Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Piepende multiriem -> Accu?

vragen over de T4
Patrickroof
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 aug 2022, 21:32

Re: Piepende multiriem -> Accu?

Bericht door Patrickroof »

Mij werd gezegd dat dit geen kwaad kon. Mijne maakt in begin met starten en wegrijden even wat geluid. Daarna is het weg.
andor
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jul 2016, 22:35

Re: Piepende multiriem -> Accu?

Bericht door andor »

_mijn_ ervaring met een T4 ABL 1.9 td. Als de riem goed gemonteerd zit en de riem gaat piepen/slippen dan zal dat vaak(altijd) zijn als de Dynamo (veel) moet leveren, immers dan wordt er het meest kracht over gebracht. Dus na starten als de gloeiers en startmotor nogal wat stroom hebben verbruikt en de dynamo dat (te) graag wil aanvullen. Of als de accu minder wordt. Of bij veel stroomverbruikers (koelkast). En dan vooral in combinatie.

De riem zelf stellen is een kwestie van de dynano lossen en weer vast zetten, de veer zorgt dat de riem op juiste spanning komt. Ik heb wel eens een beetje meer spanning erop gezet maar dat zou niet nodig moeten zijn en de belasting van de krukas lijkt mij kritisch (bij een abl).
Desondanks heb ik soms ook dat de boel naar verloop van tijd wat gaat piepen, niet erg maar het zal er niet beter van worden! Spannen, verse riem, accu test, dynamo nalopen zou dan moeten. Maar inmiddels beprek ik het stroomverbruik, geen koelkast meer op 12 V en een std. 80A dynamo. Scheelt weer. De constructie lijkt niet gesc=hikt voor hoge vermogens. mijn 2 cent. (of met de huidige inflatie mijn 2,2 cent)
Patrickroof
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 aug 2022, 21:32

Re: Piepende multiriem -> Accu?

Bericht door Patrickroof »

Ik heb niets aangesloten erop. Nog geen radio zelfs. Maar ik moet mijn accu nakijken dus.
Plaats reactie