Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kabel/plug raamantenne naar antenneversterker

vragen over de T4
Plaats reactie
KnOeFz
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jun 2022, 11:39

Kabel/plug raamantenne naar antenneversterker

Bericht door KnOeFz »

Hoi, na jaren hier info opgedaan te hebben voor het fixen van kleine probleempjes (waarvoor dank) nu maar eens aangemeld.
Ongelooflijk wat een hoop kennis hier verzameld is, super tof.

In onze T4 California Coach uit 1995 is 2 of 3 jaar geleden een nieuwe voorruit geplaatst met raamantenne nadat een duif tijdens het rijden tegen de ruit vloog :ie We hadden eigenlijk altijd prima radio ontvangst tot dat moment.

We luisteren niet heel vaak radio vandaar dat we wat laat ontdekten dat de ontvangst echt belabberd is met de nieuwe ruit. Eerst dacht ik, daar wen ik wel aan maar ben het nu een beetje beu en ben op onderzoek gegaan... wat blijkt... de ruitantenne is helemaal niet aangesloten :huilen De draad van de versterker naar de voorruit is doorgeknipt en op de aansluiting op de ruit zit helemaal niets aangesloten.

Afbeelding

Weet iemand waar zo'n kabeltje te kopen is of waar ik de pluggen kan kopen hiervoor?

Dit zit in de versterker geplugd:

Afbeelding

Na een stukje van de draad gestript te hebben lijkt een normale elektriciteitsdraad, geen coax. Klopt dat?

Zelf kom ik niet verder dan dit met mijn google skills maar weet niet of dat gaat passen (kan de aansluiting bij het raam niet meten door ruimtegebrek.



Alle input en ideeën zijn welkom
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kabel/plug raamantenne naar antenneversterker

Bericht door Multivan Generation »

In mijn ogen heb je twee mogelijkheden:

De eerste is een telescopische buitenantenne die gemonteerd wordt in de tussenruimten tussen de motorkap en de voorruit kunt

De tweede mogelijkheid is het kopen van een andere radio in combinatie met een DAB plus antenne, en wellicht is dit de betere toekomst bestendige oplossing.

De voorruit antenne zal altijd belabberde ontvangst houden.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
KnOeFz
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jun 2022, 11:39

Re: Kabel/plug raamantenne naar antenneversterker

Bericht door KnOeFz »

Bedankt voor je tips.

Hoopte eigenlijk dat iemand een linkje naar een passende plug / kabel voor aan de raamantenne aansluiting had voor me.
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Kabel/plug raamantenne naar antenneversterker

Bericht door JanpeterJ »

google het nummer op de versterker en je vindt complete sets, maar ook de losse kabel.
701035577a
https://www.ebay.com/itm/253395405926
Maar ik zou dat geld er niet aan gaan besteden en ook voor een DAB radio gaan.

Een andere optie: de huidige kabel een stukje strippen, draadje eraan knopen en verbinden met de voorruit antenne aansluiting. Dat zou ik sowieso eerst doen om te testen of de ontvangst goed genoeg is voor jullie.
(er loopt geen stroom door, dus het luistert niet zo nauw)

Wel grote kans dat iemand zo'n kabeltje ongebruikt nog in de bus heeft zitten, want een groot deel heeft hem niet meer nodig door DAB plus.
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Kabel/plug raamantenne naar antenneversterker

Bericht door Remco_T5 »

Zo te zien zit er geen beschermingsmantel omheen en zoals aangegeven loopt er geen stroom door dus zou je zelfs met een kroonsteen kunnen volstaan. Zeker om te testen.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
KnOeFz
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jun 2022, 11:39

Re: Kabel/plug raamantenne naar antenneversterker

Bericht door KnOeFz »

Thanks voor de link en de bevestigingen van mij eigen observaties dat het geen coax is.
Ben blij met de reacties.

Heb voor nu een losse antenneplug besteld en knoop er zelf een draadje aan om te testen.
de €30,- op ebay is me wat te gortig

Mocht iemand een ongebruikte draad uit zijn/haar bus kunnen missen hou ik me aanbevolen.

Ik laat weten hoe mijn test verloopt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kabel/plug raamantenne naar antenneversterker

Bericht door Multivan Generation »

Mijn advies was gebaseerd op de uitfasering van de FM-radio stations en een slechtere ontvangst daarvan.
Er wordt steeds meer geïnvesteerd in DAB+ met betere ontvangst en kwaliteit daarvan.
Vandaar mijn advies.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
KnOeFz
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jun 2022, 11:39

Re: Kabel/plug raamantenne naar antenneversterker

Bericht door KnOeFz »

Multivan Generation schreef: 21 jun 2022, 09:42 Mijn advies was gebaseerd op de uitfasering van de FM-radio stations en een slechtere ontvangst daarvan.
Er wordt steeds meer geïnvesteerd in DAB+ met betere ontvangst en kwaliteit daarvan.
Vandaar mijn advies.

Groetjes Peter
Ik snap wel waar je advies vandaan komt hoor peter, maar het is nu voor mij niet de weg die ik wil bewandelen.
Er zal in de toekomst vast geen ontkomen aan zijn maar als ik tot die tijd met een stekkertje aanschaffen en aansluiten klaar ben is dat voor nu voor mij voldoende. (mits de ontvangst weer gelijkwaardig is als ik met mijn vorige ruit gewend was)

Hopelijk dit weekend tijd om het op te lossen :knipoog

gr.

Jeroen
KnOeFz
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jun 2022, 11:39

Re: Kabel/plug raamantenne naar antenneversterker

Bericht door KnOeFz »

hmmm....
het is dus geen normale antenne aansluiting maar een soort 'snap' aansluit stekker zoals bij een 9v batterij als ik het goed zie.

Afbeelding

iemand idee hoe zo'n stekker heet en/of waar te bestellen? ipv het hele kabeltje voor €30 op ebay?
Ik krijg ze nergens gevonden...
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 755
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Kabel/plug raamantenne naar antenneversterker

Bericht door limburger »

kabel strippen en eromheen wikkelen, goed om te testen. eventueel een klein rubber o-ring om het gewikkelde heen voor te borgen. of met een schuifmaat meten en vergelijken met een 9v batterij aansluitclip, die dingen kosten maar 20cent.

:driveT4 :T44EVER
KnOeFz
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jun 2022, 11:39

Re: Kabel/plug raamantenne naar antenneversterker

Bericht door KnOeFz »

Gefixt. :adhd
Uiteidelijk toch de ebay link gebruikt en kabeltje gekocht.
Dank voor de tips en t meedenken.
Ontvangst weer prima.

Afbeelding

Afbeelding


Voor een volgende keer.... Het kabeltje past idd op een 9v batterij :lach

Afbeelding
Plaats reactie