Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Multivan Generation »

Leuk dat je de tijd er voor hebt,
maar haal de 2 accupoolklemmen eens los van de accu en laat hem een paar uur staan en meet dan de spanning van de huishoudaccu.
Dan weet je snel al veel meer..

Ik vermoed dat de huishoudaccu gewoon aan vervanging toe is..
Erdem bood een mooie vervanger aan.


https://www.fischerwohnmobile.de/kontakt

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

@Hanz: zekeringen waren goed ja, ik heb ze ook doorgemeten.
@multivan: ga ik meteen doen, als ik hier van die pc weg geraak. :lach

die accu is al weg, dat was snel :ie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Gisteravond heb ik de huishoudaccu losgekoppeld. Ik mat ongeveer 12,5V. Dat is vanmorgen niet anders.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Multivan Generation »

Dat is mijnsinziens te weinig, dus zou je aanraden om huishoudaccu te vervangen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Ik zal ze eerst eens proberen opladen met de CTEK-mototrfietsoplader. Zien hoeveel spanning ik er dan over heb. Dan beslissen of ze moeten worden vervangen. Maar het is een feit dat ze bijna tien jaar oud is.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Hanz »

12,5V is voor een huishoudaccu niet veel maar ook niet dramatisch laag. Mijn huishoudaccu toont in rust een spanning tussen 12,6 en 13V en functioneert en laadt nog prima.
Even terug naar het begin, in je eerste bericht geef je aan:
- Motor draait niet
- Netspanning aangesloten
- Je meet 12,5V over de polen van de huishoudaccu
Maar als je de knop op LB zet, welke spanning wordt dan aangegeven door de LEDjes?

En tot nu toe zijn het allemaal meetwaardes waar vraagtekens bij worden gezet, maar heb je al eens gewoon een praktijktest gedaan? Dus verbruikers aansluiten tot de spanning van huishoudaccu gezakt is en dan aan de netstroom proberen of de spanning weer op peil komt. Dan weet je pas zeker of de accu wel of niet oplaadt. En dan gewoon naar de LEDjes kijken dan weet je ook of dat goed werkt en je daar op kunt vertrouwen. Als de installatie anders reageert dan je verwacht dan kan je altijd nog gaan meten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Hanz,
Dank voor je bijdrage!
Als de knop op LB staat dan branden er twee groene Ledjes, wat overeenkomt met 12,5V.
Als ik rij (motor draait) dan branden er zo'n 5 Ledjes, wat overeenkomt met 14V, wat een gezonde laadspanning is. (Toch bij moto's).
Je hebt wel gelijk met de suggestie van de accu eens goed leeg te trekken en dan te zien of ie oplaadt. :knipoog :toppie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Hanz »

Muug schreef: 01 okt 2022, 13:21 Hanz,
Dank voor je bijdrage!
Als de knop op LB staat dan branden er twee groene Ledjes, wat overeenkomt met 12,5V.
Als ik rij (motor draait) dan branden er zo'n 5 Ledjes, wat overeenkomt met 14V, wat een gezonde laadspanning is. (Toch bij moto's).
Je hebt wel gelijk met de suggestie van de accu eens goed leeg te trekken en dan te zien of ie oplaadt. :knipoog :toppie
De LEDjes functioneren dus goed want ze geven hetzelfde aan als wat je al gemeten had. Alles wijst er nu op dat het probleem zit tussen de lader en de huishoudaccu. Dus systematisch alle kabels, contacten, zekeringen, relais en schakelaars die daar tussen zitten nalopen en controleren op goede werking. En daarvoor is het toch wel heel handig als je eerst de loop van alle leidingen schematisch in kaart brengt.
Ik vraag me trouwens wel af of de huishoudaccu wel via de LSB schakelaar aangestuurd wordt. Is het een keuze tussen huishoudaccu laden of startaccu, of wordt de huishoudaccu altijd opgeladen aan de netstroom en worden bij inschakelen van LSB beide accu's geladen. Geeft de informatie van Fischer daar uitsluitsel over?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Uit deze tekst maak ik op dat beide accu's onder het rijden automatisch worden opgeladen, en OOK bij aansluiting op het 220V-net door een eventueel ingebouwde automatische oplader.

