Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5: loeit, fluit en rookt.

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door Ludus »

Onze T5 camper uit 2008, 240.000 km op de teller 5 cilinder 2.5 130 pk maakt verschillende geluiden in verschillende situaties. Vreselijk gezellig natuurlijk maar vooral dat roken is een slechte gewoonte.
Hij loeit zo nu en dan bij het uitzetten. Daar zijn hier topics over te vinden dus daar komen we denk ik wel uit.
Verder fluit hij bij een warme motor als je specifiek in de 2e of 3e versnelling gas geeft bij zo'n 2000 toeren. Daar is ook best veel over te vinden op dit forum maar misschien toch wat lastiger te traceren.
Als laatste, bij een warme motor na een rustige rit op de snelweg begint ie als ie daarna stationair draait zo nu en flink wit te roken. Stinkt ook behoorlijk die rook. Na een paar minuten houdt dit weer op. Meestal is dat dus net als ik van de snelweg af ga de stad in of .. ook heel fijn .. op mijn werk de parkeergarage in.
Als ik op de snelweg de motor wat hoger laat toeren gaat alles goed. Het is ook erger als hij vaak stil staat. Vandaar dat het nu met thuiswerken ineens veel meer opvalt.

Geen verlies van koelwater of buitengewoon oliegebruik. Bus start altijd prima, ook als ie warm is. Geen noodloop, merk wel dat hij stationair wat zachter gaat lopen als hij begint te roken.

Concrete vraag, kunnen deze klachten met elkaar te maken hebben of zijn het allemaal apart op te lossen kwalen? Ik wil niet zomaar lukraak van alles laten vervangen zonder een beetje een idee wat er aan de hand kan zijn.

Ben benieuwd naar de reacties!
Vriendelijke groet,
Ruud.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door Hanz »

Is dat fluiten niet gewoon de turbo?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door Ludus »

Hanz schreef: 04 sep 2021, 11:31 Is dat fluiten niet gewoon de turbo?
Het is een snoeihard en blazend geluid. Geen idee hoe een turbo normaal hoort te klinken, maar dit klinkt echt als ontsnappende lucht, is er ook ineens en dan ineens weer weg. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door krekwakwol »

Bij turbodruk lekkage via slang of interkoeler of ander deel wat onder druk staat gaat hij ook hard blazen/fluiten, net gelijk hoe hij lekt.
En idd bij hoger toerental (voornamelijk bij belasting)
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door Pascal-141 »

Controleer de interkoeler op defecten (lekkage) , en ook het slangwerk van en naar de interkoeler
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door Ludus »

Bedankt voor jullie reacties. Al die verwijzingen naar de interkoeler, is dat op basis van het geluid alleen of ook het roken?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door krekwakwol »

Zou er mee te maken kunnen hebben, als je turbodruk verliest is de verhouding tussen lucht en ingespoten brandstof niet oke.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door Ludus »

Bedankt voor het reageren. Afspraak met de garage gemaakt.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door koensch »

ik kan me herinneren ooit iets te hebben gelezen over de koe-klep.... een klep die koeiengeloei geluid maakt bij een storing.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door Ludus »

koensch schreef: 07 sep 2021, 20:57 ik kan me herinneren ooit iets te hebben gelezen over de koe-klep.... een klep die koeiengeloei geluid maakt bij een storing.
Klopt, moo-valve noemen ze hem daar :-)
koevlaas
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 aug 2019, 16:24

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door koevlaas »

Ludus schreef: 08 sep 2021, 16:22
koensch schreef: 07 sep 2021, 20:57 ik kan me herinneren ooit iets te hebben gelezen over de koe-klep.... een klep die koeiengeloei geluid maakt bij een storing.
Klopt, moo-valve noemen ze hem daar :-)

Die loeit bij mij al jaren, merk er verder niks van.
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door Ludus »

Inmiddels zijn we wat verder. Het loeien is weg. Inderdaad de moo-valve :-)
Witte rook is ook verdwenen. EGR klep is schoongemaakt.
Piepen doet ie nog steeds. Mocht het erger worden dan zien we wel weer. Voorlopig gewoon niet teveel gas geven. is sowieso op het moment niet verstandig :-)

Inmiddels wel de rechter steekas vervangen. Bus ging steeds meer bonken bij het schakelen en gas loslaten. Uiteindelijk ging ie niet meer voor of achteruit. Natuurlijk midden op een grasveld volgeladen met tenten etc. Zal je altijd zien.
Steekas is een standaard euvel ben ik inmiddels achter.
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door Remco_T5 »

Ludus schreef: 05 jul 2022, 23:28 Inmiddels zijn we wat verder. Het loeien is weg. Inderdaad de moo-valve :-)
Witte rook is ook verdwenen. EGR klep is schoongemaakt.
Piepen doet ie nog steeds. Mocht het erger worden dan zien we wel weer. Voorlopig gewoon niet teveel gas geven. is sowieso op het moment niet verstandig :-)

Inmiddels wel de rechter steekas vervangen. Bus ging steeds meer bonken bij het schakelen en gas loslaten. Uiteindelijk ging ie niet meer voor of achteruit. Natuurlijk midden op een grasveld volgeladen met tenten etc. Zal je altijd zien.
Steekas is een standaard euvel ben ik inmiddels achter.
Geloof mij, dan heb je geluk dat je een handgeschakelde bak heb.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door Erdem50 »

Remco_T5 schreef: 06 jul 2022, 22:36
Ludus schreef: 05 jul 2022, 23:28 Inmiddels zijn we wat verder. Het loeien is weg. Inderdaad de moo-valve :-)
Witte rook is ook verdwenen. EGR klep is schoongemaakt.
Piepen doet ie nog steeds. Mocht het erger worden dan zien we wel weer. Voorlopig gewoon niet teveel gas geven. is sowieso op het moment niet verstandig :-)

Inmiddels wel de rechter steekas vervangen. Bus ging steeds meer bonken bij het schakelen en gas loslaten. Uiteindelijk ging ie niet meer voor of achteruit. Natuurlijk midden op een grasveld volgeladen met tenten etc. Zal je altijd zien.
Steekas is een standaard euvel ben ik inmiddels achter.
Geloof mij, dan heb je geluk dat je een handgeschakelde bak heb.
Een T5 automaat is niet anders dan een handbak. Een T5GP met een DSG is wel afwijkend.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door Remco_T5 »

Erdem50 schreef: 07 jul 2022, 07:13
Remco_T5 schreef: 06 jul 2022, 22:36
Ludus schreef: 05 jul 2022, 23:28 Inmiddels zijn we wat verder. Het loeien is weg. Inderdaad de moo-valve :-)
Witte rook is ook verdwenen. EGR klep is schoongemaakt.
Piepen doet ie nog steeds. Mocht het erger worden dan zien we wel weer. Voorlopig gewoon niet teveel gas geven. is sowieso op het moment niet verstandig :-)

Inmiddels wel de rechter steekas vervangen. Bus ging steeds meer bonken bij het schakelen en gas loslaten. Uiteindelijk ging ie niet meer voor of achteruit. Natuurlijk midden op een grasveld volgeladen met tenten etc. Zal je altijd zien.
Steekas is een standaard euvel ben ik inmiddels achter.
Geloof mij, dan heb je geluk dat je een handgeschakelde bak heb.
Een T5 automaat is niet anders dan een handbak. Een T5GP met een DSG is wel afwijkend.
Daar heb je inderdaad gelijk in dus gelukkig heb je geen T5GP met DSG automaat. :knipoog
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Plaats reactie