Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lithium huishoud Accu

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yongone
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mar 2021, 15:11

Lithium huishoud Accu

Bericht door Yongone »

Califriends,

Heeft iemand ervaring met de Lithium accu's. Onze huishoud accu's zijn, denken we, aan vervanging toe en we vroegen ons af of de overstap naar Lithium een goede is. Heeft iemand dit al eens gedaan aangezien de inbouw ruimte beperkt is en de Lithium accu hoger zijn en dus niet onder de stoel passen. Wie helpt ons aan informatie.

Groet Lonk & Robert
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Lithium huishoud Accu

Bericht door krekwakwol »

Als je in de zoekfunctie op Lithiumaccu zoekt, komt er vast wel wat te voorschijn.
Ik heb bij weetjewel marktplaats een link geplaats van een lithium accu die wel onder de stoel past, zelfde maat als onze AGM accu onder de stoel.
Maar ik heb er geen ervaring mee.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
DJSmiley
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mar 2021, 11:46

Re: Lithium huishoud Accu

Bericht door DJSmiley »

Welke afmetingen heb je beschikbaar en wat overweeg je kwa capaciteit?

veel lithiumaccu's kun je op de zijkant monteren en er zijn ook diverse modellen die bedoeld zijn 'onder de stoel' en dus een beperktere hoogte hebben.
Die stoelaccu's worden vaak voor de Ducato enz geadverteerd, maar best kans dat dat ook wel in een VW past, de stoelmaten zullen vaak niet heel erg afwijken.

100-120Ah is geen enkel probleem verwacht ik, desnoods op z'n kant. 200-300Ah kan ook wel met wat zoekwerk.

let wel dat je het hele plaatje dan geschikt maakt, dus ook de juiste laders enz. Sta je zelden aan de paal dan kun je die enkele keer overwegen met een standaard lader. Laden via de dynamo is bij voorkeur met een dcdc lader, al gaat het vaak zonder ook wel goed (alleen gok je dan op de kabelweerstand als stroombegrenzing - zou niet mijn voorkeur zijn), en idem voor eventuele zonnepaneel laders.
Plaats reactie