Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw t5 naar camper

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Tom58
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2022, 10:26

Ombouw t5 naar camper

Bericht door Tom58 »

Beste forumleden , ik zal mij eerst even voorstellen !
Mijn naam is Tom Meertens , en ik ben 64 jaar .
Ik ben sinds 1,1/2 jaar in het bezit van een t5 uit 2014 , na jaren met een caddy gereden te hebben was het tijd voor iets groters .
De bus gebruik ik meeste van de tijd voor het uitoefenen van mijn hobby , vissen .
Nu wil ik de bus ombouwen naar camper , omdat ik er ook wel eens een week op uit trek en dan in de bus overnacht .
Heb er een uitschuifbed in en er kan een tafeltje geplaatst worden , voor de potten en pannen heb ik een chuckbox , maar ik ben er niet gerust op als ik hier eens mee aangehouden ga worden , heb begrepen dat het wel eens een duur grapje kan worden !
Alles zit overigens los dus kan er zo uit , maar toch .
Ook het kwart tarief is een reden om de bus om te bouwen !
Waar de bus aan moet voldoen voor rdw en belastingdienst is mij wel duidelijk .

Ben van plan om alles zelf te doen op het hefdak na dan !
Electrisch heb ik al een 125 amp accu en een victron dc dc en een victron 220v acculader ingebouwd voor gebruik van de compressorkoelbox .
De bedoeling is een uitschuifbed aan de linkerkant wat aan de maten van de belasting voldoet , rechts een keukentje tot aan de schuifdeur , achter het bijrijderbankje een kastje voor bergruimte , tafeltje zie ik wel wat het handigste is !

Ik heb nog wel een paar vragen over verzekering .
Wat gaat mij een allrisk verzekering ca kosten als we uitgaan van een waarde van 20 a 25.000 euro ?
Wat zijn de eisen van de verzekering , alarm , sloten etc ?
Heb er naar zitten zoeken op het forum maar kan niet zeggen dat het direct kan vinden .
Alarm zit er in vanaf nieuw , maar weet niet welk type dit is !

mvg Tom
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ombouw t5 naar camper

Bericht door Hanz »

Tom58 schreef: 16 nov 2022, 18:43 Heb er een uitschuifbed in en er kan een tafeltje geplaatst worden , voor de potten en pannen heb ik een chuckbox , maar ik ben er niet gerust op als ik hier eens mee aangehouden ga worden , heb begrepen dat het wel eens een duur grapje kan worden !
Alles zit overigens los dus kan er zo uit , maar toch .
Ook het kwart tarief is een reden om de bus om te bouwen !
Waar de bus aan moet voldoen voor rdw en belastingdienst is mij wel duidelijk .
. . .
Ik heb nog wel een paar vragen over verzekering .
Wat gaat mij een allrisk verzekering ca kosten als we uitgaan van een waarde van 20 a 25.000 euro ?
Wat zijn de eisen van de verzekering , alarm , sloten etc ?
Heb er naar zitten zoeken op het forum maar kan niet zeggen dat het direct kan vinden .
Alarm zit er in vanaf nieuw , maar weet niet welk type dit is !

mvg Tom
Hoi Tom,
Welkom op het forum.

Als alles er los in zit dan is het volgens mij gewoon lading. Ik begrijp niet zo goed wat er dan een duur grapje kan worden.
Als je met kwarttarief wilt rijden dan moet de bus omgebouwd zijn als camper volgens de eisen van de Belastingdienst. Als je op kwarttarief rijdt en de camper voldoet niet (meer) aan de eisen, ja dan kan het een duur grapje worden. Naheffing + boete.

Wat betreft kosten en eisen van verzekering, dat scheelt per verzekeringsmaatschappij. Voor camperverzekeringen zijn NKC en camperverzekerd.nl veel gebruikte partijen. Kijk eens op hun website en bel/mail ze bij aanvullende vragen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ombouw t5 naar camper

Bericht door krekwakwol »

Welkom hier Tom.

Verzekeringen verschillen nog al, dus dat is een kwestie van rondbellen en prijs hangt ook van je schadevrije jaren af.
Ook even informeren hoe je hem gebruiken mag, alleen recreatief of als daily drive.

Wij zijn bij de NKC en daar stellen ze tot 30.000euro geen speciale anti diefstal eisen, ik heb ze wel, maar dat is voor mijn eigen gemoedsrust.

En voor de rest is hier bereveel informatie op het forum te vinden/ krijgen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Tom58
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2022, 10:26

Re: Ombouw t5 naar camper

Bericht door Tom58 »

Wat ik bedoel met problemen als ik ben aangehouden met een slaapmatje en slaapzak op het uitschuifbed , tafeltje , kastje , koelbox ,dan lijkt het voor de douane toch wel erg veel op een camper , terwijl er op het kenteken bestelbus staat , ben hier niet gerust op dat ze zeggen ok is in orde zo
Wat de verzekering betreft , ga bij een paar informeren naar de eisen voor beveiliging en prijs !

mvg Tom
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ombouw t5 naar camper

Bericht door krekwakwol »

Succes ermee.

(Bij NKC hebben ze geen beperking voor recreatief of dagelijks gebruik, maar je moet wel lid worden voor +/- 60 euro per jaar)
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie