Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
welke aansluiting is mijn achteruitrijlicht
welke aansluiting is mijn achteruitrijlicht
Mijn vraag is deze
ik wil een schijnwerper aansluiten van Hella.
De lamp zit er al 55Watt Halogeen onder de bumper.
Nu is mijn vraag welk aansluitpunt is van de achteruitrijverlichting??
Dit zijn allemaal dunne draadjes kan hier wel een 55 watt lamp op branden of belast ik de bedrading dan te veel??
Het is natuurlijk maar even want je rijdt maar kleine stukjes achteruit
groeten Marco
ik wil een schijnwerper aansluiten van Hella.
De lamp zit er al 55Watt Halogeen onder de bumper.
Nu is mijn vraag welk aansluitpunt is van de achteruitrijverlichting??
Dit zijn allemaal dunne draadjes kan hier wel een 55 watt lamp op branden of belast ik de bedrading dan te veel??
Het is natuurlijk maar even want je rijdt maar kleine stukjes achteruit
groeten Marco
achteruitrijlamp
even kijken bij tips en trucs
ik heb me als arie 73 geregistreerd omdat ik met arie alleen me niet kon registreren
Zelf heb ik het er gewoon bijgeprikt, exact dezelfde 55 watt breedstraler van Hella. Hangt er nu een jaar onder en nog nooit problemen gehad.
Ben je toch bang voor overbelasting dan is een relais de oplossing. Voeding haal je dan bij de constante stroom (als die er natuurlijk ligt).
Ik heb er overigens wel veel plezier van, zeker nu in het donker is het gewoon ideaal en zie je écht wat naar achteren.
Groet,
Carlo
Ben je toch bang voor overbelasting dan is een relais de oplossing. Voeding haal je dan bij de constante stroom (als die er natuurlijk ligt).
Ik heb er overigens wel veel plezier van, zeker nu in het donker is het gewoon ideaal en zie je écht wat naar achteren.
Groet,
Carlo
hoi Carlo hoe bedoel je erbij geprikt ??Carlo Kok schreef:Zelf heb ik het er gewoon bijgeprikt, exact dezelfde 55 watt breedstraler van Hella. Hangt er nu een jaar onder en nog nooit problemen gehad.
Ben je toch bang voor overbelasting dan is een relais de oplossing. Voeding haal je dan bij de constante stroom (als die er natuurlijk ligt).
Ik heb er overigens wel veel plezier van, zeker nu in het donker is het gewoon ideaal en zie je écht wat naar achteren.
Groet,
Carlo
Bij de achteruitrijlamp
Of heb je voor een aparte schakelaar gemaakt??
ajuus Marco
de achteruitrijverlichting brand maar een relatief korte tijdCarlo Kok schreef:Zelf heb ik het er gewoon bijgeprikt, exact dezelfde 55 watt breedstraler van Hella. Hangt er nu een jaar onder en nog nooit problemen gehad.
Ben je toch bang voor overbelasting dan is een relais de oplossing. Voeding haal je dan bij de constante stroom (als die er natuurlijk ligt).
Ik heb er overigens wel veel plezier van, zeker nu in het donker is het gewoon ideaal en zie je écht wat naar achteren.
Groet,
Carlo
als je al eens een minuut achteruit rijdt dan is het wel op.
dus met de overbelasting zal het wel meevallen.
iets anders is het als er verstralers of zoiets op zit wat meerdere uren brand.
Extra achteruitrij lampen
Beste Marco,
Allereerst vind ik het een prima idee die extra achteruitrij lamp(en) , maar misschien toch even een paar zaken om over na te denken:
- Indien geschakeld via de achteruitrij lichten dan kan dit bij de APK misschien tot afkeur leiden.
- Verder belast je volgens mij de bedrading best wel zwaar, zeker met twee mistlampen en is het beter om dit via een relais te schakelen met een aparte 12 volt voedingsdraad en apart gezekerd.
- Misschien is het een goed plan dat je via een wissel schakelaar kan kiezen of je deze extra lampen via de achteruit versnelling aan zet of via een andere schakelaar apart aan of uit kan zetten.
Zie ook tips en trucs -> elektrisch -> voor extra achteruitrij verlichting
Met een spanningszoeker of een multimeter is de spanning voerende draad voor de achteruitrij lichten makkelijk te vinden bij de achterlichten.
Succes!
Groetjes,
Arjan
Allereerst vind ik het een prima idee die extra achteruitrij lamp(en) , maar misschien toch even een paar zaken om over na te denken:
- Indien geschakeld via de achteruitrij lichten dan kan dit bij de APK misschien tot afkeur leiden.
- Verder belast je volgens mij de bedrading best wel zwaar, zeker met twee mistlampen en is het beter om dit via een relais te schakelen met een aparte 12 volt voedingsdraad en apart gezekerd.
- Misschien is het een goed plan dat je via een wissel schakelaar kan kiezen of je deze extra lampen via de achteruit versnelling aan zet of via een andere schakelaar apart aan of uit kan zetten.
Zie ook tips en trucs -> elektrisch -> voor extra achteruitrij verlichting
Met een spanningszoeker of een multimeter is de spanning voerende draad voor de achteruitrij lichten makkelijk te vinden bij de achterlichten.
Succes!
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
hoe aan te sluiten
Ik denk dat de overbelasting ook wel meevalt.
Het is maar 1 lamp geen 2.
Probleem waar ik nu tegen aanloop.
Als ik m,n bus in z,n achteruit zet moet de motor draaien, wil de achteruitrijverlichting branden.
Dus het moet wel ff met z,n 2en.
Of een stok tussen je koppelingspedaal lijkt me een beetje link.
Ik ga er morgen mee aan de gang jullie horen nog hoe het is verlopen.
groeten Propje
Het is maar 1 lamp geen 2.
Probleem waar ik nu tegen aanloop.
Als ik m,n bus in z,n achteruit zet moet de motor draaien, wil de achteruitrijverlichting branden.
Dus het moet wel ff met z,n 2en.
Of een stok tussen je koppelingspedaal lijkt me een beetje link.
Ik ga er morgen mee aan de gang jullie horen nog hoe het is verlopen.
groeten Propje
extra achteruitrijlampen aansluiten
Beste Marco,
Door het contact aan te zetten en de versnelling in zijn achteruit branden de achteruitrijlampen ook, dus zonder je motor te starten.
Alleen staan dan allerlei zaken onder spanning wat misschien niet zo best is voor je accu, dus niet te lang aan laten staan.
Veel succes met de actie we zien graag het resultaat op dit forum.
Groetjes,
Arjan
Door het contact aan te zetten en de versnelling in zijn achteruit branden de achteruitrijlampen ook, dus zonder je motor te starten.
Alleen staan dan allerlei zaken onder spanning wat misschien niet zo best is voor je accu, dus niet te lang aan laten staan.
Veel succes met de actie we zien graag het resultaat op dit forum.
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Meestal het blauw en grijze draadje of het grijs met blauwe draadje.
Sorry ik ben kleurenblind, , maar ik moest het ook vinden voor het aanhanger contact met schakelaar.
Persoonlijk zou ik er altijd en relais tussen hangen, want de schakelaar op de bak is er niet op berekend.
Suc7
Sorry ik ben kleurenblind, , maar ik moest het ook vinden voor het aanhanger contact met schakelaar.
Persoonlijk zou ik er altijd en relais tussen hangen, want de schakelaar op de bak is er niet op berekend.
Suc7
Groeten
Dennis 449
Team West
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think