Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Radio vervangen - welke?

vragen over de T5
RealRedHair
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2022, 17:12

Radio vervangen - welke?

Bericht door RealRedHair »

Hallo,

Onze goedkope Chinese radio/CD/Navigatie is kapot (T5 2006). Dus ik moet iets anders hebben.

Meest belangrijke is eigenlijk:
* Bluetooth audio (voor Android)
* Parkeerhulp op display
* Radio

Welk origineel VW radio model zou hieraan voldoen? Dan wel welke andere modellen/merken zijn goed? De keuze is groot en wat onoverzichtelijk. Ik zoek iets wat makkelijk aan te sluiten is en niet snel weer kapot gaat.

Iemand ervaring of tips? Thanks
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Radio vervangen - welke?

Bericht door Beckontheroad »

Zoekfunctie al benut?
Zelf uitermate tevreden met een Lpina Android auto.
Maar er zijn alternatieven
Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
RealRedHair
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2022, 17:12

Re: Radio vervangen - welke?

Bericht door RealRedHair »

Heb even overzichtje gemaakt. Zie bijlage. Met een iemand gebeld maar levertijd paar maanden ondanks dat op site staat paar dagen. Een iemand Whatspp gestuurd zonder antwoord. Gebeld telefoon niet aangesloten. Via Bol.com mail gestuurd geen antwoord. Dus blijkbaar kan ik net zo goed direct Chinees bestellen via AliExpress. Aantal bestellingen valt me tegen op Ali. Hoogste is 260 bestellingen lijkt het.

Misschien deze: https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... ZmN1hXhPFS
Heb je verschillende uitvoeringen maar die met 8 core 6 GB/64 GB of zelfs 128 GB zonder DVD/CD lijkt me dan beste. Levertijd wel een maand.

Of deze met snellere levertijd: https://nl.aliexpress.com/item/10050037 ... tF4QeeM8Lg
Ook iets goedkoper. 250 vs 295.

Misschien kan je Android 10 dan wel updaten naar 11. Begreep dat dit soms lukt.
Is Octa Core of 8 Core beter? Snap ik nog niet helemaal. Octo lijkt nieuwer/sneller.
Werkt Android Auto draadloos ook of enkel via USB? Mij ook onduidelijk. Volgens mij meestal enkel USB.

Ah deze heeft al Android 11 er op. Kost ook maar 250 euro en binnen 7 dagen levering. En 8 GB / 128 GB
https://nl.aliexpress.com/item/10050037 ... 9gmHjEZY0f

Tjonge veel keuze. Nog dingen die ik over het hoofd zie?
Bijlagen
Screenshot 2022-09-22 at 12.49.42.png
marianne2014
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:18

Re: Radio vervangen - welke?

Bericht door marianne2014 »

Wij hebben net een Kenwood DDX4019DAB gekocht en zijn tevreden. Geen navigatie, maar bluetooth, parkeerhulp, radio en CD speler.
Gebruikersavatar
Hielke H
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 mar 2019, 16:02
Locatie: Apeldoorn

Re: Radio vervangen - welke?

Bericht door Hielke H »

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Radio vervangen - welke?

Bericht door Multivan Generation »

RealRedHair schreef: 22 sep 2022, 13:19
Misschien kan je Android 10 dan wel updaten naar 11. Begreep dat dit soms lukt.
Is Octa Core of 8 Core beter? Snap ik nog niet helemaal. Octo lijkt nieuwer/sneller.
Een octacore processor heeft 8 kernen, dus dat is hetzelfde.

Veelal kun je radio's die voorzien zijn van android niet updaten naar een nieuwere versie van Android,
eenvoudigweg omdat android officieel geen radio's / headunits ondersteund.
Het updaten werkt dan dus niet net zo eenvoudig als met een telefoon of tablet,
en een officiële geteste nieuwere versie van de fabrikant van de radio, komt er vaak niet.

Ik heb er zelf eentje van Xtrons https://xtrons.co.uk/volkswagen

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Lalk
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:17

Re: Radio vervangen - welke?

Bericht door Lalk »

Wel opletten met die Chinese Android radio’s. Ze worden wel eens verkocht met een hogere Android versie dan dat er daadwerkelijk op zit. De radio geeft dan in de software de hogere Android versie aan, maar de firmware is een oudere Android versie. Met wat aftermarket apps (zelf installeren) kun je de daadwerkelijke Android versie uitlezen.
Zo kocht ik zelf een Android 10 radio, maar er bleek uiteindelijk Android 9 op te zitten. Een upgrade was niet beschikbaar.
De radio werkt overigens prima.
RealRedHair
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2022, 17:12

Re: Radio vervangen - welke?

Bericht door RealRedHair »

Lalk schreef: 22 sep 2022, 21:27 Wel opletten met die Chinese Android radio’s. ... Met wat aftermarket apps (zelf installeren) kun je de daadwerkelijke Android versie uitlezen.
Android versie kan je van te voren lastig vaststellen; moet je toch beetje op informatie van de site vertrouwen. Welke app heb je gebruikt om daadwerkelijke versie te bepalen?

Werkt dat Android auto draadloos?
Langbeest
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: Radio vervangen - welke?

Bericht door Langbeest »

Ik zou dan toch voor een Alpine, Kenwood gaan oid
Heb zelf de Kenwood DMX8020.
Top apparaat, zeker omdat apple carplay en android auto, draadloos verbinden.
Geen gehannes met kabeltjes meer.
RealRedHair
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2022, 17:12

Re: Radio vervangen - welke?

Bericht door RealRedHair »

Langbeest schreef: 23 sep 2022, 09:36 Ik zou dan toch voor een Alpine, Kenwood gaan oid
Heb zelf de Kenwood DMX8020.
Top apparaat, zeker omdat apple carplay en android auto, draadloos verbinden.
Geen gehannes met kabeltjes meer.
Wel een stuk duurder denk ik. En je mist de autospecifieke functies zoals bediening stuur en parkeerhulp etc omdat er geen CANbus bij zit meen ik. Of wel.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Radio vervangen - welke?

Bericht door Multivan Generation »

Daar heb je een externe module voor.

En de ontvangst en geluidskwaliteit is een stuk beter.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Lalk
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:17

Re: Radio vervangen - welke?

Bericht door Lalk »

RealRedHair schreef: 22 sep 2022, 21:41
Lalk schreef: 22 sep 2022, 21:27 Wel opletten met die Chinese Android radio’s. ... Met wat aftermarket apps (zelf installeren) kun je de daadwerkelijke Android versie uitlezen.
Android versie kan je van te voren lastig vaststellen; moet je toch beetje op informatie van de site vertrouwen. Welke app heb je gebruikt om daadwerkelijke versie te bepalen?

Werkt dat Android auto draadloos?
Je kunt de daadwerkelijke Android versie checken met o.a. de app “Device info HW”. Maar er zijn meerdere apps.
Ik gebruik Apple CarPlay en dat werkt draadloos op mijn radio. De radio is hardwarematig uitgerust met draadloos CarPlay / Android auto. Je radio moet dit dus wel ondersteunen.
Langbeest
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: Radio vervangen - welke?

Bericht door Langbeest »

RealRedHair schreef: 23 sep 2022, 09:51
Langbeest schreef: 23 sep 2022, 09:36 Ik zou dan toch voor een Alpine, Kenwood gaan oid
Heb zelf de Kenwood DMX8020.
Top apparaat, zeker omdat apple carplay en android auto, draadloos verbinden.
Geen gehannes met kabeltjes meer.
Wel een stuk duurder denk ik. En je mist de autospecifieke functies zoals bediening stuur en parkeerhulp etc omdat er geen CANbus bij zit meen ik. Of wel.
Ja hoor, je hebt idd zoals gezegd een module hiervoor.
Plug and Play en alles werkt via stuurwiel en de visuals op het beeldscherm.
RealRedHair
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2022, 17:12

Re: Radio vervangen - welke?

Bericht door RealRedHair »

Inmiddels deze gekocht https://nl.aliexpress.com/item/10050037 ... pt=glo2nld momenteel nog paar dagen aanbieding. Zal nog eens checken of die spes kloppen. Tot nu toe werkt alles redelijk. 8Core 8GB 128GB voor 260 euro.
sanderdb
Berichten: 359
Lid geworden op: 02 okt 2015, 22:12

Re: Radio vervangen - welke?

Bericht door sanderdb »

Heb je wel een Multivan Dashboard?
Het model wat je hier laat zien is namelijk niet voor de standaard T5GP dashboard maar voor de Multivan/Touareg.
Plaats reactie