Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouwen naar camper

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
theun
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 sep 2014, 07:08

Ombouwen naar camper

Bericht door theun »

Ik overweeg om onze T4 L2 om te bouwen naar een (eenvoudige) camper. Ik rijd de bus nu op mijn bedrijfje, dus het hoeft niet allemaal in één keer klaar voor de wegenbelasting, want ik rijd nu op grijs tarief.

Weet iemand waar ik het beste terecht kan wanneer ik een vast hoog dak zou willen laten monteren?

En wat zou qua verwarming het handigste zijn? ( ik overweeg iets van een klein houtkacheltje, maar of nou écht handig is)

Misschien heb ik niet goed gezocht, maar dan word ik vast geattendeerd op een ander topic 😇
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Mickel Moen »

Wat verwarming betreft.

Een houtkachel zou ik sowieso niet doen. Ga ik niet uitleggen.

Verder hangt het er vanaf, of je vooral vrij wilt staan, of de voorkeur geeft aan campings.

Bij het eerste komt bij ons formaat busjes dieselverwarming het meest in aanmerking.
Gas kan ook, maar dan moet je ook plaats maken voor een of twee grotere gasflessen. Campingaz lijkt mij daarvoor te klein. Gasverwarming zie je daarom vooral in de grotere campers.

Wij staan in de zomer zelden aan de paal. Als het kouder wordt wel, want we verwarmen elektrisch. Vloerverwarming en een klein keramisch kacheltje. Qua investering veruit het goedkoopst.

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/verwarming.html

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/vloer.html

Veel succes met de plannen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
theun
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 sep 2014, 07:08

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door theun »

Tsjah, domme vraag… als je het niet uitlegt, maar waarom geen houtkacheltje??

En de voorkeur heeft om geen camping nodig te hebben inderdaad. Herfst of voorjaar door Schotland of Noorwegen wildkamperen en toch een beetje warm..
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Mickel Moen »

Als je perse hout wilt stoken, dan maak je buiten de bus een vuurtje. Aanvullen met dikke wollen truien, warme jassen, lekkere dekens, kom je een heel eind. In Noorwegen genoeg plekken, waar dat kan. Hebben wij ook gedaan. Helemaal met kinderen is vuurtje maken altijd leuk.

En waarom niet in de bus? Echt dat ga ik niet uitleggen. Dat kun je zelf bedenken.

Maar ze zijn er hoor, campers met een houtkachel. Adviezen daarover laat ik aan anderen over:

https://camperforum.nl/viewtopic.php?p= ... l#p2132201


04A925E4-E21D-4B79-920C-78DBBF1F5D69.jpeg
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Hanz »

Natuurlijk kan je een camper verwarmen met een houtkachel maar of dat nu de handigste oplossing is. Om profijt te hebben van een houtkachel moet deze in de camper staan. Hij kan er niet onder hangen zoals een standkachel op diesel. Zo'n houtkachel, zelfs een kleintje, neemt best wel ruimte in en in een busje heb je niet zoveel ruimte. Ook niet in een L2. De kachel wordt heet, ook aan de buitenkant. Je kan dus geen kasten of andere spullen direct naast of tegen de kachel aanzetten. Dat vraagt dus nog meer ruimte. En een houtkachel is zwaar en ook gewicht is bij een buscamper een kritisch punt. En als je een keer wel op een camping of camperplaats terecht komt dan kan je hem met goed fatsoen niet gebruiken, als je daar al genoeg hout vindt om te stoken. Alles met elkaar zou het mijn keuze niet zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Multivan Generation »

theun schreef: 05 nov 2022, 20:12 Tsjah, domme vraag… als je het niet uitlegt, maar waarom geen houtkacheltje??
https://www.hln.be/brussel/gezin-verbra ... ~a8a5d4c9/

Daarom dus..
Maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken toch?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door SyncRoon »

Wij hebben jaren met een gietijzeren kachel rondgereden achter in de landcruiser op vakanties. Gebruikten deze kachel in de tent bij winterkamperen in Scandinavie. Voordeel veel warmte, gezellig en je kan er op koken. Nadeel brandgevaar vanwege de directe hitte straling. Nadeel frequent vullen dus doorslapen zit er niet in in de lange donkere nachten. Nadeel hout sprokkelen kan nog wel, maar bij nat weer probleem en zomaar droge dode bomen afzagen is een zwaar delict daar. Nadeel vracht hout in/op de auto wat je geruild hebt voor een goed fles drank die je zelf ook lust. Nadeel je meurt ganse tijd naar smoking BBQ (voordeel je borgt de 1,5 meter afstand). Nadeel stralingswarmte en geen circulatie waardoor koude(laag) aan de vloer en in hoeken. De warmte blijft hoog hangen en op slaapniveau vroor het nog steeds (hetzij geen -40 maar toch). Daarbij hebben de kachels vaak teveel warmteafgifte (>4Kw) bij optimale stook. Dus snel te warm en met laag vuur stoken heb je meer (over)last dan plezier. Denk aan veel kleiner gekliefd hout om lagere vulgraad te hebben, vaker vullen, warmte afgifte moeilijk doseerbaar. Nadeel je moet ventilatie goed open houden vanwege aanvoer verse lucht en risico op CO vergiftiging. En je merkt het goed als de kachel uitgaat, vergelijk het met dat beeld in de Efteling bij de vuurstokjes want zo dramatisch is het als je inslaapt en met -40 wakker wordt dat de kachel op uitdoven staat en je met alle macht er leven wil inblazen.......

Als je handig bent zou je wellicht een rocketstove achtige minikachel kunnen bouwen met externe luchttoevoer. Als deze bij binnenmontage vervolgens luchtdicht is heb je aanvoer en afvoer lucht en rookgassen buitenshuis maar om goed te zijn moet je dan ook van buiten kunnen bijvullen wat weer minder praktisch is.

Ik heb mijn lol ermee gehad maar kies toch bewust voor standkachel op gas/diesel tegenwoordig.
Bijlagen
spijl.jpg
Pipo 1.jpg
Pipo 1.jpg (49.6 KiB) 519 keer bekeken
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Hanz »

SyncRoon schreef: 06 nov 2022, 10:32 Als je handig bent zou je wellicht een rocketstove achtige minikachel kunnen bouwen met externe luchttoevoer. Als deze bij binnenmontage vervolgens luchtdicht is heb je aanvoer en afvoer lucht en rookgassen buitenshuis maar om goed te zijn moet je dan ook van buiten kunnen bijvullen wat weer minder praktisch is.
De TS wilde een eenvoudige camper. Uit jouw verhaal blijkt wel dat het met een houtkachel in ieder geval geen eenvoudige camper wordt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 511
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door moosev »

Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door SyncRoon »

Waarom ik dit vandaag de dag niet zou doen;

Geen passend goed sluitend deurtje en luchtklep.
Enkelvoudige niet geisoleerde afvoer buiten de bus.
Hitteschilden zonder isolator tegen meubilair.
Open gastoestel voor verwarming.
CO melder naast of onder open raam en dakvenster.

Bus en ruimte is te klein hiervoor. Of de kachel is in te krappe ruimte ingebouwd. Wat temperatuur betreft ook opletten dat wind en (vloer)isolatie van de bus veel verschil zullen maken.

Volg in de video de link naar de aanbieder van deze kampeerkachel en kijk even na waar gebruik volgens de maker voor toegelaten is. Simpel; voor verwarmen en koken bij kamperen in de open lucht. zie bijlage!
Bijlagen
Instruction Manual_DE.pdf
(1.48 MiB) 25 keer gedownload
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door krekwakwol »

Mocht dit toch willen doen, dan zou je aan zoiets kunnen denken.
.

https://www.amazon.nl/CampFeuer-Tentkac ... 4158&psc=1

Ik zou het persoonlijk niet doen en ik zou Heleen ook niet mee krijgen in een bus met houtkachel.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Hanz »

moosev schreef: 06 nov 2022, 20:44 https://youtu.be/XiqR0EqJzyI
Het is te hopen dat moosev dit filmpje als waarschuwing heeft geplaatst en niet als aanbeveling.
Want zoals al gezegd, deze kachels zijn bestemd voor gebruik in de open lucht en niet voor gesloten ruimtes. Die man in het filmpje lijkt het goed bedacht te hebben maar is wel levensgevaarlijk bezig.
- Geen gasdichte rookgasafvoer
- Open vuur in de camper, namelijk als het deurtje open gaat is er goede kans dat er vonken naar buiten spatten
- Losse gasfles in dezelfde ruimte als de kachel
- Aan die gasfles een losstaand kacheltje, ook met open vuur
- CO-melders op plaatsen waar frisse lucht naar binnen komt in plaats van op de plek waar je zit of ligt
In de film ben ik ook geen brandblusser tegen gekomen, dus als hier iets fout gaat is het zaak om direct hard weg te rennen en te hopen dat je ver genoeg weg bent voordat de bus ontploft.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door SyncRoon »

En de non-conformiteit van gebruik van zo'n kachel kan je nog eens opbreken als het misgaat ten opzichte van schuldaansprakelijkheid. Afbranden bus, camping, bos en natuur.....laat staan eventuele zorgkosten, letselschade of overlijden (van derden).
Groet, Ronald
theun
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 sep 2014, 07:08

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door theun »

Tsjah, ik heb thuis ook een houtkachel en zie ook vaak tenten met een houtkachel. Ventilatie én koolmonoxide snap ik, maar met een goed alarm en juiste installatie leek me dat een klein risico. Daarbij hoef je niet continu door te stoken, zeker s nachts niet.


Maar inderdaad, de eenvoud is zeker ook van belang.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Hanz »

Blijft het probleem waar je in de herfst droog hout vindt in Schotland en Noorwegen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie