Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppelingsprobleem - gever of nemer of? (met video)

vragen over de T4
Plaats reactie
Mrk_
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2021, 11:34

Koppelingsprobleem - gever of nemer of? (met video)

Bericht door Mrk_ »

Beste forummert(s),

Ik heb een steeds groter wordend probleem met de koppeling van mijn T4 TDI 2.5 uit 1997. Twee jaar geleden merkte ik voor het eerst eens dat het koppelingspedaal niet helemaal terug omhoog kwam; dit was na een nacht 'in de versnelling te hebben gestaan'. Opzich niet problematisch, want het schakelen ging prima. Maar nu.. op dit moment lijkt het wel alsof er te weinig vloeistof in het systeem zit en is voorgaande de standaard geworden - zie https://youtube.com/shorts/-WguRz62lBs?feature=share
Na enige tijd stilstaan (paar dagen) krijg ik 'm na het starten niet in de versnelling. Na minuten stationair lukt het om 'm in z'n 5 te krijgen en dan een paar keer pompen ook in z'n 2, nog wat later ook in z'n 1. Ik ben ook een keer in z'n 2 weggereden en na een paar kilometer (zeker snelweg) is de druk op het systeem terug en gaat het schakelen als een zonnetje. Maar dit is verre van hoe ik graag mijn bus heb rijden. Vandaag - na meer dan twee weken stilstaan - kreeg ik 'm na 20 minuten nog niet zover dat ik het aandurfde om te gaan rijden. Nu echt tijd voor actie :huilen

De garage waar hij laatst een beurt heeft gekregen, waaronder verversen remvloeistof, geeft aan dat hierbij het koppelingsysteem niet aangeraakt is. Na veel te hebben gelezen over soortgelijke problemen lijkt het wel degelijk dat deze twee met elkaar te maken hebben.

Kun jij op basis van bovenstaande een diagnose stellen?? :T44EVER
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Koppelingsprobleem - gever of nemer of? (met video)

Bericht door krekwakwol »

Hallo, hoe hoog staat de remvloeistof in het reservoir op de hoofdrem cilinder?
Dit is nl.ook het reservoir voor de hydraulische koppeling alleen zit de toevoer hoger dan voor de rem.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppelingsprobleem - gever of nemer of? (met video)

Bericht door Pascal-141 »

Is de remolie in het koppelingssysteem wel al een keer vervangen ? En daarna goed ontlucht op de beide ontluchtnippels ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Koppelingsprobleem - gever of nemer of? (met video)

Bericht door Hanz »

De garage heeft misschien niets aan de koppeling gedaan maar ze hebben er toch in gereden? Hebben ze dan niks gemerkt?
Ik had dezelfde symptomen. Eerst af en toe onderin blijven hangen en na verloop van tijd steeds vaker, terwijl de remvloeistof op peil was. Het was uiteindelijk de koppelingscilinder bij het pedaal. De 'gever' dus. Na vervanging geen enkel probleem meer.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Mrk_
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2021, 11:34

Re: Koppelingsprobleem - gever of nemer of? (met video)

Bericht door Mrk_ »

Dank voor jullie reacties tot dusver!

De garagist heeft wel degelijk iets gemerkt, maar zoekt het direct hogerop en sprak over de druklager.
Het probleem lijkt overigens groter te zijn geworden na het garage-bezoek, dus na het vervangen van de remvloeistof. Ik ga proberen hem zover te krijgen om het koppelings-hoofdcilinder te vervangen én te ontluchten, zodat hij niet direct de versnellingsbak gaat demonteren enz. :bonk
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Koppelingsprobleem - gever of nemer of? (met video)

Bericht door Hanz »

Zo'n koppeling-hoofdcilinder kan inderdaad intern lekken zonder dat je aan de buitenkant iets merkt en dan verdwijnt er ook geen hydraulische vloeistof. Die van mij was helemaal schoon en droog aan de buitenkant maar functioneerde niet meer. Lijkt mij verstandig om daar mee te beginnen.
Nog even als indicatie, mijn cilinder is vervangen bij ongeveer 330.000 km.

En je schreef ook dat na een stukje rijden en schakelen de druk in het systeem weer terug was en het schakelen weer soepel ging. Die ervaring had ik ook en het lijkt mij dat dit bij een kapot druklager niet gebeurt. Daarom gok ik op de cilinder.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppelingsprobleem - gever of nemer of? (met video)

Bericht door Multivan Generation »

Wanneer is voor het laatst de koppeling, 2 massavliegwiel, koppelingsplaat en druklager vervangen, en wat is de huidige kilometerstand?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie