Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Biepje richtingaanwijzer aanhanger ontbreekt / defect?

vragen over de T5
Plaats reactie
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Biepje richtingaanwijzer aanhanger ontbreekt / defect?

Bericht door peetjeadhdtje »

Bij mijn T4 uit 1995 had ik bij aangekoppelde aanhanger en gebruik richting aanwijzer een handig biepje zodat ik wist dat het allemaal
werkte/ ik het ding er nog aan had hangen. Het biepje was alleen binnen te horen.

Zit dat bij een T5 van 2011 er niet meer op of kan ik het op een of andere manier weer inschakelen?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Biepje richtingaanwijzer aanhanger ontbreekt / defect?

Bericht door Hanz »

Misschien verschil tussen 13-polige en 7-polige aansluiting?
Hoewel ik dit biepje bij mijn T4 uit 1997, met 13-polige stekker, nog nooit heb gehoord.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: Biepje richtingaanwijzer aanhanger ontbreekt / defect?

Bericht door BosscheBol »

met 2x een T4 en nu een T5GP tij ik regelmatig met diverse aanhangers en een caravan.
Een biepje heb ik nooit gehoord, met de richtingaanwijzers, dus misschien is een extra optie, of later ingebouwd door een handige Harry?

Of toch een storing?
Bij m'n T4's (met 7 polige aansluiting) ging er een relais bij rechter achterlicht zoemen, zodra ik de verlichting aanzette bij aanekoppelde caravan (met 13 polige multicon aansluiting).
Bij m'n T4's trok ik dan het relais eruit.

Bij m'n T5 hetzelfde probleem, ging er ook weer een relais zoemen bij inschakelen licht met caravan erachter, maar nu zit dat relais in het dashboard ergens.
Garagehouder gaf aan dat het waarschijnlijk de koelkast vd caravan (7-polig) op de verlichting vd auto zit aan gesloten, dus licht aan: koelkast aan.
1 draadje (vd koelkast) losgemaakt in de stekker en t probleem was opgelost,
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Biepje richtingaanwijzer aanhanger ontbreekt / defect?

Bericht door peetjeadhdtje »

Dan zal ik wel een apart extraatje hebben gehad. Was erg handig.
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 760
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Biepje richtingaanwijzer aanhanger ontbreekt / defect?

Bericht door limburger »

in Duitsland komt dat meer voor, weet niet of daar iets verplicht is... maar heb het wel eens gezien in een t4 niet met piepjes maar controle lampje

heb er een plaatje van gevonden:
ahk airbag abs.jpg
ahk airbag abs.jpg (5.68 KiB) 290 keer bekeken

:driveT4 :T44EVER
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Biepje richtingaanwijzer aanhanger ontbreekt / defect?

Bericht door peetjeadhdtje »

Het gekke is,
ik had de t4 california 1995 gekocht zonder trekhaak.(in Duitsland was toen 5 jaar)
Die heb ik er toen zelf onder gezet en en heb er toen op gelet of er ooit een onder gezeten had. Heb ik toch niet goed gekeken.
Maar goed, heb nu een achteruitrijcamera die altijd aanstaat en dat geeft ook een gerust gevoel.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Biepje richtingaanwijzer aanhanger ontbreekt / defect?

Bericht door Hanz »

limburger schreef: 29 aug 2022, 20:20 in Duitsland komt dat meer voor, weet niet of daar iets verplicht is... maar heb het wel eens gezien in een t4 niet met piepjes maar controle lampje

heb er een plaatje van gevonden:
ahk airbag abs.jpg


:driveT4 :T44EVER
Dit lampje heb ik ook in mijn bus en vandaag met aanhanger gereden en dit knippert inderdaad als indicatie dat de knipperlichten van de aanhanger werken. Maar geen biepje. Het lampje was mij nooit opgevallen omdat het half verstopt zit achter het schermpje van de achteruitrijcamera.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie