Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoud accu's vervangen, AGM?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Huishoud accu's vervangen, AGM?

Bericht door goon326 »

Beste Allemaal,

Inmiddels ben ik door jullie kennis erachter gekomen dat mijn huishoud accu's niet geschikt zijn als huidhoud accu's. Het zijn namelijk normale start accu's. Ik heb momenteel twee keer 100 Ah. Nu wil overstappen op iets wat niet gevaarlijk kan zijn.

Nu heb ik me een beetje ingelezen over gel, AGM en Lithium accu's. Wat zijn jullie ervaringen?

De dingen die ik graag zou willen en de gebruikers:
- 2 tot 3 dagen zonder stroom kunnen staan en binnenkort (zonder zonnepaneel)
- de originele koelkast uit 1992
- en we laden onze telfoons op en gebruiken de verlichting uiteraard
- binnekort zou ik graag ook een zonnepaneel willen aansluiten
- in de toekomst zouden we wellicht een omvormer willen aansluiten om een klein koffiezet apparaat te gebruiken
- Daarnaast heb ik de Fraron (vervanger van A10) lader

Hebben jullie tips? Ik zat nu te denken aan AGM, omdat die prijs technisch aantrekkelijker is. Maar het nadeel is dan dat je maar tot 50% kunt ontladen. Ik zag ook iets van AGM deepcycle is dat misschien iets?

Deze had ik nu gezien:

https://www.accudeal.nl/p/250ah-deep-cy ... nformation
https://www.hefra.nl/pub/media/producta ... 250-12.pdf

Alvast bedankt weer voor jullie ervaringen,

Goon326
Laatst gewijzigd door goon326 op 25 sep 2022, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Huishoud accu's vervangen, AGM?

Bericht door Mickel Moen »

Dat deep cycle is vooral een verkoopslogan naar mijn idee. Sowieso zou ik, voor wat voor loodzuuracuu ook, Max 50% aanhouden. Hoe vaker je accu’s hoe dieper ontlaadt, hoe meer ze slijten.

Het voordeel van AGM is, dat deze accu’s ruime laadmarges hebben en dat je ze met een hogere spanning kunt laden, waardoor ze iets eerder vol zijn, mits je laders hebt die die spanning kunnen leveren. Een nadeel kan zijn, dat je ze na ontladen weer spoedig moet laden.

Ik heb zelf twee Optima accu’s die nu met hun dertiende jaar bezig zijn. Ik ben er zeer tevreden mee. Maar doordat ze het zo lang volhouden heb ik geen ervaring met andere accu’s. Overigens koop ik ze meteen weer, als ze op zijn. Voor meer; zie mijn blog; link hieronder.

Daar vind je ook info over berekeningen. Het is goed om inzicht te krijgen in jouw systeem, apparaten en wat ze verbruiken. En dan nog is het gokken, want het is ook afhankelijk van jouw campergedrag. Die koelkast heeft bij een omgevingstemperatuur van 32 C een ander verbruik, dan bij 21 C.

250Ah is wel een joekel. 65kg :ie

Als je ook nog zonnepanelen wilt nemen, lijkt me dit te veel van het goede.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Huishoud accu's vervangen, AGM?

Bericht door Martens-Tvier »

Ik heb een jaar of 6 terug een nieuwe 140Ah Exide Gel accu geplaatst. Werkt prima en ik kan in Frankrijk zeker 3 dagen autonoom staan met kk, verlichting en iPads laden.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: Huishoud accu's vervangen, AGM?

Bericht door goon326 »

Denken jullie dat het uitmaakt als ik een 220 Ah AGM of gel koop dat mijn lader maar 12A kan geven? Op internet las ik dat wordt aanbevolen dat je lader 10% van het ah van de accu kan laden.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Huishoud accu's vervangen, AGM?

Bericht door J vd Pal »

Als een 220 Ah past gewoon doen. Wat maakt het uit of het opladen in 18 of in 12 uur klaar (uitgaande van een 100% lege accu) is, je staat toch de hele dag aan de paal. De accu slijt harder van laden met een hoge stroom dan met een lage stroom.

Ik heb een 280 Ah LiFePo4 en ook nog steeds de originele laden die maar 10 ampère laadstroom geeft, is alleen voor noodgevallen want opladen doe ik meestal onder het rijden met ca. 30 ampère (als de accu leeg is) en met deze accu kan ik 5-7 dagen vrij staan en dat doen we eigenlijk nooit dus helemaal leeg is hij nog niet geweest.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: Huishoud accu's vervangen, AGM?

Bericht door goon326 »

J vd Pal schreef: 07 okt 2022, 22:20 Als een 220 Ah past gewoon doen. Wat maakt het uit of het opladen in 18 of in 12 uur klaar (uitgaande van een 100% lege accu) is, je staat toch de hele dag aan de paal. De accu slijt harder van laden met een hoge stroom dan met een lage stroom.

Ik heb een 280 Ah LiFePo4 en ook nog steeds de originele laden die maar 10 ampère laadstroom geeft, is alleen voor noodgevallen want opladen doe ik meestal onder het rijden met ca. 30 ampère (als de accu leeg is) en met deze accu kan ik 5-7 dagen vrij staan en dat doen we eigenlijk nooit dus helemaal leeg is hij nog niet geweest.
Check ga ik er gewoon zoveel mogelijk in proberen te krijgen. Ik zit nu aan twee maal deze accu te denken:

https://www.accudeal.nl/p/125ah-deep-cy ... -dc125-12/

of deze:

https://www.accuserviceholland.nl/agm-e ... -vrla.html

Zelfbouwen was me toch een iets te grote uitdaging.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Huishoud accu's vervangen, AGM?

Bericht door Hanz »

Ik weet niet hoe groot de accuruimte in een 92'er is maar check even of twee van deze accu's daar in passen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: Huishoud accu's vervangen, AGM?

Bericht door goon326 »

Hanz schreef: 08 okt 2022, 09:41 Ik weet niet hoe groot de accuruimte in een 92'er is maar check even of twee van deze accu's daar in passen.
Ja deze passen zijn even groot als de accu’s die er nu in staan. Wilde eerst 1 grote van 220 aH kopen. Maar dat paste idd niet.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Huishoud accu's vervangen, AGM?

Bericht door Hanz »

:yes
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Huishoud accu's vervangen, AGM?

Bericht door gcSunrader »

we hebben er een HDP 12V 180AH 1000EN ACCU (€150,-) in liggen. Nooit meer aan de stroom gegaan. Laden gebeurd door zonnepaneel en tijdens rijden. De koelkast staat weken achter elkaar aan (compressor koelkast). Ik vervang liever een HDP ipv een AGM. Systeem heeft bij min 28 graden (winter Scandinavië) ook perfect gewerkt. Zelfs een week op de camping geen Stroom gebruikt.
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: Huishoud accu's vervangen, AGM?

Bericht door goon326 »

Inmiddels nieuwe accu’s besteld:

https://www.accudeal.nl/p/vmf-vdc31m-10 ... ogQAvD_BwE

Het zijn toch semi-tractie geworden dit ivm de kosten. Dus komende paar jaar gaan we het even zo proberen. En dan kunnen we daarna nog overstappen op lithium. Heb ze vanmiddag ingebouwd en ze pasten netjes in de ruimte.
9DCA67C6-58F4-4107-B9F9-1BB4C52F7EB9.jpeg
5AFF0108-8DC1-4095-98FC-49B0DA3100A3.jpeg
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: Huishoud accu's vervangen, AGM?

Bericht door goon326 »

En hoe hoog zal ik de lader zetten van Fraron? 14,4 of 14,7 volt met opladen en 13,2v, 13,5v of 13,7 als voltage dat hij gaat druppel laden?
Plaats reactie