Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Westfalia display 15,1V knipper

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
TravelingNugget
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 aug 2022, 12:31

Re: Westfalia display 15,1V knipper

Bericht door TravelingNugget »

HenkK schreef: 20 aug 2022, 22:59 Knipperend 15.1 display duid in ieder geval op een onderbreking van een bedrading deel. Als de shunt zelf onderbroken is, is de HH-accu geheel buiten gebruik omdat de massa aansluiting er over heen loopt.

Het komt ook voor dat deze onderbreking in het display zelf aanwezig is of in de connector die achterop het display zet.
De huishoudaccu wordt wel aangesproken als we vrij staan, we hebben dan gewoon licht en de koelkast werkt etc. Zeg jij dat ik dan niets met die shunt hoef?

Ergens dacht ik ook: alles werkt naar behoren, het enige wat ik heb is een knipperend display. Kan dat kwaad of laat ik het zo? Maar ergens knaagt het dan toch om het uit te zoeken, ook omdat ik het puzzelen wel leuk vind. Ik leer de camper zo steeds beter kennen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Westfalia display 15,1V knipper

Bericht door Hanz »

Op zich kan het weinig kwaad als verder alles nog naar behoren werkt. Dan is het alleen een knipperende en verkeerde aanwijzing van de accuwaarde, maar zo heb je natuurlijk niet zo veel aan je display. En als het een storing is in het display zelf zoals Henk als mogelijkheid aangeeft, dan is natuurlijk de vraag wat het volgende is wat uitvalt. En als dat de bediening van koelkast of kachel is dan wordt het wel vervelend. Ik zou het opgelost willen hebben.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Westfalia display 15,1V knipper

Bericht door J vd Pal »

Waar woon je? Misschien is er iemand in de buurt die een goed werkend display heeft en die om te testen is jouw bus wil aansluiten. Is een paar minuten werk en dan weet je of je in het display of in de bedrading de fout moet zoeken.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
TravelingNugget
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 aug 2022, 12:31

Re: Westfalia display 15,1V knipper

Bericht door TravelingNugget »

J vd Pal schreef: 22 aug 2022, 06:39 Waar woon je? Misschien is er iemand in de buurt die een goed werkend display heeft en die om te testen is jouw bus wil aansluiten. Is een paar minuten werk en dan weet je of je in het display of in de bedrading de fout moet zoeken.
Dat is ook een goed idee. Ik woon in Tilburg.
TravelingNugget
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 aug 2022, 12:31

Re: Westfalia display 15,1V knipper

Bericht door TravelingNugget »

Hanz schreef: 21 aug 2022, 22:45 Op zich kan het weinig kwaad als verder alles nog naar behoren werkt. Dan is het alleen een knipperende en verkeerde aanwijzing van de accuwaarde, maar zo heb je natuurlijk niet zo veel aan je display. En als het een storing is in het display zelf zoals Henk als mogelijkheid aangeeft, dan is natuurlijk de vraag wat het volgende is wat uitvalt. En als dat de bediening van koelkast of kachel is dan wordt het wel vervelend. Ik zou het opgelost willen hebben.
De kachel wordt niet bediend via het display, maar de koelkast wel. Dus het enige wat ik met het display doe, is de koelkast aan- en uitzetten. Ik ben nog wel benieuwd of het aan het display ligt of niet, dus dat ga ik proberen uit te zoeken.
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Westfalia display 15,1V knipper

Bericht door HenkK »

Als het display 15.1 volt aangeeft, wordt de koelkast uitgeschakeld volgens het manual. Als jij de koelkast toch kan starten is er wel iets vreemds aan de hand, Ik zou inderdaad even een ander display uit proberen.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Westfalia display 15,1V knipper

Bericht door J vd Pal »

TravelingNugget schreef: 22 aug 2022, 16:47
J vd Pal schreef: 22 aug 2022, 06:39 Waar woon je? Misschien is er iemand in de buurt die een goed werkend display heeft en die om te testen is jouw bus wil aansluiten. Is een paar minuten werk en dan weet je of je in het display of in de bedrading de fout moet zoeken.
Dat is ook een goed idee. Ik woon in Tilburg.
Als je in de buurt van Rotterdam/Dordrecht komt dan heb ik er eentje liggen die we kunnen uitproberen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
TravelingNugget
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 aug 2022, 12:31

Re: Westfalia display 15,1V knipper

Bericht door TravelingNugget »

HenkK schreef: 24 aug 2022, 19:13 Als het display 15.1 volt aangeeft, wordt de koelkast uitgeschakeld volgens het manual. Als jij de koelkast toch kan starten is er wel iets vreemds aan de hand, Ik zou inderdaad even een ander display uit proberen.
Hij heeft het (bijna) een jaar gewoon gedaan, daarom vind ik het ook vreemd.

Ik heb ondertussen het display een keertje uit elkaar gehaald en draden en aansluitingen bekeken. Alles zit goed en ziet er goed uit. En verder heb ik dan weer geen kennis. Heb er een keertje doorheen geblazen om de contacten schoon te maken.
TravelingNugget
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 aug 2022, 12:31

Re: Westfalia display 15,1V knipper

Bericht door TravelingNugget »

J vd Pal schreef: 25 aug 2022, 06:41
TravelingNugget schreef: 22 aug 2022, 16:47
J vd Pal schreef: 22 aug 2022, 06:39 Waar woon je? Misschien is er iemand in de buurt die een goed werkend display heeft en die om te testen is jouw bus wil aansluiten. Is een paar minuten werk en dan weet je of je in het display of in de bedrading de fout moet zoeken.
Dat is ook een goed idee. Ik woon in Tilburg.
Als je in de buurt van Rotterdam/Dordrecht komt dan heb ik er eentje liggen die we kunnen uitproberen.
Dat houd ik zeker in mijn achterhoofd, wat fijn! We gaan de komende week nog even lekker een weekje weg (met losse koelbox) en daarna ga ik weer eens verder kijken.
TravelingNugget
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 aug 2022, 12:31

Re: Westfalia display 15,1V knipper

Bericht door TravelingNugget »

Ik heb daarstraks even gereden en daarna de koelkast aangezet. Die heeft het zo’n 4 uur gedaan, denk ik. Nu ging ik weer in de camper kijken en het display was terug gelopen naar 13,8V. De usb-stekker geeft 11,7V aan. De koelkast is uitgeschakeld, maar het sneeuwvlokje is nog wel zichtbaar. Ik heb de koelkast uitgezet en het voltage liep weer op naar 15,1V en begon weer te knipperen.
Als experiment heb ik de koelkast weer aan gezet. Even liep het voltage weer naar beneden, maar toen weer op naar 15,1V.

De hele tijd staat op het display dat de accu gewoon vol is (10 streepjes). Ik vind het zo bijzonder…
TravelingNugget
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 aug 2022, 12:31

Re: Westfalia display 15,1V knipper

Bericht door TravelingNugget »

Waar de koelbox het de afgelopen weken niet deed als we aan stroom stonden, doet hij het nu wel. Superfijn natuurlijk, het zou kunnen komen door de nieuwe acculader. Zonder stroom deed hij het afgelopen weekend niet echt, dat ga ik morgen weer een paar uur uitproberen.
Plaats reactie