Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

storingsmelding bij inschakelen verlichting met caravan

vragen over de T5
Plaats reactie
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

storingsmelding bij inschakelen verlichting met caravan

Bericht door BosscheBol »

Bij m'n T4 ging op het dashboard het icoontje van de mistlampen branden en een relais (bij rechter achterlicht T4) zoemen, zodra ik het licht aanschakelde bij een aangekoppelde caravan.
Je kon daar makkelijk bij het relais (bij rechter achterlicht), zodra die eruit was, was het 'probleem' opgelost.
Verlichting vd caravan werkt prima, zonder stroringen.
Ik dacht dat het ergens in de T4 zat, maar nu blijkt dat ik met een T5 weer met hetzelfde te maken heb.
Ook het mistlamp icoontje op het dashboard gaat weer branden en een relais gaat zoemen.
Dat relais zit nu ergens ingebouwd achter het handschoenen kastje, dus is wat lastiger eruit te trekken.
Met andere aanhangers verder nooit problemen met de verlichting.
Het gaat om een 7-polige aansluiting.
Het mistlampje verwijderen uit de verlichtings-unit vd caravan werkte niet om de storing tijdelijk op te lossen.
Iemand enig idee waar ik de storing in de verlichting ergens moet gaan zoeken?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: storingsmelding bij inschakelen verlichting met caravan

Bericht door Multivan Generation »

In de stekker die van de caravan komt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: storingsmelding bij inschakelen verlichting met caravan

Bericht door BosscheBol »

Auto heeft 7 polige aansluiting en de bedrading zit officieel aangesloten, op pinnetje 2 zit dus het mist achterlicht.
Caravans gebruiken vaak meer aansluitingen, waaronder 12v aansluiting vd koelkast.
Die werd bij een 7 polige aansluiting vaak op pinnetje 2 gezet, mistlamp aan -> stroom op koelkast.

Na gekeken te hebben blijkt de caravan toch een 13 polige aansluiting te hebben, van het type multicon, die past gewoon op een 7 polige aansluiting, 6 extra pinnetjes zitten dan rondom.
https://kampeersupport.nl/services/ond ... uitingen/

Bij de caravan heb ik de draad bij pinnetje 2 losgehaald en de storing is opgelost.
Heb nog even gekeken om de draad van het mistachterlicht te vinden en die op pinnetje 2 te zetten, maar dat werd wel heel ingewikkeld, wat een bedrading. :nuts

Werken mistachterlicht is bij een caravan verplicht vanaf december 1997 en de caravan is net een paar maanden ouder :yes
Dus voorlopig laat ik het zo.
Bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie