Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hulpvraag veertje deur

vragen over de T4
jheisterkamp
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:06

Hulpvraag veertje deur

Bericht door jheisterkamp »

Hallo allen,

Na een paar weken nadenken, nu maar bezig met het veertje in de deur.

Alles los, veertje idd gebroken, maar nu alles weer terug. Op zich zou dat moeten, maar ik denk toch dat ik iets fout heb gedaan.

Er zit namelijk geen beweging meer in de knop om de deur te dichten, die verticaal heen en weer kan.

Tevens knalt de zekering eruit van de centrale vergrendeling. Ik heb dus ergens iets fout gedaan. Deur wil wel open en dicht, maar in het dopje waar je aan kan trekken zit geen beweging meer in.

Dusss...

Wie o wie wil me helpen. Even het hele verhaal los, kijken of ik het goed heb gedaan en weer inelkaar. Ik ben er zelf een beetje klaar mee. Volgens mij sloop ik de boel alleen maar.

Ik woon in de omgeving Hilversum, maar ben in het weekend op een camping in de buurt van Doetichem.

Alvast bedankt.

Ps, uiteraard tegen vergoeding.
Altijd op zoek naar een andere bus
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hulpvraag veertje deur

Bericht door Hanz »

Hier staat mijn verslag van het plaatsen van het veertje, Misschien heb je er iets aan viewtopic.php?p=451057#p451057
Het lijkt of het veertje niet goed geplaatst is of dat het klem zit tussen de twee metalen platen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
jheisterkamp
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:06

Re: Hulpvraag veertje deur

Bericht door jheisterkamp »

Bedankt voor je antwoord.

Je pagina had ik er al bij :jumpklap

Tevens die pagina in het duits.

Denk ook dat er iets blokkeert, iets zit vast anders springt de zekering er niet uit.

Kan het veertje op meerdere manieren erin dan?
Altijd op zoek naar een andere bus
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hulpvraag veertje deur

Bericht door Hanz »

Het veertje kan eigenlijk niet verkeerd gemonteerd worden. Maar misschien zit aan een kant het uiteinde niet goed in het gaatje en klemt het daardoor tussen de twee metalen plaatjes. Voordat je het slot monteert kan je al met de hand proberen of de zaak soepel beweegt en het veertje zijn werk doet. Het kan ook dat het stangetje waarop het sluitknopje geschroefd zit niet goed geplaatst is en ergens blokkeert. Dat stangetje moet op de juiste manier door het plastic beschermkapje lopen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
jheisterkamp
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:06

Re: Hulpvraag veertje deur

Bericht door jheisterkamp »

Goed..

Vandaag bus in de schaduw en aan de gang.

Gister wilde de achterklep ook niet meer open. Het handvat wat je naar toe moet trekken gleed ergens over heen. Geen grip op een palletje ofzo. Zucht.

Na heel veel vloeken, klappen op in de buurt waar zit het slot zat ging ie open. Pffff..

Meteen de haak waar het slot in valt eruit geschroefd en met ducktape de klep vastgezet :bonk maar goed..

Vandaag dus aan de gang.

Tevens plan opgevat om ook het veertje aan de passagierzijde te vervangen want daar zakte het knopje ook in.

Inmiddels ben ik een expert in alles in en uitbouwen. Koekie eitje :gekte

Maar... Probleem is niet opgelost, uiteraard niet, want bij mij gaat nooit iets in 1 x. En altijd vlak voor de vakantie. 😂
Stand van zaken na een middag klooien:

2 deuren gaan dus open en dicht met de sleutel, palletje zakt niet meer naar beneden.
1 deur kan van binnenuit geopend worden de ander niet, want het plastikje van de hefboomijzerenstang is gebroken achter het slot, daar moet een nieuwe op komen. Dus raam open en deur van buiten open.
De achterklep als ik het motortje loshaal, dan kan ik em handmatig open en dicht doen. Het hefboompje drukte op een palletje waardoor hij over een plaatje heen schoof en niet goed open ging.

Heel even deed de centraal het, alles open en dicht. Maar de zekering klapte eruit. Tot 5 x aan toe, dus geen idee.

Ik denk dat ik zelf een eind op weg kan komen, maar wie kan mij helpen met een plastic waar de ijzer stang in zit achter het slot,
En
Wat kan nu de oorzaak zijn dat de zekering eruit klapt. Teveel piekstroom op een motortje van de cv? Als ik ze stuk voor stuk loshaal en zekering erin klapt ie er steeds uit.

Bedankt voor zover

Jasper
Altijd op zoek naar een andere bus
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hulpvraag veertje deur

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou de stekkers even van de motortjes afhalen en eerst rustig op vakantie gaan. Met de hand alles afsluiten.
Is nu gewoon te warm en je krijgt sneller frustraties als je het niet opgelost krijgt, en zonder stress op vakantie gaan is ook wel lekker..
Doe er je voordeel mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jheisterkamp
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:06

Re: Hulpvraag veertje deur

Bericht door jheisterkamp »

Ja dat had ik uiteraard ook bedacht.
Alleen..
Ik zit met dat plastic houdertje, nu gaat de deur dus niet van binnen uit open.

Op zich geen probleem, maar met zo een lange rit van 2500 km vind ik dat niet verantwoord.

Dus dat is voor nu nog een klusje.

Dus maar even op zoek naar een plastic dingetje
Altijd op zoek naar een andere bus
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hulpvraag veertje deur

Bericht door Multivan Generation »

Heb je er een foto van?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Hulpvraag veertje deur

Bericht door chv »

Dat plastic clipje heb ik vorig jaar nog gewoon kunnen kopen bij de dealert.

Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hulpvraag veertje deur

Bericht door Hanz »

jheisterkamp schreef: 11 aug 2022, 18:39 2 deuren gaan dus open en dicht met de sleutel, palletje zakt niet meer naar beneden.
Jasper
Hoi Jasper,
Over het slotmechanisme zit een plastic afschermkapje. Ik heb toch het vermoeden dat het stangetje waar het deurknopje op zit niet goed door dit plastic kapje loopt en daardoor klem raakt. Of dat het plastic kapje niet op de goede manier over het slot valt, het is best wel een raar stukje plastic en het is ook een beetje gefriemel om dat netjes te plaatsen.
Zie ook deze foto's van T4-wiki
Aufbau_Schloss_Tuer_Ausbau_Schloss_ausgebaut.jpg
Aufbau_Schloss_Tuer_Ausbau_Schloss_verdrehen.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
jheisterkamp
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:06

Re: Hulpvraag veertje deur

Bericht door jheisterkamp »

Hoi,

Die kapjes heb ik er af gelaten. Ik heb geen idee waar die voor zijn.
Ik heb ze wel bewaard, maar ik had iets van eerst maar eens kijken of ik het hele verhaal zo aan de gang kan krijgen.

Dan probeer ik wel die kapjes weer.

Maar..

Ik bedoel eigenlijk de stalen, soort breistang, die in allerlei bochten is gedraaid, daar haak je de hendel van het deurpaneel in en dan kan je de deur van binnenuit openen. Dat boompje zit aan het einde in het slot mechanisme een hoekje wat valt in een oogje, en daar achter zit een plastic ringetje met 4 pootjes, niet groter dan een 3kwart cm. Dat houd het boompje vast in het oogje. En dat plastikje zoek ik :bonk :bifun
Bijlagen
Screenshot_20220814-141906_Chrome.jpg
Altijd op zoek naar een andere bus
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hulpvraag veertje deur

Bericht door Hanz »

Deze clips kan je onder andere hier kopen:
https://www.bus-ok.de/T25-T4-clip-for-d ... -171837199
Er is ook een kleinere variant met onderdeelnummer 191837199 maar voor de stang die jij bedoelt moet je de grote hebben. Zie ook de tekening op de site achter de link. En voor die prijs meteen een handvol bestellen van beide maten, ze zitten op nog meer plaatsen in je bus.

Dat andere plastic kapje is om het slot vrij te houden van viezigheid maar door het stangetje naar het knopje hier goed doorheen te laten lopen werkt het ook als een soort geleiding voor dit stangetje. Probeer het knopje ook eens als het slot nog niet in de deur gebouwd is, dan zie je beter wat er mis gaat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hulpvraag veertje deur

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 14 aug 2022, 14:32 Deze clips kan je onder andere hier kopen:
https://www.bus-ok.de/T25-T4-clip-for-d ... -171837199
Er is ook een kleinere variant met onderdeelnummer 191837199 maar voor de stang die jij bedoelt moet je de grote hebben. Zie ook de tekening op de site achter de link. En voor die prijs meteen een handvol bestellen van beide maten, ze zitten op nog meer plaatsen in je bus.
Let even op met het linkje van Hanz..
3 Shipping costs
3.1
The shipping costs are calculated based on the weight of the goods, which is indicated
separately in the product description.
Orders weighing 0 to 5 kg = 6.90 Euros

Ik denk dat je beter even langs de dealer kunt gaan en het daar bestellen, door vooraf het juiste nummer uit te zoeken..
En dan meteen alle kunststof knietjes bestellen en vervangen :knipoog Ben je denk ik goedkoper uit..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hulpvraag veertje deur

Bericht door Hanz »

Je hebt helemaal gelijk Peter, vandaar dat ik adviseerde om, vanwege de verzendkosten, meteen een handvol van beide maten te kopen want de clipjes zijn ondertussen allemaal oud en breekbaar. Misschien had ik die verzendkosten even moeten vermelden, bedankt voor de aanvulling.

Ik vraag me alleen wel af, als ze nog gewoon te koop zijn bij de dealer, waarom heeft TS ze dan niet allang daar gekocht?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hulpvraag veertje deur

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 14 aug 2022, 15:18 Je hebt helemaal gelijk Peter, vandaar dat ik adviseerde om, vanwege de verzendkosten, meteen een handvol van beide maten te kopen want de clipjes zijn ondertussen allemaal oud en breekbaar. Misschien had ik die verzendkosten even moeten vermelden, bedankt voor de aanvulling.

Ik vraag me alleen wel af, als ze nog gewoon te koop zijn bij de dealer, waarom heeft TS ze dan niet allang daar gekocht?
Omdat heel veel mensen meteen denken VW-dealer :ie duur, of ze zullen het wel niet meer hebben voor zo'n oude VW,
of omdat er steeds meer de aanname is/komt dat het via internet wel goedkoper/beter is?
Deze opvattingen en gedrag zie je heel sterk bij het T4 forum, en begint nu ook al in het T5 forum de kop op te steken.
De vraag waar kan ik dat bestellen/het beste halen/kopen?
Hier meteen een voorbeeld:
Wat denk je dan? Koop dat gewoon nieuw bij de dealer want als je het van iemand anders koopt, dan is het oud en bros materiaal en breekt het zo weer af!.. Zie mijn onderschrift :knipoog

Ik denk er ook anders over in tijd en geld. Als je zeker weet welk onderdeelnummer je nodig hebt, en je kunt wachten op trage levering dan prima via internet, als de prijs beter is. Heb je het vlug nodig of wil je zeker weten dat het one stop and go is, dan via de dealer.
Wat mij wel opvalt is dat boutjes en schroefjes bij de VW naar verhouding belachelijk duur zijn in Nederland.
Het lijkt er op, dat als het via Pon binnenkomt, dat er dan automatisch een factor overheen gaat van 25-30% ten opzichte van prijzen in Duitsland.
En dat vind ik unfair.. Misschien omdat ze minder kunnen verdienen aan de ID-reeks, maar dan hoeven wij als fossiele brandstof-rijders dat niet te compenseren.

Groetjes Peter
PS pas op aircocompressor en condensor samen ruim 700 euro bespaard op onderdelen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie