Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

vragen over de T4
Plaats reactie
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

Weer even een update van mijn kant.... Ik rijd tot op de dag van vandaag op HVO (100%). Dus geruime tijd. Echter: mijn dieselpomp begint te lekken. Behoorlijk. Toeval? Hopelijk! Dieselpompen kunnen immers gaan lekken. Het is ook al een oudje ('96). Om dit uit te sluiten probeer ik nu toch even gewone diesel (jammer genoeg). Wordt vervolgd.

Als iemand hier ideeën of ervaringen mee heeft; ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door gcSunrader »

Wat vervelend van de lekkage 🫣.
Lekker aan de toer in Scandinavië en opzoek naar hbo pompen. Alleen maar in het zuiden. Oké nu zijn we weer in het zuiden dus naar de
Pomp. 32.45 Zweedse kroon dat is (snelle omrekenen) DRIE EURO EN vierentwintig cent. Zoals ik eerder heb gemeld mijn milieu haart is wel groot en onze portemonnee wil best wel helpen maar meer dan €3,- per liter. Dat gaat het echt niet worden. Dan maar weer gewoon tanken €2,60/l ook aan de prijs in Scandinavië maar ja dat is een keuze.
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

De lekkage lijkt wat minder geworden met 'gewone' diesel. Ik hou het in de gaten. Misschien een beetje een mix gaan rijden.
Wat een bizarre prijzen in Scandinavie. Echt jammer dat in het hele overheidsdebat over wat we kunnen doen dit niet/nauwelijks ter sprake komt. Dit lijkt toch een eenvoudige knop om al snel te kunnen draaien.
Goede tijd daar in het Noorden!
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door gcSunrader »

Hurbie schreef: 13 jul 2022, 14:29 De lekkage lijkt wat minder geworden met 'gewone' diesel. Ik hou het in de gaten. Misschien een beetje een mix gaan rijden.
Wat een bizarre prijzen in Scandinavie. Echt jammer dat in het hele overheidsdebat over wat we kunnen doen dit niet/nauwelijks ter sprake komt. Dit lijkt toch een eenvoudige knop om al snel te kunnen draaien.
Goede tijd daar in het Noorden!
Heb de lekkage zelf ook gehad, uiteindelijk laten reviseren in Olst en daarna geen problemen meer gehad. Ouderdom van de ringetjes en veertjes en busjes moeten op een gegeven moment buigen of barsten. Maar ja hoop dat je de lekkage nog ff onder controle kan houden.
En wat de politiek betreft, ik heb al wat ballonnetjes opgelaten bij wat tv en debat programma’s maar ergens komt het er niet door. We gaan het zien. Over een jaar of twee lopen ze te blaten waarom we hier niet eerder mee van start zijn gegaaan (hihi)
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
marchugo
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mar 2014, 11:17

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door marchugo »

Vorige maand kreeg onze California T5 (2009) zijn eerste roetfiltertest nieuwe stijl tijdens de APK.

Uitslag (zie foto): 21,7 k# / cm3.
Uitslag_Roetfilter.jpg
De limiet van 1000 k# / cm3 is daarmee ruimschoots onderschreden. Maar ik heb geen idee of dit nou veel of weinig is, bij gebrek aan vergelijkingscijfers. De garagechef vond het wel "heel netjes".

Wat mij bevreemd, is dat het printje van de nieuwe roettest geen uitsplitsing maakt in soorten uitstoot (roet, CO2, andere rommel). Volgens de garage kon de monteur dit wel zien tijdens de test, maar hij had het resultaat niet bewaard (terwijl ik er toch om gevraagd had). Kennelijk zit het besef over deze milieudingen niet zo diep...

Overigens zat er in de tank van 80 liter niet alleen HVO100, maar nog een klein staartje BP Ultimate. Dit tanken wij op reis in het buitenland als dichtsbijzijnde alternatief voor HVO100.

Zou interessant zijn wanneer meer T4/T5/T6-rijders hier hun printje met de nieuwe roetfiltertest tonen.

Voor de geïnteresseerden in HVO100: wij rijden nu ruim vijf jaar HVO100. Ervaringen ongeveer gelijk aan die van anderen hier: motor draait beslist iets rustiger, trekkracht lijkt minimaal minder (maar in de Alpen neemt onze T5 (95 kW, beladen gewicht 2900 kilo) nog steeds met gemak hellingen van 15 %.

Verbruik is iets zuiniger: gewone (Ultimate) diesel ligt rond de 10,5 liter per 100 kilometer, bij HVO zakt dit naar 8,5 tot 9,5 per 100 km. Oftewel: het rijdt 5 tot 8 procent voordeliger (de hoge literprijs van de laatste tijd haal je er niet mee uit). Bij een tankbeurt in april betaalde ik bij BSP in het havengebied Amsterdam 2,32 per liter. Is een van de goedkopere HVO-stations in deze regio.

Nog een vrolijke vaststelling: onze standkachel in de California stonk vaak flink tijdens de eerste tien minuten na het aanzetten. Nu ruiken wij helemaal niets meer van de kachel (en onze campingburen dus ook niet).

Lekkende pakkingen hebben wij in die jaren (nog) niet gehad. Maar dat kan komen doordat wij in het buitenland nogal eens ouderwetse (premium) diesel tanken. Meestal is dat BP (Aral = BP), of Total Excilium.

Wij gebruiken hier in Amsterdam een tankpasje van WEX. Dit geeft (bij sommige tanks, lang niet alle) een korting van ongeveer 10 procent op de HVO100. Die korting moet je wel apart aanvragen voor je pasje. Pasje kost verder 0,54 cent per maand.

Aan het politieke front blijft het de laatste twee jaar angstvallig stil rond HVO100. Probleem is natuurlijk ook, dat je als HVO-gebruiker niet simpel kan bewijzen dat er (relatief schone) synthetische diesel in je tank zit.

Dit zou te ondervangen zijn wanneer de accijns op HVO voor iedereen lager wordt, en de dieselaccijns voor iedereen hoger. Dan trekken verstokte dieselaars vanzelf een beetje meer naar synthetische diesel. Dit zou de lokale luchtkwaliteit in de grote steden ten goede komen. Zeker nu VW/Audi HVO100 definitief heeft goedgekeurd voor zijn nieuwere wagens. Maar ja, de gemeentebesturen in de Randstad zijn massaal verblind door de accu-auto.

Ben intussen benieuwd naar jullie roetmetingen.

Marc.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Erdem50 »

Zonder op je hele verhaal in te gaan, je kunt niet een roetmeting en een deeltjestest met elkaar vergelijken/door elkaar halen net als alle generaties bus. Dat is appels met peren.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door gcSunrader »

Hey Marc, mooie reactie en ja zelfde ervaringen. Hier gisteren getankt €2,309.
Uit de voertuig gegevens van het afgeleverde eigendom boekwerk, dat je vroeger mee kreeg als je de auto zelf ophaalde bij de fabriek in Duitsland
staan de uitstoot gegevens af fabriek conform 80/1268/EWG idF 93/116/EG met daar achter 270 g/km.
hieronder de informatie van het bonnetje:

Diesel-UltiaatgastestTestbericht
Pouw Deventer
Zweedsestraat 11
7418 BG
DEVENTER
Tel0570-854854
:ie
Datum14.11.2022
Tijd assass 14:36

BEA Serie nr: 120 000 520
BEA-Versie V2.00-NED
RIM Tupeg. nr; T5937
RTM Serie nr: 122 122 720
RTM-Versie:
CRC-Berekening
Sonde : 1 (Pers.)
asssssssss
VOERTUIG-IDENT. GEGEVENS
Kenteken: G035ZJ
Kilometerstand 215000
Fabrikant: Volkswagen
Voertuigtype: Caravelle TDI Syncro
Voertuigmodel Exclusive
Voertuig ID-nr: 7DB
Motor-Type AXL Turbo
80/1268/EWG idF 93/116/EG CO2 g/km 270
..............
RESULTATEN
Visuele contr.: ok.
Olie-Temp. [°C] 10 # min: 60
Stationairtrt. [/min] 790 min: 400 max: 1000 ok
Aine2000r tal. 1008) 4750 max: 6000
Nr 1 2 3
nST 780 780 780. ok
NAT 4770 4770 4770. ok
tAk 0.58 0.56 0.55
0 48 0.31 0. 23

Gemiddelde 0.34 ok
Grenswaarde k 3.00
Afwijking 0.25
Grenswaarde. 0.5 ok.
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Hurbie
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 nov 2016, 21:47

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Hurbie »

Ook ik tank nog steeds HVO.

De brandstofpomp heeft ondertussen een dure revisie gehad en ik schrik toch altijd aan de pomp. Maar het milieu (en de andere voordelen) vind ik het alles waard!

Het zou inderdaad leuk zijn om dit met wat meer praktijkcijfers te staven. Het is natuurlijk lastig te vergelijken, maar met voldoende data zegt het wel iets. Ik zal de volgende keer de uitslag van de roetmeting vragen.

Je hebt mij nieuwsgierig gemaakt over die WEX pasjes en de korting. Kan je daar iets meer over zeggen? Bij welke stations krijg je korting en welk pasje heb je precies?
marchugo
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mar 2014, 11:17

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door marchugo »

@Hurbie
Hier vind je informatie over de Wex Go tankpas:

https://www.go-fuelcard.com/nl/klantenservice/

Is bedoeld voor ondernemers (ook zzp).

Je betaalt 0,54 euro per maand, of je nou tankt of niet.
Mijn korting ligt rond de tien cent per liter. Dat maakt op een huidige literprijs van 2,33 euro eigenlijk niet zoveel uit.
Bij het tanken betaal je niks, eens per maand schrijft Wex het bedrag automatisch af van de bankrekening.

Hier een landkaartje van pompen waar je HVO100 met deze tankpas kan krijgen:

https://www.go-fuelcard.com/nl/tankstations/

Even HVO100 invullen en je ziet de kaart met stations. Zijn er nu ongeveer 130 in NL. Even omrijden dus wel.

Sommige andere tankstations verkopen wel HVO, maar aanvaarden de Wex-pas niet. Op de landkaart staan alleen pompen die de WEX-kaart aanvaarden.

Marc.
Plaats reactie