Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

snel versleten banden

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33715
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: snel versleten banden

Bericht door Multivan Generation »

Ik kende iemand die zijn pirelli P6000 onder zijn T4 ook tot op het canvas versleet na 16.000 km
En dat was een pietje precies.
Maar dat kwam bij hem door zijn rijstijl :bifun :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
upupandaway
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 nov 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam

Re: snel versleten banden

Bericht door upupandaway »

Erdem50 schreef: 09 jun 2022, 13:24 Wat ik al aangaf in mijn eerste reactie. De uitlijning klopt geen pepernoot van. Zou je aub het uitlijnrapport voor en na ook willen toevoegen?
Ha, nou je hebt helemaal gelijk. Er kloppen zelfs geen twee pepernoten van. Ik had gehoopt dat dat het een makkelijk verhaal zou maken. Even laten uitlijnen, nieuwe banden eronder en hoppakee klaar. Maar nee.

Helaas lees ik je bericht nu pas en heb ik geen uitlijnrapport mee gekregen. Ze hebben het vooralsnog alleen voor me gechecked maar nog niets aangepast omdat het verhaal dus een staartje heeft. In ieder geval staan beiden achterbanden meer dan 1% gekanteld. Als ik me goed herinner, een band 1,4% en de ander 1,9%. Iets in de lijn. Voorwielen zijn niet geheel recht, maar niks ergs.

Nu heb ik mijn camper overgekocht met sportveren en heb ik dit zo gehouden omdat ik het fijn vind dat ik in het buitenland alle hoogte barrieres onder door kan. De oude (duitse) eigenaar die zelf een automonteur was heeft deze sportveren tot twee maal toe eronder gezet, dus blijkbaar was hij er tevreden over. Nu begrijp ik dat, omdat de achteras niet uitgelijnd kan worden, (begreep bij de bandenman dat dat alleen vanaf de t5 kan) dat ik dus andere veren eronder zal moeten zetten wil ik het uitlijnprobleem verhelpen. Ze hebben de achterkant omhoog gekanteld en inderdaad deed dit de auto automatisch uitlijnen.

Nu zou ik eigenlijk heel graag verlaagd blijven rijden vanwege de hoogte barrieres en ik veel op plekken kom die een 1.90m barriere hebben. En ben daardoor in de hoop dat er wellicht toch nog een ander onderliggend probleem ten grondslag aan mijn snel slijtende achterbanden zal liggen. Of.... dat jullie aangeven dat de achteras op eoa manier wel uitgelijnd kan worden. Dat zou helemaal mooi zijn.

Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat een automonteur veren onder de bus plaatst die eigenlijk helemaal niet geschikt zijn en een totaal verkeerde uitlijning veroorzaken.

Ben heel benieuwd naar jullie gedachten erover!

Heel erg bedankt weer!!

Groetjes Laura
Groetjes Laura
T4 California Freestyle 151pk
Gebruikersavatar
upupandaway
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 nov 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam

Re: snel versleten banden

Bericht door upupandaway »

krekwakwol schreef: 09 jun 2022, 13:28 Ik denk dat je hem even 4 wiel moet laten uitlijnen, ik weet niet of 2 wiel uitlijnen nog bestaat, maar dan controleren ze de stand van de achterwielen ook.
Hopelijk kunnen ze dan zien waar het probleem van je overmatige slijtage zit en het oplossen.
Dankjewel voor je berichtje! Nou ze hebben het dus gechecked, alleen blijkt dat ze de achterwielen wel kunnen checken, maar niet kunnen uitlijnen. Alleen de voorwielen en die waren afgezien van een kleine afwijking wel ok (zie hierboven)
Groetjes Laura
T4 California Freestyle 151pk
Gebruikersavatar
upupandaway
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 nov 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam

Re: snel versleten banden

Bericht door upupandaway »

Multivan Generation schreef: 09 jun 2022, 15:21 Ik kende iemand die zijn pirelli P6000 onder zijn T4 ook tot op het canvas versleet na 16.000 km
En dat was een pietje precies.
Maar dat kwam bij hem door zijn rijstijl :bifun :bifun
Haha, ik kan me voorstellen dat als je Pirelli's eronder laat zetten dat je rijstijl dan wellicht ook iets aan racewagen gevoel onderheving is :ikrij


Maar zal toch wel beetje zijn tegengevallen denk ik zo dat ze op waren na 16.000km
Groetjes Laura
T4 California Freestyle 151pk
Gebruikersavatar
upupandaway
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 nov 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam

Re: snel versleten banden

Bericht door upupandaway »

pwhooftman schreef: 08 jun 2022, 23:00 Volledig kaal na 15000 km is zo absurd snel, dan hoef je je niet druk te maken over personen-bestelbus- of vrachtwagen banden, dan is er gewoon iets heel errug mis. De achterwielen worden niet eens aangedreven!
Je had gelijk hoor! De uitlijning klopt geen snars van. Zie hierboven.
Groetjes Laura
T4 California Freestyle 151pk
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: snel versleten banden

