Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zoemend geluid onder de t4

vragen over de T4
Plaats reactie
LexDaniels
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2022, 14:26

Zoemend geluid onder de t4

Bericht door LexDaniels »

Dit weekend voor het eerst op pad geweest in mijn t4!
Had beter weer kunnen uitzoeken maar toch beviel de trip goed!

Op een puntje na:

Zowel op heen als terugweg merkte ik tegen het einde van de rit (na ~100km) bij lagere snelheden een zoemend/jengelend geluid dan van onder de bus rechts vandaan lijkt te komen, ter hoogte van de schuifdeur. Het begint bij 20km/h en bij 50 kan je het niet echt meer horen. Frequentie lijkt mee te lopen met snelheid.

Toerental/versnelling heeft geen impact op het geluid.
Airco/standkachel aan/uit etc hebben geen impact.

De standkachel zit volgens mij precies op die plek waar het geluid vandaan lijkt te komen maar begrijp niet goed hoe dat gelinkt kan zijn.

Brandstofpompen schijnen een zoemend geluid te maken als ze het begeven maar lees dat een t4 die niet heeft in de tank, zou dan geluid vanuit de motor verwachten.

Andere optie zijn wiellagers of remmen?

Ik hoor het graag als jullie met deze beschrijving een idee hebben wat dit kan zijn! Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zoemend geluid onder de t4

Bericht door Hanz »

Standkachel zit aan de andere kant maar ter hoogte van de schuifdeur zitten wel een paar hitteschildjes. Misschien resonantie van een van die schildjes?
En anders gok ik op een wiellager. Check even of het geluid verandert bij een linker of rechterbocht
Dat geeft namelijk verschillende krachten op het wiel en het lager.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
LexDaniels
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2022, 14:26

Re: Zoemend geluid onder de t4

Bericht door LexDaniels »

Hanz schreef: 25 sep 2022, 20:04 Standkachel zit aan de andere kant maar ter hoogte van de schuifdeur zitten wel een paar hitteschildjes. Misschien resonantie van een van die schildjes?
En anders gok ik op een wiellager. Check even of het geluid verandert bij een linker of rechterbocht
Dat geeft namelijk verschillende krachten op het wiel en het lager.
Bedankt!

Als ik de standkachel aanzet hoor ik van de rechterzijde een klik, vandaar dat ik dacht dat de kachel rechts zat.

Heb tijdens bochten niet opgemerkt dat het geluid anders werd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zoemend geluid onder de t4

Bericht door Hanz »

Rechts bij de schuifdeur loopt wel de uitlaat. Trilt deze ergens tegenaan als hij warm is na 100 km? Als je het geluid hoort en je trapt koppeling in, verdwijnt het dan? En als je remt?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zoemend geluid onder de t4

Bericht door Multivan Generation »

Ventilator van tweede warmtewisselaar tbv passagiers gedeelte heb je daar al aan gedacht.?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
LexDaniels
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2022, 14:26

Re: Zoemend geluid onder de t4

Bericht door LexDaniels »

Hanz schreef: 26 sep 2022, 08:33 Rechts bij de schuifdeur loopt wel de uitlaat. Trilt deze ergens tegenaan als hij warm is na 100 km? Als je het geluid hoort en je trapt koppeling in, verdwijnt het dan? En als je remt?
Koppelen heeft geen impact. Remmen/sturen hebben ook geen impact op het niveau van het geluid.

Het is een pulserende hoge zoem. Ontzettend lastig te omschrijven merk ik. Morgenochtend langs de garage!
LexDaniels
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2022, 14:26

Re: Zoemend geluid onder de t4

Bericht door LexDaniels »

Multivan Generation schreef: 26 sep 2022, 10:16 Ventilator van tweede warmtewisselaar tbv passagiers gedeelte heb je daar al aan gedacht.?
Qua locatie zou dat goed kunnen! Dan zou rijwind de ventilator laten draaien. Ik ga er vanavond naar kijken!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zoemend geluid onder de t4

Bericht door Hanz »

Dat dit door rijwind komt lijkt mij erg onwaarschijnlijk en bovendien zou het dan bij hogere snelheden erger moeten worden in plaats dat het boven 50km/h niet meer te horen is.
Maar je kan dit eenvoudig controleren door iemand achterin te laten luisteren bij de uitstroomopening en voelen of daar lucht uit geblazen wordt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie