Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

230 v stopcontact

vragen over de T5
PieterH
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mei 2022, 21:33

230 v stopcontact

Bericht door PieterH »

Stopcontact in de B-stijl T5
Weet iemand waar de zekering hiervoor zit.
vast bedankt, Peter
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2027
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: 230 v stopcontact

Bericht door chv »

Volgens mij is er geen zekering.
Daarvoor is de aardlekschakelaar.
In elk geval is dat zo bij een T4 California.

Mvg,
Charles Vos
Laatst gewijzigd door chv op 01 nov 2022, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: 230 v stopcontact

Bericht door Beckontheroad »

En bij mij zit die aan de binnenzijde ongeveer op dezelfde locatie als de 230c CE aansluiting aan de buitenzijde.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
PieterH
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mei 2022, 21:33

Re: 230 v stopcontact

Bericht door PieterH »

Dank voor de antwoorden.
Ik had nog niet aan de aardlekschakelaar gedacht. Maar is die niet alleen voor de walstroom?
Mijn stopcontact in de b-stijl is naar binnen geschoten en de bekabeling erachter is zo kort dat ik de delen van het stopcontact niet meer in elkaar krijg. Dus wil ik de kabels verlengen, maar eerst de stroom er af.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2027
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: 230 v stopcontact

Bericht door chv »

Er van uitgaande dat we het hier hebben over een T5 California, staat er alleen stroom op je 220 stopcontact als je bent aangesloten op de walstroom. Tenzij je een omvormer hebt in je huishoud circuit die van jouw 12 volt boordaccu 220 volt maakt.
Mvg
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 230 v stopcontact

Bericht door Multivan Generation »

Over wat voor stopcontact praten we überhaupt?
230V, 12V, USB?

Een plaatje doet wonderen bij het beantwoorden van jouw vraag..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
PieterH
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mei 2022, 21:33

Re: 230 v stopcontact

Bericht door PieterH »

We hebben een T5 California. Maar op het stopcontact stond altijd stroom ook als we niet op walstroom aangesloten waren. Ik had er mijn opladers op aangesloten.
PieterH
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mei 2022, 21:33

Re: 230 v stopcontact

Bericht door PieterH »

we hewbben het over de 230V stopcontact
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 230 v stopcontact

Bericht door Hanz »

Als er altijd stroom staat op je 230V stopcontact dan moet er een omvormer in de auto zitten.
Ook als de 230V van een omvormer komt is het verstandig om een aardlekschakelaar te hebben. En waarschijnlijk zit die er gewoon nog in want in een California is dat standaard. En als je een keer wel aan de walstroom hangt dan komt de 230V als het goed is rechtstreeks van de walstroom en niet via de omvormer.
Eén ding is in ieder geval duidelijk: dit is niet meer de standaard installatie van een California omdat er een omvormer is toegevoegd. Dus lastig te zeggen wat er met eventuele zekeringen is gebeurd. Dat zal je dan in de auto zelf moeten checken.
Maar ik zou eerst die omvormer opzoeken en kijken of je het stopcontact daarvan los kunt koppelen zodat je de bedrading weer op orde kunt maken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 619
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: 230 v stopcontact

Bericht door Lutra »

Misschien heb je hier wat aan.
https://www.poptop.nl/wp-content/upload ... nglish.pdf
Het is eerder aan de orde geweest hier op wjw.
viewtopic.php?t=59220&start=15
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: 230 v stopcontact

Bericht door eurocook »

Achter de bestuurders stoel zit aan de zijkant in de stijl een omvormer 12V/ 230 V,150 Watt
Groet Eurocook
:T54LIFE
Laatst gewijzigd door eurocook op 03 nov 2022, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
PieterH
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mei 2022, 21:33

Re: 230 v stopcontact

Bericht door PieterH »

Dank allemaal
Ik zie wel dat er schijnbaar veel mogelijkheden in de elektrische installatie van de California (2009) zijn. Mijn exemplaar komt van Poptop en volgens de vorige en eerste eigenaar heeft de omvormer er altijd vanaf fabriek ingezeten. Uiteraard zit er ook een aardlek in. Ik ga die eerste uitschakelen en dan maar meten. Het oude stop contact moet ik ook repareren want een zelfde exemplaar zie ik niet zo snel in de handel.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: 230 v stopcontact

Bericht door krekwakwol »

Als je toch even een foto plaatst van het stopcontact is er misschien wel iemand die kan zien of er nog zo'n stopcontact beschikbaar is.
Kleine moeite, groot plezier en misschien wel het meest voor jezelf.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: 230 v stopcontact

Bericht door bvddobb »

krekwakwol schreef: 01 nov 2022, 19:41 Als je toch even een foto plaatst van het stopcontact is er misschien wel iemand die kan zien of er nog zo'n stopcontact beschikbaar is.
Kleine moeite, groot plezier en misschien wel het meest voor jezelf.
Er zitten twee 220V stopcontacten in een T5 California.
Één aan de zijkant van het keukenblok. Die is rechtstreeks doorgelusd vanaf de walstroom, en geeft alleen spanning als je aan de walstroom staat. En één in de B-stijl, achter de bestuurdersstoel. Die wordt via een omvormer gevoed vanaf de huishoudbatterijen, en geeft dus spanning zolang er genoeg sap in je huishoudbatterijen zit, óók als je niet aan de walstroom staat, of bijv. gewoon als je rijdt.

Die in de B-stijl is een bekend probleemgeval wbt. het achter de bekleding vallen. Zie dit topic hier op WJW.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 230 v stopcontact

Bericht door Hanz »

Mysterie opgelost. Wel vreemd dat in de SSP-329 met geen woord over dit stopcontact in de B-stijl gerept wordt, terwijl het toch aan de huishoudinstallatie geschakeld is. Misschien pas in de latere bouwjaren toegevoegd? De SSP is van 2004.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie