Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roest dorpels - zelf vervangen?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Roest dorpels - zelf vervangen?

Bericht door arjanzevenaar »

Gewoon doen, ik ben er ook net mee bezig, het ligt nog open.
Bijlagen
Screenshot_20220613-124657_WhatsApp.jpg
Screenshot_20220613-124712_WhatsApp.jpg
Screenshot_20220613-124723_WhatsApp.jpg
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Roest dorpels - zelf vervangen?

Bericht door Goldkiwi »

arjanzevenaar schreef: 13 jun 2022, 13:48 Gewoon doen, ik ben er ook net mee bezig, het ligt nog open.
Hoi Arjan,
Goed om te zien! Gelukkig zien je binnendorpels er nog goed uit. Ik denk dat ik een klein stuk van de binnendorpel ook moet vervangen, maar ik hoop dat de roest die daarop zit oppervlakkig en behandelbaar is. Maar ik ga uit van het ergste, dan kan het alleen maar meevallen.

Dat nieuwe stuk wat je erin last, is dat van een donor bus of heb je plaatwerk online gekocht? het ziet er goed uit in ieder geval! heb je een lascursus gedaan om dit te doen? Ben heel benieuwd. Heel veel succes met de klus in ieder geval :)
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Roest dorpels - zelf vervangen?

Bericht door krekwakwol »

Respect hoor om dit allemaal zelf voor het eerst te doen. Let je er wel op dat de carroserie stevig genoeg is om de krik er onder te zetten, het zou jammer zijn als het ook maar een beetje verbuigt en nadien de deur niet meer zo mooi sluit als voorheen.
Wel eens gezien bij iemand die ook zelf even de dorpel ging vervangen, dat is toch zonde van al het werk. (Nee, ik was het zelf niet.)
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Roest dorpels - zelf vervangen?

Bericht door odorf »

Mig/Co2 lassen is met een ‘inert’ gas (CO2 en Argon)
Dit gas schermt de laspoel van voeibaar metaal af van de buitenlucht waardoor je een zuiverder las krijgt.

Mag is met een Actief gas, dit komt in de hobbypraktijk in principe niet voor.

De Cebora is een prima apparaat. Ik heb een cursusje bij Rustbuster gedaan, en dan werk je ook met zulk soort apparaten.

Ik vond de cursus vooral zinvol om te leren hoe een goede en verkeerde (zwakke) las er uit ziet.
En verder oefenen.

Als je zelf plaatwerk stukjes in gaat lassen kan ik een stuk Zincor plaat aanbevelen. Dit is een soort verzinkte plaat die toch prima te lassen is en vooral al behandeld is tegen roest. Gewoon blik roest meteen en dat geeft op de lange duur makkelijk problemen.

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Roest dorpels - zelf vervangen?

Bericht door Lutra »

odorf schreef: 13 jun 2022, 20:36 Mig/Co2 lassen is met een ‘inert’ gas (CO2 en Argon)
Dit gas schermt de laspoel van voeibaar metaal af van de buitenlucht waardoor je een zuiverder las krijgt.

Mag is met een Actief gas, dit komt in de hobbypraktijk in principe niet voor.

De Cebora is een prima apparaat. Ik heb een cursusje bij Rustbuster gedaan, en dan werk je ook met zulk soort apparaten.

Ik vond de cursus vooral zinvol om te leren hoe een goede en verkeerde (zwakke) las er uit ziet.
En verder oefenen.

Als je zelf plaatwerk stukjes in gaat lassen kan ik een stuk Zincor plaat aanbevelen. Dit is een soort verzinkte plaat die toch prima te lassen is en vooral al behandeld is tegen roest. Gewoon blik roest meteen en dat geeft op de lange duur makkelijk problemen.

:toppie
Mag lassen is met CO2, dat is een actief gas en wordt toegepast bij “gewoon” staal. Mig is met Argon en wordt toegepast bij het lassen van RVS.
Mig kan ook bij staal maar heeft geen meerwaarde, je gebruikt alleen onnodig duur gas.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Roest dorpels - zelf vervangen?

Bericht door odorf »

Dan had ik het net verkeerd onthouden.

Dank Lutra! :yes
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Roest dorpels - zelf vervangen?

Bericht door Lutra »

odorf schreef: 14 jun 2022, 12:01 Dan had ik het net verkeerd onthouden.

Dank Lutra! :yes
👍🏻
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Roest dorpels - zelf vervangen?

Bericht door arjanzevenaar »

arjanzevenaar schreef: 13 jun 2022, 13:48 Gewoon doen, ik ben er ook net mee bezig, het ligt nog open.
De stukken zijn kant en klaar gekocht. Ik had geen MIG ervaring, wel heel veel TIG gelast maar MIG is een stuk makkelijker zeker met de nieuwe apparaten.

Maar precies wat je zegt, probeer zoveel mogelijk weg te halen, blijft er toch een rot stuk zitten gewoon omdat je dan echt alles compleet moet vervangen dan moet je in ieder geval het niet dicht maken, behandelen met een roest oplosser of roest stopper maar niet daarna dichtmaken met bitume of verf. Als je roest laat drogen roest het veel minder hard en als er nog genoeg staal over is dan is dat op dit moment misschien de beste oplossing, doe wat je kan en probeer het iets beter te maken, dat is in iedergeval al beter dan het zo laten zitten. Het roest daarna zeker niet meer zo hard als voorheen. 100% roest tegen houden bij oude auto's lukt toch nooit helemaal en zo win je tijd voor later.
Plaats reactie