Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zonnepaneelsetje + Westfalia lader

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Zonnepaneelsetje + Westfalia lader

Bericht door Freds »

Hallo allen,
Via deze link zie je een aardig setje dat ik er toch zelf op moet kunnen monteren.
Het moet me helpen om wat langer autonoom te staan. https://www.bol.com/nl/nl/p/compleet-10 ... eferrer=AD
Mijn vraag: kan ik de uitgaande bedrading van de laadregelaar zo koppelen aan de HH accu of krijg je dan problemen met de originele Westfalia lader?
Groetjes, Fred
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Zonnepaneelsetje + Westfalia lader

Bericht door J vd Pal »

Ik heb mijn zonnepanelen zo op de accu aangesloten. Lader heeft daar geen last van.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Zonnepaneelsetje + Westfalia lader

Bericht door Freds »

Dus als ik op de camping een stroom aansluiting maak en ondertussen laadt ie via de zon ook op, dan kan dat geen kwaad?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Zonnepaneelsetje + Westfalia lader

Bericht door krekwakwol »

Nee, de regelaar zorgt ervoor dat de accu's niet overladen worden.
Ik heb de solarcontroller ook rechtstreeks op de HH accu aangesloten. Wel een 30A zekering ertussen uiteraard.
Maar ik heb dan ook 160 Wp aan panelen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Zonnepaneelsetje + Westfalia lader

Bericht door Freds »

Kijk dat is fijne info! Dank je wel beiden.
Nog wel een vraagje: welke zekering zou bij dit setje passen en waar monteer ik dan dan precies tussen?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Zonnepaneelsetje + Westfalia lader

Bericht door Timy »

Tip om goedkoper en beter uit te zijn.. zoek op MP naar Peter Telgenkamp uit Almere. Heb nu 2x een paneel via hem geregeld is echt goed en keurig qua service. En de prijs veel redelijker dan bol.com enz. Ik hen de set de 2e keer laten verzenden zelfs. Ook met wat gepiel even gebeld met hem voor tips en is zeer bereid om mee te denken.

Wij hadden eerst 100wp en nu 140wp als flexibel paneel op ons klapdak. Ideaal voor het vrij kamperen c.q besparen op de camping.
Ook, zoals gezegd, van het paneel naar de laadregelaar en daar vandaan naar de HH. Hebben het al 4jr zo en werkt goed. De regelaar fixt het voor je. De 100wp was net te weinig naar onze mening daarom nu 140wp.
Flexibel is wel duurder en gevoeliger voor oververhitting (gaat ie uit) dus als hoogte niet uitmaakt gewoon voor het 'glas' gaan hoor.

Mbt de laatste vraag:wij hadden bij de 100wp en hebben nu bij de 140wp een 15A zekering. Die zit op de kabel vanaf de laadregelaar naar de accu.

Just in case: nooit het paneel rechtstreeks aansluiten maar altijd een laadregelaar ertussen. De 140wp gaf laatst bijna 50V.. dan ben je snel van de accu af :zwaai

Edit: linkje gevonden https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... or-campers
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Zonnepaneelsetje + Westfalia lader

Bericht door krekwakwol »

En als je wel wat anders neemt, adviseer ik een (victron)MPPT solarregelaar die heeft een beter rendement dan een PWM regelaar.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Zonnepaneelsetje + Westfalia lader

Bericht door Freds »

Dank je wel @timy en @krekwakwol! Zo krijg ik meer dan waarom ik vroeg.
Ga eens zoeken met deze tips.
Over flexibele zonnepanelen: ik kwam ergens een artikel tegen van iemand die deze op zijn hefdak had geplakt en ze gingen snel kapot. Dus wellicht toch voor de goedkopere, hoge variant kiezen.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Zonnepaneelsetje + Westfalia lader

Bericht door krekwakwol »

Ik heb ook 2 chinese flexibele panelen op mijn hefdak, al voor het 3e jaar, no problem.
Je moet er een stabiele ondergrond (in mijn geval kanaalplaten) op je hefdak hebben om het profiel te overbruggen.
Zie ook mijn topic over de ombouw van onze bus.
viewtopic.php?t=63791
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Zonnepaneelsetje + Westfalia lader

Bericht door autocaravana »

Bij mij ligt er een 95Wp Wattstunde op, bekend uit de jachtenwereld. Die zijn wel aan de prijs maar ik wil niet dat ie snel de geest geeft zoals bij Mickel Moen (bekend van dit forum) gebeurde. Zo'n flexibel paneel lijm je vast en het lijkt me geen pretje om hem er weer af te moeten slopen.
Voor zo'n torderend hefdak denk ik niet dat een glazen zonnepaneel een goede optie is.

Inmiddels gebruik ik hem twee jaar.

Voor de info van MickelMoen: https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... aneel.html
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zonnepaneelsetje + Westfalia lader

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb mijn platte zonnepaneel zwevend net boven het dak geplaatst.
Voordeel is dat er een windje onderdoor kan, mocht het defect raken dan ben ik niet op mijn dak zelf aan het klooien. Heb een paneel van lensun solar en doet het nu 5 jaar en nog steeds goed.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Zonnepaneelsetje + Westfalia lader

Bericht door Timy »

Eerste generatie platte panelen waren inderdaad niet altijd geweldig. Zie je ook terug in de prijzen..
Nu hebben wij er een van Wattstunde met een aluplaat erin en hier zit zelfs 5 jaar garantie op.. dat is voor ons voldoende om het toch weer te proberen. De eerste was met 3 jaar kapot (garantie 1 jr, wat ook wat zegt..) maar die was 179euro (incl alle nodigdheden) en de nieuwe is 400euro. Dus dat verschil hoop ik in kwaliteit te merken.
De verkoper belde ik toen hij defect was en hij gaf ook aan dat ze erg tegen bleken te vallen en dat hij ze niet meer verkoopt tenzij iemand echt voor n duppie op de eerste rij wenst te zitten.
Deze nieuwe zou veel beter zijn, aldus meerdere bronnen. Nu het eerst weekend ermee weg, over 5 jaar weet ik meer :bonk

Overigens pompt de 140wp vooralsnog de accu rapper voller dat de koelkast verbruikt. De 100wp van ons deed dat niet altijd.. maar lange termijn weet ik dus nog niet.

Voordeel is wel dat de klapdak nu onder 2m blijft. Met een hoog paneel ga je er net 2-4cm boven.

M.b.t. verwijderen van het oude paneel. Dat viel erg mee! De randen los gesneden en daarna eraf getrokken (met wat kracht). Mooi wordt het niet dus je zal wel altijd een paneel houden op die plek. Maar wij hadden daar een lek dakraam die we niet meer konden vervangen ivm afmetingen. Aan de binnenzijde een netje voor de regenjassen etc. gemaakt en het dakraam is weg. Dus ideale oplossing zo aan beide zijden :ikrij
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Zonnepaneelsetje + Westfalia lader

Bericht door Chris1974 »

Dit is ook nog een optie als je niet wil klussen aan je bus.

https://www.bol.com/nl/nl/p/dokio-opvou ... iREALw_wcB
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneelsetje + Westfalia lader

Bericht door Mickel Moen »

Leuk, dat mijn blog hier aangehaald wordt.

Ik was zeker niet de eerste, maar ik denk wel een van de eersten die hier vanaf 2014 op dit forum uitgebreid verslag gedaan heeft van de plakpaneel ervaringen. Een door schade en schande wijs geworden verhaal. Hoort er ook bij, als je wat aan het pionieren bent en er nog niet zoveel over bekend is.

De twee Wattstunde panelen, heb ik in 2019 geplaatst. Voor meer zie dus mijn blog.

De oplossing van Multivan Generation, een boven het dak gemonteerd plakpaneel op een eigen drager is zeker interessant. Hij heeft dus een Lensun. Mijn eerste panelen waren ook Lensun welke het respectievelijk na 1 en 3 jaar begaven. Bij Peter ligt dat paneel al 5 jaar.
Dat ik ook voor Lensun bij de pioniers hoorde, bleek, toen mijn foto’s ineens op hun website stonden.

De oplossing die Chris hierboven aandraagt, is eigenlijk alleen nuttig, als je steeds veel dagen achterelkaar op één plek staat. Het voordeel is dat je de panelen steeds gunstig op de zon kunt zetten.

Ben je meer van het trekkende type, dan is het opzetten, aansluiten, opruimen te veel gedoe. Dat doe je een paar keer er dan ben je er wel klaar mee. Bovendien zal het relatief een dure investering zijn, omdat zo’n ding dan het grootste deel van de zonnetijd niet gebruikt wordt. Niet onderweg, niet bij het bezoek aan een stad of het strand enz. Meer iets voor nestblijvers dus.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie