Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR software update Wel/Niet doen?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

EGR software update Wel/Niet doen?

Bericht door moosev »

Van de dealer een aangetekende brief gekregen dat er nog "kosteloze verbeteringen" beschikbaar zijn voor de auto. Wij hebben een T5GP uit 2012 met CAAC motor.
Bij navraag blijkt dit een software update te zijn voor de EGR. Nu lees ik op het Duitse forum niet zulke positieve berichten over updates met de EGR. Met name de23DV update wordt niet als positief ervaren.
Zie bijvoorbeeeld:
https://tx-board.de/threads/aktion-23dv ... ur.153950/
https://tx-board.de/threads/softwareupd ... ht.153667/
https://www.anwalt.de/rechtstipps/neues ... 06337.html

Iemand hier met ervaringen? Wel doen/niet doen?

gr
René
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: EGR software update Wel/Niet doen?

Bericht door Beckontheroad »

Een aangetekende brief nog wel, na 10 jaar?
De caac is toch de 103kw/140pk 2.0l versie?

Daar waren toch geen klachten over mbt de egr? ( Itt de 180pk versie)
En viel ook niet onder de sjoemel software
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: EGR software update Wel/Niet doen?

Bericht door peetjeadhdtje »

Ik weet niet hoe goed je Duits is maar wat ik uit de links opmaak is het duidelijk niet doen.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: EGR software update Wel/Niet doen?

Bericht door marrcel »

Hier ook een caac. Is er ergens info in NL taal van VW te lezen? Heeft er iemand een brief van Pon gehad?
Mijn egr is schoon mijn roetfilter werkt. Wellicht werkt vw hier dieselgate onder het tapijt. En dan loop ik risico dat het vermogen en de betrouwbaarheid achteruit gaat?
Op deze software update zou ik hier wel 10 jaar garantie op willen voordat ik dat laat doen. Ik ben bang dat er alleen maar nadelen aanzitten.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: EGR software update Wel/Niet doen?

Bericht door Beckontheroad »

dat lees ik er ook in, maar ook veel " hear say" alleen de Anwalt maakt een duidelijke statement
Vandaar mij nvraag waren er uberhaupt problemen met dit type dat VW met een ( mislukte) upgrade komt?

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EGR software update Wel/Niet doen?

Bericht door Multivan Generation »

marrcel schreef: 03 dec 2022, 12:57 ....
Op deze software update zou ik hier wel 10 jaar garantie op willen voordat ik dat laat doen. Ik ben bang dat er alleen maar nadelen aanzitten.
Dat krijg je zo 10 jaar garantie op die software update, geen probleem. Wat jij eigenlijk bedoeld, zo denk ik, dat je 10 jaar garantie zou willen op reparaties welke na de software update naar boven komen. En ik denk, dat je dat kunt vergeten.

Kostenloze software verbeteringen mogen ze bij mij altijd er op zetten, bijvoorbeeld voor de teller unit, zodat de snelheidsmeter niet trilt, of software update voor kachelunit, of BCM. Maar van de motorcomputer software blijven ze af, want als ze die update er op zetten, dan ben ik mijn tuningsfile kwijt.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: EGR software update Wel/Niet doen?

Bericht door marrcel »

Ja of je tuning file wel heel laten maar met ander instelling om zeep helpen.
Ik weet geeneens of mijn caac getuned is. Ik wil wel dat die heel blijft. Een update moet eigenlijk de voor en nadelen beschrijven. Dat mis ik.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: EGR software update Wel/Niet doen?

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb in mijn Amarok ook de 2.0tdi , die heeft na het dieselschandaal ook zo'n software update gehad ivm de emmissies.
Dat is nu al meerdere jaren en tienduizenden kilometers geleden , en heb er geen enkel nadeel van ondervonden, geen vermogenverlies , geen hoger verbruik , geen olieverbruik ,geen defecten.

Neem gerust al die internetverhalen met een korreltje zout ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: EGR software update Wel/Niet doen?

Bericht door peetjeadhdtje »

De Nederlandse rechter zegt er het volgende over:

Car Claim stelt dat er veel klachten zijn over de gevolgen van de Update. De gedaagden betwisten dat en wijzen bovendien op de “Extra regeling” op grond waarvan gratis reparaties aan 11 onderdelen van het uitlaatgascontrolesysteem zijn uitgevoerd bij ongeveer 10% van de auto’s van de Autobezitters die de Update hebben laten uitvoeren.

