Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Hans365
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2020, 18:07

Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Hans365 »

Hoi.
Hoe doen jullie dat? We willen de electrische fietsen (zonder accu 20 en 25 kg) meenemen maar ik twijfel nog tussen op de haak of op de achterklep. Als die drager eenmaal op de achterklep zit neem je 'm er zeker niet meer vanaf? Of is het echt lastig om de achterklep te openen met de drager erop? Of is het meer bedoeld voor echt lichte fietsen?

Op de haak lijkt me wel weer wat steviger maar dan is je auto zo weer een halve meter langer.

Bedankt voor je reactie.

Hans
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door krekwakwol »

Hangt er ook vanaf hoe hoog je de fietsen tillen wilt, op een achterklep drager moet je de fietsen veel hoger tillen en met een trekhaak drager, kun je ze er met een extra gootje bij op rijden.

Zelf heb ik een aangepaste achterdeur drager, maar heb geen achterklep.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Multivan Generation »

Hans365 schreef: 06 dec 2020, 22:19
Op de haak lijkt me wel weer wat steviger maar dan is je auto zo weer een halve meter langer.

Bedankt voor je reactie.

Hans
En een fietsendrager op de achterklep maakt je auto niet langer ?

Fietsendragers op trekhaak zijn ook 90 graden kantelbaar waardoor je achterklep nog gewoon open kan.

Succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Langbeest
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Langbeest »

Multivan Generation schreef: 07 dec 2020, 07:32
Hans365 schreef: 06 dec 2020, 22:19
Op de haak lijkt me wel weer wat steviger maar dan is je auto zo weer een halve meter langer.

Bedankt voor je reactie.

Hans
En een fietsendrager op de achterklep maakt je auto niet langer ?

Succes
Idd vertrouw niet meer op je achteruitrijd sensoren :lach
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door bvddobb »

Wij hebben een fietsenrek op de achterklep. Dat is inherent een veiliger constructie (volledig zelfdragend) dan de enkele klem op de trekhaak. Zeker met zware elektrische fietsen. Die zie je nog wel eens enorm wiebelen, en ik heb ook al eens achter iemand gereden die hem op de snelweg verloor... Niet fijn! Dat zal je met het kleprek niet zo gauw gebeuren.

Afgezien daarvan is het ook wel fijn dat er geen gehannes is met kabels, extra achterlicht en nummerplaat enzo. En wij hebben ook nog een ombouwset zodat we het rek ook kunnen gebruiken als extra drager van bijv. reservewiel, een extra bagagekist of jerrycan op sommige van onze reizen. En de extra lengte valt wel mee: het rek schuift bij inparkeren ruim over de gemiddelde motorkap heen :lach . We laten hem inderdaad ook wel eens een hele tijd zitten, maar zeker niet altijd. Je haalt hem er makkelijk af. Overigens is de klep openen met de ingeklapte drager erop geen enkel probleem. De max draaglast van dit type is 60 kg.

Ik zou er alleen niet graag elektrische fietsen op tillen, die zijn meestal toch wel erg zwaar. Of je moet de accu eraf kunnen halen en apart in de auto leggen.

Bij hele zware (elektrische) fietsen zou ik dan eerder voor iets dergelijks kiezen, dan voor een klep- of trekhaakrek. We hebben bij CCN in Amersfoort een versie voor de VW-bus gezien (wel duur!):

MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door MGA1600 »

Zo’n fietsendrager op de achterklep staat erg mooi (vakantieachtig) en hoort daarom op een busje, maar je moet in de praktijk de fiets wel heel erg hoog optillen. Ik heb bij de dealer proefgedraaid op een ander busje met onze electrische fietsen (accu er af) en toen besloten dat ik dat optillen absoluut niet iedere keer wil meemaken. En de fietsen steken boven het dak uit zodat de totale hoogte toeneemt wat weer en probleem in een parkeergarage kan geven.

Wij hebben om die redenen ondanks de visuele voorkeur voor zo’n rek, toch voor een omklapbare en invouwbare drager van Thule op de trekhaak gekozen.
De klep kan gewoon open als de drager gekanteld wordt (met het voetpedaal) en in tegenstelling tot zo’n rek met twee zware fietsen wat aan de achterklep hangt worden ee scharnieren van de klep niet nodeloos belast,

Inderdaad de bus wordt wat wel langer met zo’n trekhaak drager, maar als dat een keer een probleem is (parkeren op een krappe parkeerplaats) dan kun je de drager eenvoudig van de haak halen en als klein pakketje in de bus zetten terwijl je zelf op de fiets wegtuft..
Laatst gewijzigd door MGA1600 op 07 dec 2020, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Mickel Moen »

Of een drager goed op de trekhaak zit, is denk ik ook afhankelijk van merk, type enz. Wij hebben een al weer 10 jaar oude Twinny load. Zware uitvoering voor ebikes. Zit vast in een constuctie die hiervoor aan de trekhaak gemonteerd zit. Ik merk niets van wiebelen.

Ik zou juist dat gewicht allemaal niet op de klep willen hebben. Normaal gebruik van de klep, wordt daarmee een stuk lastiger. Als je de bus alleen voor vakantie hebt en lichtgewicht fietsen meenedmt is het denk ik weer wat anders. Wij hebben de bus ook voor dagelijks gebruik en naar het buitenland nemen we de fietsen niet mee. Voor ons gunstige fietsomstandigheden zijn er daarvoor te weinig. Dan sleep je voor een paar fietstochtjes de hele vakantie de fietsen mee. Met evenzoveel op en af montage. In Nederland daarentegen hebben we de fietsen vrijwel altijd mee. We fietsen dan vooral knooppunt routes. Na afloop van zo'n weekend of korte vakantie gaat de drager weer in de schuur. Esthetisch gezien, vind ik een rek op een bus ook niet mooi, maar dat is persoonlijk.

Het punt van het gewicht om te tillen zou ik zeker ook in overweging nemen. Onze ebikes zijn lichtgewicht fietsen omgebouwd naar ebike. Zonder accu zo'n 17,5kg. Dat vind ik al zwaar genoeg voor op en af tillen. Ik moet er niet aan denken, dat ik ze steeds omhoog op en af zo'n rek zou moeten tillen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Multivan Generation »



voor 3 fietsen kan deze niet volledig 90 graden klappen,
voor 2 fietsen wel. Is een origineel VW welke door Uebler wordt geproduceerd.

Maar kijk op het forum, er zijn ook andere..

Succes met de afweging.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Zwartbusje »

Ik pak dit draadje weer even op. Wij rijden erg veel naar Duitsland en Frankrijk. Overigens met de T4. Vrijwel altijd 2 normale fietsen mee op de achterklep. Meteen al verzwaarde gasdempers op de klep laten monteren, maar bij 2 fietsen blijft hij niet omhoog staan. En de klep gaat zwaar.
Een maand na aanschaf zakte de Fiamma drager door, hing los op de klep en heeft de dealer daarop een paar gaatjes onder in de klep geboord en er plaatschroefjes in gedraaid. Een jaar later bleken alle beugeltjes totaal verroest. Deze laten schoonmaken en poedercoaten. Nu, weer een jaar later is het rek vervormd en past niet meer mooi op de klep. De schroefjes onderin zijn eruit gelubberd.
Alle kunststof onderdelen van de fiamma zijn verbleekt, en de armen waarmee de fietsen worden vastgezet zijn ook uitgelubberd. Laatste nieuws is dat het rek van onderen los komt en mijn bumper heeft beschadigd. Met andere woorden, ik vind het een heel slecht product en ik hoop dat er tips zijn van mensen die inmiddels iets beters hebben gevonden......!!
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Beckontheroad »

Hoeveel wegen je fietsen?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Multivan Generation »

Hans365 schreef: 06 dec 2020, 22:19
Op de haak lijkt me wel weer wat steviger maar dan is je auto zo weer een halve meter langer.

Bedankt voor je reactie.

Hans
Als je een drager aan de klep hangt, dan wordt je auto ook ongeveer een halve meter langer :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Stigting »

Wij reizen inmiddels al 2,5 maand met de mountainbikes op de drager van Thule op de trekhaak. Echt een geweldig en oerdegelijk product. Zou dat altijd verkiezen boven de drager op de klep.

Vinden de klepdrager-verkiezers het overigens niet irritant dat de fietsen er altijd af moeten als je het dak omhoog hebt en de klep omhoog wilt doen?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door krekwakwol »

Stigting schreef: 23 jul 2022, 17:20
Vinden de klepdrager-verkiezers het overigens niet irritant dat de fietsen er altijd af moeten als je het dak omhoog hebt en de klep omhoog wilt doen?
Ik had in mijn vorige bus een stang voor de zijwand van de luifel en die zette ik dan onder de open klep met de fietsen op de drager.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Beckontheroad »

Fietsen meezeulen vind ik altijd irritant..daarom doe ik t ook niet ;)

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Fietsen mee: op de trekhaak of op de achterklep?

Bericht door Beckontheroad »

Beckontheroad schreef: 23 jul 2022, 17:28 Fietsen meezeulen vind ik altijd irritant..daarom doe ik t ook niet ;)
Onder het motto 'alles wat je thuis laat is meegenomen '
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie