Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekkage stuurhuis

vragen over de T5
Plaats reactie
Pethawi
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2022, 16:53

Lekkage stuurhuis

Bericht door Pethawi »

Beste mensen, dank voor toelating tot dit forum.

Vorig jaar februari heeft de VW dealer het stuurhuis van mijn T5 California GP (2013 BiTD 180pk) vervangen. Aanleiding: haperende besturing en schurend geluid. Oorzaak: olielekkage aan beide zijden van het stuurhuis. Uit onderzoek bleek dat de keerringen in het stuurhuis verkeerd om waren gemonteerd en de olie niet tegen hielden. Afgelopen maand tijdens vakantie zelfde euvel en de olie was weer onder niveau. Bijvullen hielp maar na een paar dagen was het niveau weer gedaald. Uit onderzoek door de VW-dealer blijkt dat opnieuw de keerringen verkeerd om zijn gemonteerd. Het stuurhuis wordt opnieuw vervangen (garantie). Mijn vraag is hoe het kan dat keerringen verkeerd om zijn gemonteerd. En mijn vraag is ook hoe een monteur dit over het hoofd kan zien? Is het een ingewikkelde klus of zoiets? Graag jullie ervaring en tips!
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Lekkage stuurhuis

Bericht door pwhooftman »

Ik kan me niet zo goed voorstellen dat de VW dealer zelf de keerringen in het stuurhuis heeft vervangen. Wellicht heeft de dealer wel ergens een gereviseerd exemplaar vandaan gehaald? En daar kan een fout gemaakt zijn, het reviseren van een stuurhuis is best een klus (pas zelf gedaan), desondanks vind ik het wel suf als daar een fout bij gemaakt wordt door een professioneel bedrijf.
Pethawi
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2022, 16:53

Re: Lekkage stuurhuis

Bericht door Pethawi »

:T54LIFE
Laatst gewijzigd door Pethawi op 22 sep 2022, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Pethawi
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2022, 16:53

Re: Lekkage stuurhuis

Bericht door Pethawi »

pwhooftman schreef: 21 sep 2022, 22:05 Ik kan me niet zo goed voorstellen dat de VW dealer zelf de keerringen in het stuurhuis heeft vervangen. Wellicht heeft de dealer wel ergens een gereviseerd exemplaar vandaan gehaald? En daar kan een fout gemaakt zijn, het reviseren van een stuurhuis is best een klus (pas zelf gedaan), desondanks vind ik het wel suf als daar een fout bij gemaakt wordt door een professioneel bedrijf.
Dank voor je reactie pwhooftman. De VW dealer heeft nog gereageerd: zij monteren inderdaad een compleet stuurhuis en reviseren niet zelf. De fout ligt dus bij (een monteur van) de leverancier van het stuurhuis.

Je hebt zelf een stuurhuis gereviseerd. Kunnen die keerringen inderdaad makkelijk verkeerd om worden geplaatst?
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Lekkage stuurhuis

Bericht door pwhooftman »

Pethawi schreef: 22 sep 2022, 11:35
pwhooftman schreef: 21 sep 2022, 22:05 Ik kan me niet zo goed voorstellen dat de VW dealer zelf de keerringen in het stuurhuis heeft vervangen. Wellicht heeft de dealer wel ergens een gereviseerd exemplaar vandaan gehaald? En daar kan een fout gemaakt zijn, het reviseren van een stuurhuis is best een klus (pas zelf gedaan), desondanks vind ik het wel suf als daar een fout bij gemaakt wordt door een professioneel bedrijf.
Dank voor je reactie pwhooftman. De VW dealer heeft nog gereageerd: zij monteren inderdaad een compleet stuurhuis en reviseren niet zelf. De fout ligt dus bij (een monteur van) de leverancier van het stuurhuis.

Je hebt zelf een stuurhuis gereviseerd. Kunnen die keerringen inderdaad makkelijk verkeerd om worden geplaatst?
Ja, dat kan als je niet oplet/nadenkt. Maar het is een vreemd verhaal, bij verkeerd om monteren verwacht ik dat de stuurbekrachtigingsvloeistof er direct bij eerste gebruik in flinke vaart uitlekt, niet na pas anderhalf jaar. En al helemaal niet verkeerd om gemonteerde keerringen twee keer op rij, de dealer moet dan echt uitzien naar een ander revisiebedrijf.
Wat ook mogelijk is, is dat bij de vervanging van het stuurhuis 1,5 jaar geleden het systeem niet goed gespoeld is. Zeker omdat je een schurend geluid hoorde is de kans dat er slijpsel in het circuit terecht gekomen is. Bij vervanging van een stuurhuis of stuurbekrachtigingspomp moet er een aantal liters schone vloeistof doorheen gepompt worden (goedkopere spoelvloeistof of verse stuurbekrachtigingsolie) om het systeem te spoelen. Als dat niet gebeurt treedt er weer snel lekkage op, in het algemeen het eerst aan de stuurbekrachtigingspomp.
Plaats reactie