Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

vragen over de T4
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

Bericht door red devel »

Wie weet raad?
Ik heb best veel speling in de versnellingpook. En dan van links naar rechts bewegend.
Ik heb onder de pook de boel los gehaald, en zie eigenlijk geen versleten busjes of zo. Wat mij wel opviel is dat er in gaffel, welke van de bak komt en verbinding maakt met de stang naar de pook, er geen rubber of wat in zit! De poen die van de bak komt zwaait er als het ware in. Hoort dit zo?
Ik heb geprobeerd een foto te maken, maar is misschien niet helemaal duidelijk. Ik heb de foto van voor de motor gemaakt, rechts zit dan dus de accu
schakelstang.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

Bericht door Multivan Generation »

Je dacht ik plaats hem nog een keer..? :bonk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Schakelbol vervangen - T4 ACV - korte neus - met extra verwarming

Bericht door red devel »

Ik heb het gevonden! De kogel is er inderdaad uit. Ik had het Linker voorwiel er afgedraaid, en kwam deze versleten bol tegen op de draagarm! :bonk
kogelbus (2).jpg
Vanmorgen begonnen om de nieuwe kogel te monteren! Je kunt er idd moeilijk bij, maar ik had het klusje in 1,5 uurgeklaard. Wel eerst de beugel,(waar de kogel in valt) aan een kant, losgedraaid zodat je deze iopzij kunt draaien. Ik hoefde dus alleen maar de buitenste bol ( nr 40) te vervangen! Heb de kogel goed warm gemaakt in kokend water en daarna goed ingevet. Toen er voorzichtig opgedrukt met de hand, en een metaal profiel gebruikt als wig tussen de bol en de accubak. Voorzichtig drukken, en het Lukt! :sjaal




Hebt ook enig idee of hier een bout in hoort te zitten? Dit is een steun die iets boven de versnellingbak zit. Er zit een dikken stang aan die , volgens mij,de versnellingbak ondersteund!

motorsteun.jpg
Plaats reactie