Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 westfalia hefdak restauratie

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
LexDaniels
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2022, 14:26

T4 westfalia hefdak restauratie

Bericht door LexDaniels »

Beste allen,

Zoals vermeld in even voorstellen ga ik het Westfalia hefdak onder handen nemen.

Huidige staat:
IMG_1069.jpg
IMG_1062.jpg
De laklaag is grotendeels vergaan en het hele oppervlak zit vol haarscheurtjes (craquelé). Om die reden zijn moet ik denk ik meer doen dan een flinke poetsbeurt.

Na wat research is dit mijn stappenplan (geïnspireerd door de stappen voor gelcoat reparatie):

1. reinigen en schuren
2. evt het slechte stuk (foto 2) plamuren
3. ijmopox ZF primer aanbrengen
4. aflakken met polyester lak
5. wax
6. nieuw rubber

Hoor graag of er op- of aanmerkingen zijn op deze aanpak. Voortgang zal ik hier documenteren :yes
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: T4 westfalia hefdak restauratie

Bericht door Timy »

Geen op-of aanmerking, maar wel heel benieuwd! Ons dak begint ook..
Succes ermee. :proost
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 westfalia hefdak restauratie

Bericht door Multivan Generation »

Je auto is dragon green, dus voor het mooiste resultaat zou ik dat professioneel laten spuiten en daarna laten voorzien van 2 lagen blanke lak.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 westfalia hefdak restauratie

Bericht door Hanz »

Rubber profiel rond de dakrand zit aan de voorkant niet op zijn plek maar dat gaat er bij het opknappen toch vanaf denk ik. Kan je het daarna weer goed monteren of meteen vervangen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
LexDaniels
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2022, 14:26

Re: T4 westfalia hefdak restauratie

Bericht door LexDaniels »

Inmiddels bij een autospuiter geweest voor wat advies:

Als ik zelf de voorbereiding doe (schuren, schoonmaken, plamuur, primer) dan kan hij het dak weer in de originele kleur spuiten voor 700 euro.

Zijn advies is echter om een matchende uni-kleur te nemen om 2 redenen:

1. Prijs: dragon green dekt blijkbaar niet heel goed en is dunne verf dus vult niet veel. Heeft veel lagen en nog 2 laklagen nodig. Uni-kleur wordt gespoten voor 300 euro.
2. Duurzaamheid: uni-kleur is dikker en beschermt beter/langer.

Daarnaast gaf hij aan dat wit nog langer goed blijft. Donkere kleur wordt warmer en dat levert sneller weer haarscheurtjes op.

Ik ga er een nachtje over slapen, maar denk dat ik de originele kleur toch het mooist vind!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 westfalia hefdak restauratie

Bericht door Multivan Generation »

Dragon green nemen en daarna 2 lagen blanke lak er op laten zetten.
Dit in verband met weersinvloeden en een dak als liggend deel heeft veel te lijden.
Daarna de lak goed uit laten harden (maandje) en 2x goed in de was zetten.
En in de was zetten deed ik nadien altijd 3x per jaar..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: T4 westfalia hefdak restauratie

Bericht door Timy »

Ha Lex, heb je hierover al een update? Ons hefdak gaat dermate hard achteruit dat ik geen maanden meer ga wachten en ben benieuwd naar jouw efforts hierin en het resultaat :toppie

Mocht je goede ervaring hebben met de spuiter ben ik ook naar die gegevens benieuwd. We wonen niet ver van elkaar zo te zien.
LexDaniels
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2022, 14:26

Re: T4 westfalia hefdak restauratie

Bericht door LexDaniels »

Timy schreef: 04 jan 2023, 15:13 Ha Lex, heb je hierover al een update? Ons hefdak gaat dermate hard achteruit dat ik geen maanden meer ga wachten en ben benieuwd naar jouw efforts hierin en het resultaat :toppie

Mocht je goede ervaring hebben met de spuiter ben ik ook naar die gegevens benieuwd. We wonen niet ver van elkaar zo te zien.
Ik breng de camper donderdag weg naar de spuiter. Na lang dubben toch besloten om het te laten doen. Zodra de klus geklaard is plaats ik wat foto's!
LexDaniels
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2022, 14:26

Re: T4 westfalia hefdak restauratie

Bericht door LexDaniels »

Bij deze de foto's van het gerestaureerde dak!

Ik ben ontzettend tevreden, bus ziet er echt een stuk netter uit zo. Morgenochtend het nieuwe rubber erop en daarna gaan we gelijk op pad voor een kort tripje :D

De klus schijnt nogal arbeidsintensief geweest te zijn: Schuurwerk om tot het polyester te komen, daarna opnieuw geplamuurd, gespoten en gelakt.

Heb het laten doen bij Rob Baumgart uit Rijswijk.

Omdat de bus er toch stond heb ik gelijk een slecht stukje dorpel laten lassen en de bestuurdersdeur uit laten deuken en opnieuw laten spuiten, dus ik kan er weer tegenaan!
IMG_2196 Large.jpeg
IMG_2194 Large.jpeg
IMG_2193 Large.jpeg
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: T4 westfalia hefdak restauratie

Bericht door Remco_T5 »

Ziet er top uit :jumpklap
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 westfalia hefdak restauratie

Bericht door Hanz »

Zo, dat glimt weer, je kan er je haren in kammen. Wat knapt zo'n busje daarvan op zeg.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 103
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Re: T4 westfalia hefdak restauratie

Bericht door Freestyle »

Hallo Lex,
Ik ben ook al een tijdje aan het dubben om het dak te laten doen.
Vorig jaar al een keer een serieuze hersteller naar laten kijken en die kwam met hetzelfde verhaal: helemaal kaal naar polyester en opnieuw opbouwen. Daarom nogal een aardig prijskaartje afgegeven. Zou jij aan kunnen geven wat het bij jou ongeveer heeft gekost (mag ook via pb)? Als jij goede ervaringen hebt en de prijs interessant is, is dat voor mij wellicht ook een goede optie. Ik woon vlak in de buurt. Hoe lang had hij ongeveer nodig om het dak te doen?
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
LexDaniels
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2022, 14:26

Re: T4 westfalia hefdak restauratie

Bericht door LexDaniels »

Inmiddels een nieuw rubber gemonteerd en niet tevreden over het resultaat.

Naar mijn idee staat het rubber te veel open rond de hoeken.

Heeft iemand tips dit dit te voorkomen?

Geen origineel rubber, besteld bij bevanlife.
ECCC3195-3B7D-425A-8C65-A47028B3ED42.jpeg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 westfalia hefdak restauratie

Bericht door Hanz »

Het rubber moet in de hoeken heel stevig (een beetje naar boven toe) aangedrukt worden. Zonodig een paar keer herhalen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: T4 westfalia hefdak restauratie

Bericht door Timy »

Wauw..heel netjes. Daar kan je weer heel blij mee verder!
Onderstaande geldt ook voor mij.. Ben erg benieuwd want ik zal er deze zomer ook iets mee moeten doen. Dit resultaat maakt me erg geïnteresseerd :proost
Freestyle schreef: 14 apr 2023, 22:13 Zou jij aan kunnen geven wat het bij jou ongeveer heeft gekost (mag ook via pb)? Als jij goede ervaringen hebt en de prijs interessant is, is dat voor mij wellicht ook een goede optie. Ik woon vlak in de buurt. Hoe lang had hij ongeveer nodig om het dak te doen?
Plaats reactie