Van de klachten die zien op geleidelijke vervuiling, verstopping en technische defecten van verschillende motoronderdelen is niet aannemelijk dat een substantieel deel van de Autobezitters door deze gebreken schade heeft geleden als gevolg van de Update.
Car Claim stelt ook dat als gevolg van de Update het brandstofverbruik en de geluidsproductie van de motor is toegenomen en het koppel is afgenomen. De onderzoeken waarnaar Car Claim en de Autofabrikanten op dit punt hebben gewezen leveren geen eenduidig beeld op. Dat deze effecten zich voor kunnen doen, kan niet worden uitgesloten, maar dat deze effecten zich bij een substantieel deel van de auto’s voordoen kan niet worden vastgesteld. Daarom wordt Car Claim in dit deel van de vorderingen niet-ontvankelijk verklaard.

bron https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... +CAR+CLAIM
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: EGR software update Wel/Niet doen?

Bericht door Erdem50 »

peetjeadhdtje schreef: 03 dec 2022, 16:11 De Nederlandse rechter zegt er het volgende over:

Car Claim stelt dat er veel klachten zijn over de gevolgen van de Update. De gedaagden betwisten dat en wijzen bovendien op de “Extra regeling” op grond waarvan gratis reparaties aan 11 onderdelen van het uitlaatgascontrolesysteem zijn uitgevoerd bij ongeveer 10% van de auto’s van de Autobezitters die de Update hebben laten uitvoeren.

Van de klachten die zien op geleidelijke vervuiling, verstopping en technische defecten van verschillende motoronderdelen is niet aannemelijk dat een substantieel deel van de Autobezitters door deze gebreken schade heeft geleden als gevolg van de Update.
Car Claim stelt ook dat als gevolg van de Update het brandstofverbruik en de geluidsproductie van de motor is toegenomen en het koppel is afgenomen. De onderzoeken waarnaar Car Claim en de Autofabrikanten op dit punt hebben gewezen leveren geen eenduidig beeld op. Dat deze effecten zich voor kunnen doen, kan niet worden uitgesloten, maar dat deze effecten zich bij een substantieel deel van de auto’s voordoen kan niet worden vastgesteld. Daarom wordt Car Claim in dit deel van de vorderingen niet-ontvankelijk verklaard.

bron https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... +CAR+CLAIM
Dit gaat over iets compleet anders……..
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: EGR software update Wel/Niet doen?

Bericht door Erdem50 »

moosev schreef: 03 dec 2022, 11:06 Van de dealer een aangetekende brief gekregen dat er nog "kosteloze verbeteringen" beschikbaar zijn voor de auto. Wij hebben een T5GP uit 2012 met CAAC motor.
Bij navraag blijkt dit een software update te zijn voor de EGR. Nu lees ik op het Duitse forum niet zulke positieve berichten over updates met de EGR. Met name de23DV update wordt niet als positief ervaren.
Zie bijvoorbeeeld:
https://tx-board.de/threads/aktion-23dv ... ur.153950/
https://tx-board.de/threads/softwareupd ... ht.153667/
https://www.anwalt.de/rechtstipps/neues ... 06337.html

Iemand hier met ervaringen? Wel doen/niet doen?

gr
René
De 23DV update kan je gewoon laten uitvoeren, al 10tallen malen gedaan en geen bijkomstigheden. Moet wel erbij vermelden dat alle bussen die wij ge-update hebben dealer onderhouden zijn bij ons en geen achterstallig onderhoud oid hebben en allen origineel uiteraard.

Als je een getunede bus hebt moet je het laten zitten zoals Peter al heeft benoemd, dan is de tuning eraf.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: EGR software update Wel/Niet doen?

Bericht door peetjeadhdtje »

Erdem50 schreef: 04 dec 2022, 13:55
Dit gaat over iets compleet anders……..
Hoe bedoel je Erdem. Het gaat toch om de niet aangetoonde nadelen na de update?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: EGR software update Wel/Niet doen?

Bericht door Erdem50 »

peetjeadhdtje schreef: 04 dec 2022, 14:37
Erdem50 schreef: 04 dec 2022, 13:55
Dit gaat over iets compleet anders……..
Hoe bedoel je Erdem. Het gaat toch om de niet aangetoonde nadelen na de update?
Als ik jou link aanklik gaat dit over de zogenaamde sjoemelsoftware. Dit topic betreft een update en dan met name de 23DV.

Anders kan je iedere motor software update wel onder de noemer sjoemelsoftware zetten.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: EGR software update Wel/Niet doen?

Bericht door Beckontheroad »

@Erdem, je geeft aan dat de update prima is. Wat wordt er dan aangepast cq verbeterd?
Doet de dealer dit at no cost als service?
Groet
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: EGR software update Wel/Niet doen?

Bericht door Erdem50 »

De update betreft een zogenaamde terugroepactie dus met actieve klantenbenadering. De actie is voor de mono turbo modellen met eu5 uitlaatgasnorm.

De software is bedoeld voor de temperatuurafhankelijke uitlaatgasregeling, deze wordt aangepast/geoptimaliseerd.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie