Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olie verbruik T5 Biturbo

vragen over de T5
Plaats reactie
frankveenstra
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2019, 15:01
Contacteer:

Olie verbruik T5 Biturbo

Bericht door frankveenstra »

Half dec. een 2011 T5 Biturbo 4 motion L2 H2 gekocht met 195000 km, alvast een beetje aan getimmerd om er uiteindelijk een camper van te maken.
Meteen maar naar Kefalonia Griekenland gereden voor de feestdagen, heen 2700 km in 34 uur :gekte via Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Servie, Macedonie en Griekenland en terug in 5 dagen via Albanie en de kust van voormalig Joegoslavië. En inderdaad 1 liter olie op 1000 km. Dus dat wordt aktie.
Wie heeft er proffesionele tips om dit een halt/vertraging toe te roepen ? Ik heb al gelezen over olie verversen om de 30.000 km, EGR afdoppen ? en iets met roet filter, maar wat is echt wijs om te doen?
Groet, Frank
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Olie verbruik T5 Biturbo

Bericht door Pascal-141 »

frankveenstra schreef: 17 jan 2019, 12:34 Half dec. een 2011 T5 Biturbo 4 motion L2 H2 gekocht met 195000 km, alvast een beetje aan getimmerd om er uiteindelijk een camper van te maken.
Meteen maar naar Kefalonia Griekenland gereden voor de feestdagen, heen 2700 km in 34 uur :gekte via Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Servie, Macedonie en Griekenland en terug in 5 dagen via Albanie en de kust van voormalig Joegoslavië. En inderdaad 1 liter olie op 1000 km. Dus dat wordt aktie.
Wie heeft er proffesionele tips om dit een halt/vertraging toe te roepen ? Ik heb al gelezen over olie verversen om de 30.000 km, EGR afdoppen ? en iets met roet filter, maar wat is echt wijs om te doen?
Groet, Frank
Er werd reeds veel over dit olieprobleem geschreven op dit forum .
Een oplossing om het een halt toe te roepen of vertragen ?
Daar is niet echt een oplossing voor .
De EGR koeler is de oorzaak , deze schilfert alu deeltjes af die mee ronddraaien in de motorolie , waardoor de motor overmatig slijtage gaat maken.
Je kan een nieuwe EGR koeler monteren , maar de slijtage is er dus al in jouw motor . Daar is niks meer aan te doen. Nieuwe motor of revisie (indien nog mogelijk) zal je olieverbruik oplossen , de rest zijn lapmiddelen zonder nut.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
frankveenstra
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2019, 15:01
Contacteer:

Re: Olie verbruik T5 Biturbo

Bericht door frankveenstra »

Hoi Pascal,
Bedankt voor je reactie, dus EGR afdoppen heeft geen zin meer?
Hoelang zou ik nog door kunnen rijden en is revisie volgens https://www.techservicecenter.nl/olieve ... tdi-180pk/
voldoende ?
Groet, Frank
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Olie verbruik T5 Biturbo

Bericht door Harm »

Ik zou eerst de verkoper hierop aanspreken. Het kan niet anders dan dat dit probleem bekend was en dat je dus bent bedonderd.

De enige juiste technische oplossing is een nieuwe kale rompmotor van VW (geen revisiemotor dus) plaatsen en de losse componenten van de huidige motor overzetten (wel nieuwe riemen nemen). Op de nieuwe motor zit al de EGR van het type D welke voor zover geen problemen geeft. Verder ook gelijk het dieselpartikelfilter vernieuwen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olie verbruik T5 Biturbo

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Olie verbruik T5 Biturbo

Bericht door jos_br »

frankveenstra schreef: 17 jan 2019, 15:20 Hoi Pascal,
Bedankt voor je reactie, dus EGR afdoppen heeft geen zin meer?
Hoelang zou ik nog door kunnen rijden en is revisie volgens https://www.techservicecenter.nl/olieve ... tdi-180pk/
voldoende ?
Groet, Frank
Hier wordt niet de juiste oorzaak (hoge belasting motor??) genoemd van het olieverbruik, en de kop en turbo's moeten ook vervangen worden aangezien echt alle delen die met olie in aanraking komen zijn beschadigt. Ook met het DPF moet iets gedaan worden. Dus revisie met "speciaal ontwikkelde" zuigers is echt flauwekul. Wanneer de egr van het begin af dicht geweest zou zijn gaan ook deze motoren een lange tijd mee, ook met een hoof vermogen.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
frankveenstra
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2019, 15:01
Contacteer:

Re: Olie verbruik T5 Biturbo

Bericht door frankveenstra »

