Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lader / omvormer is kapot

vragen over de T5
Plaats reactie
antoine1967
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 sep 2022, 16:17

Lader / omvormer is kapot

Bericht door antoine1967 »

Hoi allemaal,
Sinds kort de trotse bezitter van een vw calafornia T5 uit 2013. En zit nog steeds in de ontdekkende fase en ontdek nog steeds nieuwe dingen waarvan Ik het bestaan niet wist. Dankzij dit forum weet ik nu dat mij oplader / omvormer kapot is.
Een paar vragen:
- is het een omvormer en lader of is het alleen een lader?
- is het zo dat de lader / omvormer als de walstroom is aangesloten, de accu’s alleen bijlaad en dat de 12 volts punten in de bus direct van de accu zijn stroom pakt. Of is het een veel slimmer systeem dat en de accu’s bijlaad en parallel ook direct stroom levert aan de 12 volts punten.
- waar kan ik supply charger unit a11 kopen?
- wat is het onderdeel nummer?
- is deze te reviseren? Want daar lees ik ook over, en zou dat slim zijn?

Hoor graag van jullie

Antoine span
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lader / omvormer is kapot

Bericht door Hanz »

Welkom op het forum en gefeliciteerd met de aanschaf van de California.
Het laadapparaat is standaard en laadt de huishoudaccu op als je aan de walstroom hangt. Een omvormer is niet standaard. Een omvormer zet de 12V gelijkstroom van de huishoudaccu om in 230V wisselstroom zodat je 230V apparaten kunt gebruiken als je niet aan de walstroom hangt.
De 12V apparatuur in de camper hangt direct aan de huishoudaccu en wordt dus niet rechtstreeks gevoed door de walstroom.

Waarom denk je dat de lader kapot is? Wat werkt er niet meer en wat nog wel?

Als bijlage het SelbstStudienProgramm (SSP 329) waarin je veel kunt vinden over de inrichting en werking van je California. Deze is in het Engels, als je liever Duits hebt moet je even googelen op SSP 329.
SSP 329 T5 California_2004-ENG.pdf
(5.31 MiB) 33 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
antoine1967
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 sep 2022, 16:17

Re: Lader / omvormer is kapot

Bericht door antoine1967 »

Hoi Hans,
Als ik direct aan de walstroom hang dan doen de stopcontacten het gewoon. Naar mijn idee is dan de kabel, en de walstroom aansluiting in orde. De zekeringen lijken we ook okay, al leek het erop dat zekering 16, 5 amp was en volgens het boekje zou het 30 moeten zijn. Maar goed dat heeft hij ruim 2 maanden dat ik hem nu gebruik prima op gedraaid. De aardlekschakelaar aan de achterzijde is er niet uit en functioneert naar mijn idee normaal. De lampjes en de koelkast werken gewoon, al loopt dat de batterij in twee dagen leeg. Als ik rij of stationair de motor laat draaien laden de accu’s weer bij.
Ik las ergens dat er miss nog een zekering op de lader zit, maar dat kon ik door het kleine gat niets van zien.
Wat wil je nog meer weten, of weet je nu genoeg. Het is een T5 uit 2013
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lader / omvormer is kapot

Bericht door Hanz »

antoine1967 schreef: 09 sep 2022, 18:55 Hoi Hans,
Als ik direct aan de walstroom hang dan doen de stopcontacten het gewoon. Naar mijn idee is dan de kabel, en de walstroom aansluiting in orde.
Bedoel je dan het 230V stopcontact? Dat werkt helemaal buiten lader en accu om en hangt via de aardlekschakelaar direct aan de walstroom.

De zekeringen lijken we ook okay, al leek het erop dat zekering 16, 5 amp was en volgens het boekje zou het 30 moeten zijn. Maar goed dat heeft hij ruim 2 maanden dat ik hem nu gebruik prima op gedraaid.
Volgens het schema in de onderstaande link is de zekering van de lader 10A. Die van 30A is volgens mij van het hefdak. 16,5 lijkt mij in ieder geval niet goed

De aardlekschakelaar aan de achterzijde is er niet uit en functioneert naar mijn idee normaal.
Inderdaad, anders zou het 230V stopcontact het niet doen aan de walstroom.

De lampjes en de koelkast werken gewoon, al loopt dat de batterij in twee dagen leeg. Als ik rij of stationair de motor laat draaien laden de accu’s weer bij.
Die werken allebei op de 12V van de huishoudaccu. Als de motor draait laadt de dynamo de accu weer op maar ik begrijp dat de accu niet oplaadt als je stilstaat en aan de walstroom hangt.

Ik las ergens dat er miss nog een zekering op de lader zit, maar dat kon ik door het kleine gat niets van zien.
Zie het schema in de pdf, dat is volgens mij de 10A zekering S60.

Wat wil je nog meer weten, of weet je nu genoeg. Het is een T5 uit 2013
Klopt het dat de huishoudaccu niet oplaadt als je aan de walstroom hangt en de motor niet draait?
Het schema vind je hier https://www.poptop.nl/handig/
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
antoine1967
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 sep 2022, 16:17

Re: Lader / omvormer is kapot

Bericht door antoine1967 »

Hoi Hanz,
Ja ik bedoel het directe doorgeluste 230 stopcontact aan de zijkant van de bus, dat had ik al uit de pdf gehaald. Vandaar mijn conclusie dat de kabel en de walstroom aansluiting in orde zijn.

Als ik aan de stroom hang via de walstroom aansluiting laad deze indd de huishoud accu niet op. Op de display voor in de bus zie je heel even het stekkertje verschijnen als ik de stekker in de bus doe maar is direct weer weg. En zie je het accu symbool.

Die zekeringen check ik nog een keer als ik hem voor de deur heb staan.

Echt super dat je me helpen wil
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lader / omvormer is kapot

Bericht door Hanz »

De lader lijkt dan inderdaad niet in orde te zijn of er is een slechte verbinding tussen de walstroomaansluiting en de lader. De lader geeft dus wel heel kort een signaal aan de display dat de walstroom is aangesloten (stekkersymbool) maar doet vervolgens niets. Maar als de huishoudbatterij in 2 dagen leeg raakt van alleen de koelkast en wat lampjes dan lijkt die ook niet meer in beste conditie.

Nu alleen nog de vraag wat het onderdeelnummer van deze lader is. Waarschijnlijk staat dat nummer op de lader zelf.

Lees ook even dit topic door viewtopic.php?p=486700#p486700
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Lader / omvormer is kapot

Bericht door Beckontheroad »

Heb nog een originele lader liggen, kun je als test zo aansluiten, dan kun je beoordelen of de ingebouwde acculader defect is of niet.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
antoine1967
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 sep 2022, 16:17

Re: Lader / omvormer is kapot

Bericht door antoine1967 »

Hoi jb

Nou dat is een heel mooi aanbod. Moet ik eerst uitzoeken hoe ik die oplader uit zijn verstop plek haal. Want ik begrijp dat dat ik daar het hele keuken blokje voor uit elkaar moet halen. De koelkast eruit en dan zou ik er bij moeten kunnen. Lees trouwens ook berichten dat mensen hem op een andere plek hebben geïnstalleerd. Maar ja als hij 1x per 10 jaar kapot gaat dan lijkt me de plek waar je nu zit ook geen probleem. Ik heb ergens een stukje gelezen welke stappen ik moet nemen om het keuken blokje uit elkaar te halen. Dat ga ik eerst opzoeken. Dan plan ik een zaterdag in om de lader eruit te halen en zien we verder. Waar woon je ergens om een idee te krijgen van de logistiek.

Antoine
antoine1967
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 sep 2022, 16:17

Re: Lader / omvormer is kapot

Bericht door antoine1967 »

Hanz schreef: 09 sep 2022, 21:07 De lader lijkt dan inderdaad niet in orde te zijn of er is een slechte verbinding tussen de walstroomaansluiting en de lader. De lader geeft dus wel heel kort een signaal aan de display dat de walstroom is aangesloten (stekkersymbool) maar doet vervolgens niets. Maar als de huishoudbatterij in 2 dagen leeg raakt van alleen de koelkast en wat lampjes dan lijkt die ook niet meer in beste conditie.

Nu alleen nog de vraag wat het onderdeelnummer van deze lader is. Waarschijnlijk staat dat nummer op de lader zelf.

Lees ook even dit topic door viewtopic.php?p=486700#p486700
Hoi Hanz, super bedankt ik snap nu hoe het werkt en wat ik moet gaan doen. En zal de accu’s zeker laten testen als ie toch zijn beurt en apk moet hebben.

Antoine
Plaats reactie