Bericht door pwhooftman »

Als de wielen gekanteld staan door verlaagde veren, was het dan dus alleen de binnenkant van de banden die kaal werden?
Ik vind de kantelafwijking niet groot eerlijk gezegd. Kun je een foto van recht achter de bus nemen waarop we de stand van de wielen en de laagte van de bus zien?
Gebruikersavatar
upupandaway
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 nov 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam

Re: snel versleten banden

Bericht door upupandaway »

pwhooftman schreef: 09 jun 2022, 22:14 Als de wielen gekanteld staan door verlaagde veren, was het dan dus alleen de binnenkant van de banden die kaal werden?
Ik vind de kantelafwijking niet groot eerlijk gezegd. Kun je een foto van recht achter de bus nemen waarop we de stand van de wielen en de laagte van de bus zien?
Hmmm, daar zeg je wat. Als ik me goed herinner (maar ik ga nu aan mezelf twijfelen) waren het vooral de buitenkanten die helemaal tot het draad versleten zijn. De binnenkant is ook goed versleten maar heeft nog een lichte profielrichel van wellicht 2mm (maar dat is wilde schatting ;))

Ik heb er echt helemaal geen verstand van, maar even logisch bedacht lijkt het vanzelfsprekender dat wanneer het probleem alleen van de veren zou komen dat dan de binnenkant van de band het meest versleten zou moeten zijn? (Ik denk hardop.. dus wellicht kraam ik onzin uit)

De man die de meting deed gaf aan dat het een behoorlijke afwijking was, wellicht heb ik de aantallen verkeerd onthouden? Iig moest de achterkant van de bus zo'n 6a7cm omhoog gebracht worden om de afwijking te corrigeren. Wellicht dat dat wat zegt.

Mn busje staat in de garage vanwege gebrek aan parkeervergunning, maar zal morgen er even naartoe gaan en wat foto's nemen. Dankjewel voor het meedenken, heel fijn!
Groetjes Laura
T4 California Freestyle 151pk
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: snel versleten banden

Bericht door pwhooftman »

Ik lees in diverse Engelstalige berichten dat de camber niet aangepast kan worden (camber is de scheefstand van de wielen van boven naar beneden, dus bovenkant van het wiel meer naar binnen). De camber neemt toe als je verlaagt, omdat de wielen als het ware met hun bovenkant naar binnen scharnieren. Maar ik lees dat door verlagen ook het 'toespoor' verandert, en dat dat wel aangepast kan worden door het verdraaien van excentrische bussen in de wielophanging. 'Toespoor' is als de wielen naar binnen wijzen, denk aan scheel kijken. Als de wielen teveel toespoor hebben, dan gaan de buitenkanten het hardst slijten. Als ze te weinig toespoor hebben (of zelfs 'wijdspoor'), dan slijten de binnenkanten sneller.

Leerzaam leesvoer: https://www.mvwautotechniek.nl/wielgeometrie/
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: snel versleten banden

Bericht door Erdem50 »

Heb je foto’s van je bus VOORDAT ze hem omhoog gezet hebben? Er zijn heel veel verlaagde busjes en die hebben echt niet iedere 15k nieuwe banden nodig. Dan moet jou bus wel heel erg laag liggen.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
upupandaway
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 nov 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam

Re: snel versleten banden

Bericht door upupandaway »

pwhooftman schreef: 09 jun 2022, 23:40 Ik lees in diverse Engelstalige berichten dat de camber niet aangepast kan worden (camber is de scheefstand van de wielen van boven naar beneden, dus bovenkant van het wiel meer naar binnen). De camber neemt toe als je verlaagt, omdat de wielen als het ware met hun bovenkant naar binnen scharnieren. Maar ik lees dat door verlagen ook het 'toespoor' verandert, en dat dat wel aangepast kan worden door het verdraaien van excentrische bussen in de wielophanging. 'Toespoor' is als de wielen naar binnen wijzen, denk aan scheel kijken. Als de wielen teveel toespoor hebben, dan gaan de buitenkanten het hardst slijten. Als ze te weinig toespoor hebben (of zelfs 'wijdspoor'), dan slijten de binnenkanten sneller.

Leerzaam leesvoer: https://www.mvwautotechniek.nl/wielgeometrie/
Wat een geweldige info, dankje!! Het is duidelijk dat de bus dan teveel toespoor heeft aangezien de buitenzijden sneller slijten. Moet wel zeggen dat het ook weer niet een dramatisch verschil is bij nadere inspectie. De binnenkant heeft nog wat profiel, maar ook bijzonder weinig. Ik zal hieronder nog wat foto's plaatsen.

Wanneer ik alle info lees op mvwautotechniek, heb ik het idee dat er ook iets mis is met de stabilisatorstang. Maar dat ter zijde.

Gisteren heb ik een garage gesproken die veel T4's doet en die gaven aan dat wanneer een band schuin afslijt dat niet komt door de veren. Hmmmm... Mijn verhaal zo horende leek de snel slijtende banden volgens hem niet door de verlaging te komen. Maar uiteraard moet hij de bus zien alvorens er echt iets over te kunnen zeggen. Ik ga er over twee weken heen!

HIj gaf ook aan dat de achteras hypothetisch wel afgesteld kan worden, maar dat draagarmrubbers vaak vastgeroest zijn met het geheel waardoor de arm zou kunnen afbreken met stellen en dat durven de meeste garages niet aan. Vandaar dat ze het niet doen. Of het bij mij ook vastgeroest is en wat er mogelijk is moet hij bekijken.

To be continued!

Heel erg bedankt voor je heldere info!
Groetjes Laura
T4 California Freestyle 151pk
Gebruikersavatar
upupandaway
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 nov 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam

Re: snel versleten banden

Bericht door upupandaway »

Erdem50 schreef: 10 jun 2022, 08:59 Heb je foto’s van je bus VOORDAT ze hem omhoog gezet hebben? Er zijn heel veel verlaagde busjes en die hebben echt niet iedere 15k nieuwe banden nodig. Dan moet jou bus wel heel erg laag liggen.

Ze hebben de bus bij de bandenman even via een blokje hoger op de poten gezet, om te kijken wat dat deed met de uitlijning. Dus de sportveren zitten er nog steeds onder.

Hij staat volgens mij heel erg laag, kan me niet voorstellen dat het nog lager kan haha, maar dan nog vind ik het een rare gedachte dat de oude eigenaar die een automonteur is met eigen garage, er veren onder de bus gooit die de bus geheel uit het lood brengt.
Bijlagen
IMG_5017 2.jpg
IMG_5020.jpg
Groetjes Laura
T4 California Freestyle 151pk
Gebruikersavatar
upupandaway
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 nov 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam

Re: snel versleten banden

Bericht door upupandaway »

pwhooftman schreef: 09 jun 2022, 23:40 Ik lees in diverse Engelstalige berichten dat de camber niet aangepast kan worden (camber is de scheefstand van de wielen van boven naar beneden, dus bovenkant van het wiel meer naar binnen). De camber neemt toe als je verlaagt, omdat de wielen als het ware met hun bovenkant naar binnen scharnieren. Maar ik lees dat door verlagen ook het 'toespoor' verandert, en dat dat wel aangepast kan worden door het verdraaien van excentrische bussen in de wielophanging. 'Toespoor' is als de wielen naar binnen wijzen, denk aan scheel kijken. Als de wielen teveel toespoor hebben, dan gaan de buitenkanten het hardst slijten. Als ze te weinig toespoor hebben (of zelfs 'wijdspoor'), dan slijten de binnenkanten sneller.

Leerzaam leesvoer: https://www.mvwautotechniek.nl/wielgeometrie/

Hier nog wat foto's van de bandjes, mocht je het leuk vinden

(hierboven staat een foto van de achterkant)
Bijlagen
IMG_5023.jpg
IMG_5018.jpg
IMG_5019.jpg
Laatst gewijzigd door upupandaway op 11 jun 2022, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Laura
T4 California Freestyle 151pk
Gebruikersavatar
upupandaway
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 nov 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam

Re: snel versleten banden

Bericht door upupandaway »

En nog een foto van de linker band, opgedroogd.
Bijlagen
IMG_5025.jpg
Groetjes Laura
T4 California Freestyle 151pk
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: snel versleten banden

Bericht door Hanz »

Ter vergelijking, mijn California met dezelfde wielen. Niet verlaagd. Banden 225/60R16.
Afstand van bovenkant band tot spatbordrand 9 cm.
Bijlagen
IMG_20220611_115027.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
upupandaway
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 nov 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam

Re: snel versleten banden

Bericht door upupandaway »

Hanz schreef: 11 jun 2022, 11:54 Ter vergelijking, mijn California met dezelfde wielen. Niet verlaagd. Banden 225/60R16.
Afstand van bovenkant band tot spatbordrand 9 cm.
Ah, fijn om te weten, dank. En we hebben dezelfde bandenmaat. Ik zal de afstand ook eens meten bij mij, dan weet ik hoeveel mn busje omhoog gaat mocht ik toch van veren 'moeten' wisselen.

Weet jij toevallig of je 1.90 barrieres onder door kan met jouw busje?
Groetjes Laura
T4 California Freestyle 151pk
Plaats reactie