Beste Jos,
Ken jij T5 motoren uit bv. jouw klantekring met dit type/ bouwjaar die vanaf het begin met een dichte of een D EGR hebben gereden en daardoor revisie voorkomen hebben?
Ik ben daar erg benieuwd naar omdat de berichten nogal tegenstrijdig zijn tussen A: een turbo die teveel druk zou geven en daardoor de zuigers meer belasten en meer slijtage, meer olieverbruik, roetfilter verstopt, nog meer druk in je turbo, nog meer slijtage en uiteindelijk motor kaput.
En B: een niet goed functionerende EGR, die mij zeer plausibel lijkt omdat die snel en voor weinig geld te vervangen is,
zou VW destijds daarvoor niet direct een terugroep aktie ondernomen hebben ipv later vele motoren voor garantie en coulance te reviseren?
Aluminium deeltjes die in de olie rondzweven uit een EGR klinkt mij ook vreemd in de oren, hoe komen die daarin, langs de zuigerwand of klepgeleiders, zou kunnen want olie wordt grotendeels vuil door verbrandingsresten op de cilinderwand.
Maar als je een EGR openmaakt zie je toch alleen maar koolaanslag die zelfs moeilijk te verwijderen is hoe komen alu deeltjes daar doorheen?
Ik ben benieuwd naar reacties.
Groet, Frank
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Olie verbruik T5 Biturbo

Bericht door ktmkrik »

frankveenstra schreef: 19 jan 2019, 15:41 Beste Jos,
Ken jij T5 motoren uit bv. jouw klantekring met dit type/ bouwjaar die vanaf het begin met een dichte of een D EGR hebben gereden en daardoor revisie voorkomen hebben?
Ik ben daar erg benieuwd naar omdat de berichten nogal tegenstrijdig zijn tussen A: een turbo die teveel druk zou geven en daardoor de zuigers meer belasten en meer slijtage, meer olieverbruik, roetfilter verstopt, nog meer druk in je turbo, nog meer slijtage en uiteindelijk motor kaput.
En B: een niet goed functionerende EGR, die mij zeer plausibel lijkt omdat die snel en voor weinig geld te vervangen is,
zou VW destijds daarvoor niet direct een terugroep aktie ondernomen hebben ipv later vele motoren voor garantie en coulance te reviseren?
Aluminium deeltjes die in de olie rondzweven uit een EGR klinkt mij ook vreemd in de oren, hoe komen die daarin, langs de zuigerwand of klepgeleiders, zou kunnen want olie wordt grotendeels vuil door verbrandingsresten op de cilinderwand.
Maar als je een EGR openmaakt zie je toch alleen maar koolaanslag die zelfs moeilijk te verwijderen is hoe komen alu deeltjes daar doorheen?
Ik ben benieuwd naar reacties.
Groet, Frank
Wat ik van een turbo revisie bedrijf gehoord heb is dat uit het hart van deze EGR kleppen stukjes materiaal los komen en deze gaan mee het blok in en daar voor grote schade zorgen aangezien dit materiaal bikkelhard blijkt te zijn.
Het zou de eerste en tweede serie EGR kleppen betreffen van dit model die dit probleem hadden.
Men is hier achter gekomen omdat bij dit bedrijf defecte turbo's voor revisie werden aangeboden en na revisie binnen korte tijd terugkwamen met hetzelfde probleem, daaropvolgend is men gaan zoeken naar de oorzaak waardoor de turbo's schade opliepen.
VW bleek van dit euvel op de hoogte te zijn maar doet in mijn ogen net of hun neus bloed en laat de VW gebruiker voor de schade opdraaien terwijl het een niet deugdelijk product betrof wat de schade veroorzaakt heeft.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Olie verbruik T5 Biturbo

Bericht door jos_br »

frankveenstra schreef: 19 jan 2019, 15:41 Beste Jos,
Ken jij T5 motoren uit bv. jouw klantekring met dit type/ bouwjaar die vanaf het begin met een dichte of een D EGR hebben gereden en daardoor revisie voorkomen hebben?
Ik ben daar erg benieuwd naar omdat de berichten nogal tegenstrijdig zijn tussen A: een turbo die teveel druk zou geven en daardoor de zuigers meer belasten en meer slijtage, meer olieverbruik, roetfilter verstopt, nog meer druk in je turbo, nog meer slijtage en uiteindelijk motor kaput.
En B: een niet goed functionerende EGR, die mij zeer plausibel lijkt omdat die snel en voor weinig geld te vervangen is,
zou VW destijds daarvoor niet direct een terugroep aktie ondernomen hebben ipv later vele motoren voor garantie en coulance te reviseren?
Aluminium deeltjes die in de olie rondzweven uit een EGR klinkt mij ook vreemd in de oren, hoe komen die daarin, langs de zuigerwand of klepgeleiders, zou kunnen want olie wordt grotendeels vuil door verbrandingsresten op de cilinderwand.
Maar als je een EGR openmaakt zie je toch alleen maar koolaanslag die zelfs moeilijk te verwijderen is hoe komen alu deeltjes daar doorheen?
Ik ben benieuwd naar reacties.
Groet, Frank
Wij hebben -vooral in het begin- een paar van die motoren vervangen, en doordat door het olieverbruik het DPF kapot was dit DPF incl. egr weggehaald/dichtgemaakt waardoor deze motoren meteen zonder egr liepen/lopen. Deze hebben inmiddels allemaal serieus kilometers gelopen (150dkm+) zonder problemen waardoor wij in eerste instantie dachten met een softwareprobleem in de aansturing van de egr te maken hadden omdat de "lichtere" 2.0tdi nergens last van leek te hebben. Totdat we erachter kwamen dat het door het oxideren van het aluminium in de egr er een soort aluminiumoxide in de olie terecht kwam dat als een soort schuurmiddel in de motor werkelijk alles waar de olie komt om zeep helpt. Het beschadigt zelfs de klepstelen! Laat staan de lagers van de motor en turbo's, ook deze zien er niet meer uit. We hebben nu een 180pk versie staan die na revisie (80000km, 2e overmaat) weer helemaal kapot is, egr was niet dichtgemaakt, en hier kan niet eens meer geboord worden.......

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Wouter199
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 apr 2007, 13:18
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Olie verbruik T5 Biturbo

Bericht door Wouter199 »

Hoi allemaal..
Ik rijd een T5 2.0 180pk dsg van 2014
ondertussen 314.000 km op de klok
voor ingebruikname de erg dicht laten doen, dpf eruit en de software een beetje laten aanpassen.
uitkomst: vlotte soepele bus met 200+ pk (niet belangrijk dat getalletje)
Ik ben een rustige bestuurder maar wilde graag voldoende vermogen om comfortabel te rijden
met een zware bus met aanhanger.. vandaar de 180 pk.
Olie verbruik altijd goed in de gaten gehouden omdat ik veel verhalen hoorde ...
NU na 314.000 km --> 1l bij vullen om de 8500 km (en hierop kan ik de klok zetten dat het lampje aangaat bij 9000)
Heb ik geluk? of ligt het aan de aanpassingen? ik ben elektrotechnieker met een hart voor mijn bus...
steeds iets te vlug op onderhoud en waar nodig preventief wat vervangen..
het bedrijf die de bus onderhoud is steeds verbaast hoe hij er bij staat ook op gebied van olie verbruik..
Bijlagen
IMG_3706.jpg
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Olie verbruik T5 Biturbo

Bericht door hugopoley »

Ik heb ook een 180 pk versie, van 2014. Ik heb de bus gekocht in augustus en heb er nu ongeveer 10.000 km mee gereden, de km stand staat nu op 93.000 en heb in de laatste 10.000 geen drupel olie bij hoeven vullen. Toen ik de bus kocht (stond bij een VW dealer) werd mij ook gegarandeerd dat deze geen olie gebruik zou hebben. Dit klopt tot nu toe dus ook.

Het enige wat mij sinds gister verbaasde is dat er naast de orginele sticker onder de motorkap en in het onderhoudsboekje met alle nummers erop, ook nog een extra sticker zit met gegevens vanuit PON met stage 2 erop. In de garage konden ze mij daar ook niet direct antwoord opgeven wat dit betekende. Het enige wat ze zelf dachten dat het vanuit PON een oplossing kon zijn tegen het alom bekende olie verbruik. Ze hadden trouwens nog een andere transporter staan die exact dezelfde sticker had, en deze is ook van bouwjaar 2014, gebruikt ook geen drupel olie en heeft 180.000 gelopen.

Is er hier iemand die weet wat stage 2 vanuit PON betekent? En/ of dit inderdaad met het olieverbruik te maken heeft? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat hij al gechipt is namelijk.
Californiainantw
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2018, 13:32

Re: Olie verbruik T5 Biturbo

Bericht door Californiainantw »

Hallo,

Bij welk bedrijf kan je terecht voor dit probleem?

Met vriendelijke groeten,
Paul
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olie verbruik T5 Biturbo

Bericht door Multivan Generation »

Californiainantw schreef: 08 sep 2022, 08:46 Hallo,

Bij welk bedrijf kan je terecht voor dit probleem?

Met vriendelijke groeten,
Paul
Ook welkom op weetjewel :toppie

Neem eens contact op met JB Autoservice in Dieverbrug,
dat is Jos_BR hier op het forum.

Maar hangt er een beetje vanaf waar je vandaan komt natuurlijk.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Olie verbruik T5 Biturbo

Bericht door Ralph Bakker »

Hoi Paul. Dank voor je PB,

Ik heb het zelf toendertijd bij de dealer laten herstellen met veel coulance.

Maar ik denk in jouw geval dat Jos in Dieverbrug een hele goede optie is. Logistiek wat minder gemakkelijk vanuit Belgie maar dan zul je na reparatie weer heel lang van de Cali kunnen genieten.
Plaats reactie