Grijskenten bussen mochten toen zonder de katalysator rijden.
Ik rijd er al vanaf 2003 zonder, Dikke {RVS} pijp vanaf de turbo naar achteren.
nu de regels worden veranderd. is mijn vraag geld dat ook voor onze bussen?

Klinkt natuurlijk heel logisch wat je zegt maar ik vermoed dat dit komt door net even te weinig kennis van de werking ervan.Chewbacca schreef: 03 jan 2023, 08:35 Bijzonder toch ook wel dat je hem wel kan laten verwijderen als je daarna maar betaalt, maar je hem niet kan laten plaatsen om vervolgens minder uit te stoten (en minder te betalen)![]()
Ja daar heb je natuurlijk gelijk in... hij zal niet kunnen regenereren, en uiteindelijk helemaal verstopt rakenErdem50 schreef: 03 jan 2023, 10:07 Klinkt natuurlijk heel logisch wat je zegt maar ik vermoed dat dit komt door net even te weinig kennis van de werking ervan.
Een diesel welke affabriek geleverd is met een roetfilter heeft niet alleen een filter in het uitlaatsysteem zitten maar er zitten ook bijbehorende sensoren bij welke het roetfilter ‘bewaken’ op werking. Dit is ook in het motorregelapparaat geprogrammeerd.
Dus heb je bijvoorbeeld een T4 dan kan niet ‘even’ een filter plaatsen en minder gaan uitstoten. Want het filter raakt op een gegeven moment verstopt door roet.
Een Auto met affabriek roetfilter kan bijvoorbeeld niet door de deeltjestellertest komen omdat het filter stuk is of gescheurd. Of het filter is bewust verwijderd en uitgeprogrammeerd. Dan kan je gaan herstellen om wel te voldoen wat vaak veel geld kan gaan kosten en of een auto dat dan nog waard is? Of je doet een verzoek en gaat, mits deze goedgekeurd is, roettax betalen.
Ook hilarisch dat je over de toeslag het kwarttarief betaaltJan anno NU schreef: 03 jan 2023, 19:49 Die van mij uit 2002 ook niet , dus 6 euro per maand roettoeslag.
Daar koop ik geen nieuwe voor.
Toch kan(kon) het in Duitsland wel, daar werd een later geplaatst roetfilter ( Oberland Mangold DPF (Diesel Partikel Filter) wel geaccepteerd en zorgde voor een groene Euro 4 sticker op een T4.Erdem50 schreef: 03 jan 2023, 10:07 Klinkt natuurlijk heel logisch wat je zegt maar ik vermoed dat dit komt door net even te weinig kennis van de werking ervan.
Een diesel welke affabriek geleverd is met een roetfilter heeft niet alleen een filter in het uitlaatsysteem zitten maar er zitten ook bijbehorende sensoren bij welke het roetfilter ‘bewaken’ op werking. Dit is ook in het motorregelapparaat geprogrammeerd.
Dus heb je bijvoorbeeld een T4 dan kan niet ‘even’ een filter plaatsen en minder gaan uitstoten. Want het filter raakt op een gegeven moment verstopt door roet.