingen te doen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Fili'puurke
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 aug 2014, 11:23

Re: Te veel motorolie in de motor

Bericht door Fili'puurke »

Gisteren mijn V6 terug gaan halen in de garage.
De olie zag er normaal uit.
Toen ik vertrok voelde ik het direct dat de motor nog steeds efkes inhoud en niet vlotjes zonder enige hapering vertrekt..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Te veel motorolie in de motor

Bericht door Multivan Generation »

Heb je een handbak of een automaat?
Anders kun je het wellicht daarin zoeken (automaat).

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Fili'puurke
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 aug 2014, 11:23

Re: Te veel motorolie in de motor

Bericht door Fili'puurke »

Handgeschakeld...

Nu heb ik met een ex-motohandelaar hierover gesproken en deze wist me te zeggen dat er een injector zou kunnen kapot zijn.
Waardoor deze benzine in de olie lekt en daardoor het oliepeil stijgt.
Wat is jullie gedacht hierover? Op 137000km en 17 jaar oud...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Te veel motorolie in de motor

Bericht door krekwakwol »

Dit kan wel het geval zijn bij de pompverstuivers van de 2.5 tdi dieselmotoren, maar bij benzine weet ik het niet, dan moet je olie ook dunner zijn, aan de andere kant benzine verdampt ook weer als het warm word.

Dus dit lijkt mij niet erg waarschijnlijk.
Maar injectoren kunnen ook wel getest worden als je hieraan twijfelt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Busfever
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 jun 2019, 19:47
Locatie: gem. Bunnik
Contacteer:

Re: Te veel motorolie in de motor

Bericht door Busfever »

Benzine in de olie kan je testen door vuurtje van je aansteker bij de peilstok te houden of door een paar druppels olie op een schoteltje te leggen en er een vlammetje bij te houden. Als het brandt zit er benzine in, als het knettert zit er water in.
Fili'puurke
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 aug 2014, 11:23

Re: Te veel motorolie in de motor

Bericht door Fili'puurke »

Het is een handgeschakelde..

Wat zouden de mogelijke eventuele oorzaken kunnen zijn van het even inhouden voor het versnellen?
Telkens zo een fractie van een seconde een schokjes bij het optrekken.
Iets dat in mijn gedachten is gekomen is dat er voor de verkoop misschien stick 50 is opgedaan en dat die nu begint uit te werken..
Zou dit kunnen??
Plaats reactie