Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Fietsen en bagage trekhaak

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door krekwakwol »

Volgens mij mag dit zo, als hij niet te ver naar achteren uitsteekt.
Misschien een paar reflectoren er op.
Ook achter op de zijkant.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door chv »

Of de klep nog wel of net niet meer open kan wordt niet alleen door de fietsendrager bepaald.
Het hangt er ook van af hoever de kogel van de trekhaak af staat van je klep. Er is niet één standaard trekhaak.
Dus als de klep bij iemand anders nog net open kan is geen garantie dat diezelfde drager op jouw trekhaak ook genoeg ruimte heeft.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
LunaKim
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 feb 2022, 16:21

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door LunaKim »

Oh wist ik niet. Zal mij hierover ook eerst eens inlezen. Dank voor de tip!
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door MarkV »

Misschien ook handig om even te googlen naar de verlichtingsregels voor een bagagebak in het buitenland, mocht je daar vaak komen...
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door SyncRoon »

Ik heb afgelopen zomer met de MFT geen problemen gehad achterop de 308SW. Daar klapt die voor de klep in 1e stand voldoende naar achter. Bij mijn peugeot expert moet ik de vaststelschroef op de kogel (2e stand) lossen om de klep te openen. Dat gaat dan ook. gewicht valt wel mee. Drager mag 80kg hebben en dat kan je wel houden om de stelschroef terug vast te draaien. Ja is wel wat omslachtiger maar omdat ik twee schuifdeuren heb hoef ik niet perse via de achterklep. Ik heb een losse verlichttingbalk gemaakt met LED lampen (+nummerplaat bevestiging en NL sticker) met interne ballast zodat de boordcomputer ze herkent.
Groet, Ronald
LunaKim
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 feb 2022, 16:21

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door LunaKim »

MarkV schreef: 13 nov 2022, 18:19 Misschien ook handig om even te googlen naar de verlichtingsregels voor een bagagebak in het buitenland, mocht je daar vaak komen...
Ga ik doen, dank voor de tip.
LunaKim
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 feb 2022, 16:21

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door LunaKim »

SyncRoon schreef: 13 nov 2022, 18:26 Ik heb afgelopen zomer met de MFT geen problemen gehad achterop de 308SW. Daar klapt die voor de klep in 1e stand voldoende naar achter. Bij mijn peugeot expert moet ik de vaststelschroef op de kogel (2e stand) lossen om de klep te openen. Dat gaat dan ook. gewicht valt wel mee. Drager mag 80kg hebben en dat kan je wel houden om de stelschroef terug vast te draaien. Ja is wel wat omslachtiger maar omdat ik twee schuifdeuren heb hoef ik niet perse via de achterklep. Ik heb een losse verlichttingbalk gemaakt met LED lampen (+nummerplaat bevestiging en NL sticker) met interne ballast zodat de boordcomputer ze herkent.
Fijn om hier een ervaring te lezen. Wij hebben ook een dubbele schuifdeur.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door de Viking »

Zelfgemaakte kist op fietsendrager auto

Zie artikel 5.18.7 lid 1 sub d Regeling Voertuigen Het is niet toegestaan een lastdrager, welke geconstrueerd is voor het vervoer van specifieke goederen, voor andere of meer goederen te gebruiken, dan waarvoor de constructie is bestemd.

M.a.w. een fietsdrager is bestemd voor fietsen en niet voor bagage.

Bovendien heeft u zich te houden aan de maximale kogeldruk die de fabrikant van de trekhaak heeft aangegeven.

Meestal is dat maximaal 50kg. of 75kg.
En dat is inclusief drager.

Dus zelfs al zou het niet opvallen dat het een fietsdrager was dan zit u als snel aan een gewichtsbeperking.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door SyncRoon »

Wettekst gaat over lastdrager. Ook een fiets is een 'last'. Fietsendrager bij naam en wijze van constructie is voor fietsen, dat lijkt mij ook wel duidelijk. Ook handleidingen spreken duidelijk over het juiste gebruik en nazien op wet- en regelgeving ten aanzien van lading. Zoals met alles is de eindgebruiker verantwoordelijk. (RTFM en juist gebruik)

Gelukkig zijn er bagagedragers of lastdragers die bedoeld zijn voor lading (voor zover deze binnen de maat/gewicht toleranties van de drager passen).

En je hebt zelfs lastdragers die of universele lasten of fietsen of ski's of bagagebak kunnen dragen. Of een combinatie van... Voor alles is wel een oplossing.......

Daarbij hebben de bussen tegenwoordig wel minimaal 100kg kogeldruk.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door de Viking »

wel een dure optie zoals eerder genoemd de Thule VeloSpace XT 939:

https://debestefietsendrager.nl/blog/ba ... sendrager/
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
LunaKim
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 feb 2022, 16:21

Re: Fietsen en bagage trekhaak

Bericht door LunaKim »

Dank voor jullie reacties. Wij hebben inmiddels een drager aan de klep laten monteren en gaan binnenkort op pad voor een box op de trekhaak.
Plaats reactie