En ja, tijdens het rijden laadt ook de huishoudaccu op. Maar niet als de wagen op de netstroom is aangesloten.
20221001_171838.jpg
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Ah, de twee relais zijn voor de koelkast en de oplader. Er staat niet bij welke waarvoor dient. Er staat ook niet bij welke waardes de zekeringen moeten hebben.
20221001_172919.jpg
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

De linkse relais (Siemens) zit tussen de twee accu's. Dat concludeer ik op basis van deze uitleg: https://www.edaboard.de/threads/fet-sol ... .11142978/
Dat vond ik toen ik op het relaisnummer zocht.
Dus de rechtse is van de koelkast.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Hanz »

Als ik het goed lees wordt bij schakelaar LSB naar boven (rode LED brandt) alleen de startaccu opgeladen en bij LSB naar beneden alleen de huishoudaccu. Dus om de huishoudaccu via netstroom op te laden moet de LSB schakelaar naar beneden staan (rode LED uit). Heb je hierop gelet bij het testen?
Dat Siemens relais is dus het trennrelais. Dat zorgt er voor dat via het net beide accu's opgeladen kunnen worden maar dat er geen stroom van de startaccu naar het huishoudgedeelte kan lopen. Dit voorkomt dat de startaccu leeg getrokken wordt door verbruikers in het camperdeel.
Je kan nog een eenvoudige test doen: LSB naar beneden (huishoudaccu opladen), aan de netstroom hangen en kijken of na verloop van tijd (een paar uur) er meer dan twee groene LEDjes gaan branden. Oftewel of de spanning van de huishoudaccu boven de 12,5V uitkomt. Als hij op 12,5 V blijft hangen dan weet je dat hij niet oplaadt. Dat kan komen door een slechte verbinding (draadbreuk) maar dat is niet erg waarschijnlijk gezien de manier waarop alles gemonteerd is. Of het trennrelais blijft hangen op de startaccu-stand. Je zei ook dat je hem niet hoorde tikken. Dan zou ik als eerste dat relais vervangen en nog even wachten met het vervangen van de huishoudaccu.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Hanz schreef: 01 okt 2022, 18:37 Als ik het goed lees wordt bij schakelaar LSB naar boven (rode LED brandt) alleen de startaccu opgeladen en bij LSB naar beneden alleen de huishoudaccu. Dus om de huishoudaccu via netstroom op te laden moet de LSB schakelaar naar beneden staan (rode LED uit). Heb je hierop gelet bij het testen?
Jazeker!
Dat Siemens relais is dus het trennrelais. Dat zorgt er voor dat via het net beide accu's opgeladen kunnen worden maar dat er geen stroom van de startaccu naar het huishoudgedeelte kan lopen. Dit voorkomt dat de startaccu leeg getrokken wordt door verbruikers in het camperdeel.
Je kan nog een eenvoudige test doen: LSB naar beneden (huishoudaccu opladen), aan de netstroom hangen en kijken of na verloop van tijd (een paar uur) er meer dan twee groene LEDjes gaan branden.
Nou, dat blijft al een week hangen op 12,5 V....
Oftewel of de spanning van de huishoudaccu boven de 12,5V uitkomt. Als hij op 12,5 V blijft hangen dan weet je dat hij niet oplaadt. Dat kan komen door een slechte verbinding (draadbreuk) maar dat is niet erg waarschijnlijk gezien de manier waarop alles gemonteerd is. Of het trennrelais blijft hangen op de startaccu-stand. Je zei ook dat je hem niet hoorde tikken. Dan zou ik als eerste dat relais vervangen en nog even wachten met het vervangen van de huishoudaccu.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Multivan Generation »

In rust vanmorgen
Bijlagen
20221002_095444.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Hanz »

Als de motor draait heb je wel een goede laadspanning van 13,8V. Als de accu daarmee ook niet boven de 12,5V komt dan zal de accu aan zijn eind zijn. Als hij met draaiende motor wel verder wordt opgeladen dan is het relais waarschijnlijk de boosdoener.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie