Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

vragen over de T4
Travelluc
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jul 2016, 12:36

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Travelluc »

Inmiddels besloten om de bus om te bouwen naar een 2.5TDI. Vergt wat meer werk en een wat grotere investering maar levert ook wel een fijnere bus op.

Op zoek naar een donorbus. Heb een interessante optie gevonden mét ABS (rijdende complete bus)

Iemand enig idee hoe eenvoudig of moeilijk het is om ook gelijk ABS over te bouwen?

Dank voor alle tips!

Groet, Luc
idh
Berichten: 400
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door idh »

Goede AAB 2.4 motors zijn schaars aan het worden... Wat wij ook vaak doen is het ombouwen naar een 1.9TDI motor zodat er een motor in kan van een golf 3 of 4. Ook is een PD motor mogelijk.
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
BokkieT4
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2016, 14:13
Locatie: Zuid-Holland

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door BokkieT4 »

Ok, ik rakel een oud topic weer op. Maar ik ben ook op zoek naar een vervangend AAB blok en iemand / firma die de vervanging voor me kan doen. Dat mag een gereviseerd (dus kostbaar) blok worden, maar liever heb ik een goed functionerend ruilblok. Heeft iemand een advies waar dat te laten doen, die betrouwbaar en (relatief) betaalbaar is? Ik houd me erg aanbevolen.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Timy »

Als ik het (weer..) zou moeten doen zou ik naar Ismet IN Vijfhuizen gaan. Overweeg gelijk een 2.5tdi. Iets duurder maar als je toch bezig bent.. had ik destijds ook beter kunnen doen. :knipoog Maar nu moet eerst dit blok nog jaren mee :proost
BokkieT4
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2016, 14:13
Locatie: Zuid-Holland

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door BokkieT4 »

Bedankt, Timy. En je noemt Ismet, die ik al vaker benoemd heb gezien. Schijnt een goede en betrouwbare garage / leverancier te zijn he?

Btw, past een 2.5 in een oude T4 met kortere neus (nog even afgezien van de overige zaken die aangepast moeten worden)?
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Timy »

Dat schijnt passend gemaakt te kunnen worden. Zou gewoon eens informeren wat de huidige mogelijkheden zijn voor je :proost
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Snautzer »

Ken iemand met een 2.5 benzine donor bus te koop.pm maar bij interesse.
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door Goldkiwi »

In mijn bus zit dezelfde motor. het is wel een 5 cilinder motor.
Ik hoop dat je een goede vervanging vindt! Zodra ik voor deze zelfde klus kom te staan zet ik er een 2.5 in denk ik.
mag ik vragen hoeveel hij op de teller heeft? Is een revisie geen optie? Dat is misschien een wat minder extreme ingreep.
BokkieT4
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2016, 14:13
Locatie: Zuid-Holland

Re: Motor vervangen T4 California 1991 2.4 Diesel AAB

Bericht door BokkieT4 »

Ik heb nog niet alle kosten goed op een rijtje. Dus kan je dat nog niet helemaal vertellen. De huidige motor heeft pakweg 370.000 op de klokken staan. Ik ga er maar vanuit dat dat klopt, al ben ik niet de eerste eigenaar. Ik heb 'm gekocht bij pakweg 220.000 en toen was het olieverbruik al behoorlijk stevig.

De prijzen voor een vervangende AAB motor (en ik ga ervan uit dat dat allemaal gereviseerde motoren zijn) variëren tussen pakweg € 2000,- en € 3500,- en dat is dus alleen de aanschaf nog zonder uitbouw van de oude en inbouw van de nieuwe. Prijzen tweedehands ruilmotoren zijn steeds op aanvraag. Dus neem dat als basis en schat de rest in . . .
Plaats reactie