Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4: tamelijk veel overhellen in bochten: normaal?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

T4: tamelijk veel overhellen in bochten: normaal?

Bericht door Muug »

Hoi,

dus september vorig jaar kochtten we een T4 syncro camper van 2003 met 270.000km op de teller. Prachtvoertuig. :toppie Maar in vergelijking met twee eerdere Mercedes Marco Polo's vinden we dat deze VW in bochten toch wel erg gemakkelijk gaat overhellen. Is het normaal dat zo'n T4 méér overhelt dan een MB? Want dat overhellen maakt dat ik véél voorzichtiger bochten aansnij. Zijn het de stabilisatorstangen die dat overhellen moeten beperken? En kunnen die verslijten of kapot gaan?

Paul
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T4: tamelijk veel overhellen in bochten: normaal?

Bericht door Beckontheroad »

Meet de dikte van de (achter) stabi.
Er zijn 3 dikten.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4: tamelijk veel overhellen in bochten: normaal?

Bericht door J vd Pal »

Kan mij voorstellen dat een synchro wat zachter geveerd is zodat de terrein capaciteiten beter zijn. Te stijf betekent dat he minder druk op de wielen hebt in het terrein.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: T4: tamelijk veel overhellen in bochten: normaal?

Bericht door Muug »

J vd Pal schreef: 06 jan 2023, 15:34 Kan mij voorstellen dat een synchro wat zachter geveerd is zodat de terrein capaciteiten beter zijn. Te stijf betekent dat he minder druk op de wielen hebt in het terrein.
Hij is inderdaad erg zacht afgeveerd, vergeleken met de MB Marco Polo (die ook 4wd was). Best lekker, zo zacht over alle putten en bulten hobbelen. :-)

@beckontheroad: op welke manier kan de dikte een verschil maken? (ondertussen effe zien of ik op youtube een opvoedend filmpje vind).
edit: ik snap nu wat je bedoelt.
:toppie

Andere vraag (nog voor ik gemeten heb): kan zoiets vervangen worden zonder dat dit door een belgische technische keuring zou worden afgekeurd?
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T4: tamelijk veel overhellen in bochten: normaal?

Bericht door Beckontheroad »

Dikker= stijver.
Begreep dat ooit alleen de ambulance af fabriek met ik meen 28 mm werd uitgevoerd.
De andere dikten waren d8 ik 20 en 24 mm

Ben ooit overgestapt naar de zware en mm kinderen vroegen of we een andere bus hadden, niet meer misselijk van t klotsen..

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: T4: tamelijk veel overhellen in bochten: normaal?

Bericht door chv »

J vd Pal schreef: 06 jan 2023, 15:34 Kan mij voorstellen dat een synchro wat zachter geveerd is zodat de terrein capaciteiten beter zijn. Te stijf betekent dat he minder druk op de wielen hebt in het terrein.
Plus 1

Ik zou dat niet veranderen. Anders heb je daar nauwelijks profijt van je achterwielaandrijving. Tenzij je een sperdifferentieel hebt natuurlijk.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4: tamelijk veel overhellen in bochten: normaal?

Bericht door Pascal-141 »

J vd Pal schreef: 06 jan 2023, 15:34 Kan mij voorstellen dat een synchro wat zachter geveerd is zodat de terrein capaciteiten beter zijn. Te stijf betekent dat he minder druk op de wielen hebt in het terrein.
Nee , een syncro is idem aan de niet syncro versies.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T4: tamelijk veel overhellen in bochten: normaal?

Bericht door SyncRoon »

chv schreef: 06 jan 2023, 17:24
J vd Pal schreef: 06 jan 2023, 15:34 Kan mij voorstellen dat een synchro wat zachter geveerd is zodat de terrein capaciteiten beter zijn. Te stijf betekent dat he minder druk op de wielen hebt in het terrein.
Plus 1

Ik zou dat niet veranderen. Anders heb je daar nauwelijks profijt van je achterwielaandrijving. Tenzij je een sperdifferentieel hebt natuurlijk.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Eerlijk waar, welke weetjeweller rijd met zijn camper syncro of 4motion nu echt offroad. Dan bedoel ik dus wat meer dan de gravelwegen in scandinavie en oost europa. Met mijn T3 syncro kwam ik ook door mammutpark en met mijn jumper en expert 4x4 rij ik voor het werk met gemak door het veld waar elk weldenkend persoon nooit met zijn camper in zou rijden. Alhoewel......

Als de vering/torsiestang te slap is zonder twijfelen upgraden naar gewenste rij eigenschappen. Ik weet niet welke banden je rijd maar dat doet soms ook veel. Hoe is je gewichtverhouding bovenin de bus?
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: T4: tamelijk veel overhellen in bochten: normaal?

Bericht door Muug »

SyncRoon schreef: 06 jan 2023, 18:32 Eerlijk waar, welke weetjeweller rijd met zijn camper syncro of 4motion nu echt offroad. Dan bedoel ik dus wat meer dan de gravelwegen in scandinavie en oost europa.
Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in.
Had ik me toch ook maar een Toyota HDJ80 gekocht zeg. :winter

Ik ga die torsiestang mooi laten zoals ie is. Want ik ken mezelf, hoe beter de wegligging hoe sneller ik ga raggen. :knipoog
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4: tamelijk veel overhellen in bochten: normaal?

Bericht door Multivan Generation »

Afgezien van het feit dat ze erg lastig te vinden zijn.
De 28mm werd ook geleverd bij verlaagd onderstel icm sportpakket. Dan waren ook de torsie staven dikker uitgevoerd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4: tamelijk veel overhellen in bochten: normaal?

Bericht door Snautzer »

ik heb een syncro, meerdere gehad en overdreven overhellen doen ze niet. Zou de schokbrekers zelf verdenken van.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: T4: tamelijk veel overhellen in bochten: normaal?

Bericht door Muug »

Snautzer schreef: 08 jan 2023, 12:48 ik heb een syncro, meerdere gehad en overdreven overhellen doen ze niet. Zou de schokbrekers zelf verdenken van.
Jep, dat kan wellicht ook. Dank.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: T4: tamelijk veel overhellen in bochten: normaal?

Bericht door chv »

Snautzer schreef: 08 jan 2023, 12:48 ik heb een syncro, meerdere gehad en overdreven overhellen doen ze niet. Zou de schokbrekers zelf verdenken van.
Waren dat ook bussen met kampeerinrichting en hefdak?
Want dat maakt de bus wel topzwaar, vergeleken met een “normale” bus.

Met vriendelijke groet,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4: tamelijk veel overhellen in bochten: normaal?

Bericht door Multivan Generation »

Muug schreef: 08 jan 2023, 17:15
Snautzer schreef: 08 jan 2023, 12:48 ik heb een syncro, meerdere gehad en overdreven overhellen doen ze niet. Zou de schokbrekers zelf verdenken van.
Jep, dat kan wellicht ook. Dank.
Zoek even naar Sachs HD schokdempers en de ervaringen en de juiste onderdeelnummers..
Echt een goede upgrade.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: T4: tamelijk veel overhellen in bochten: normaal?

Bericht door chv »

Die schokdempers had ik ook op mijn Syncro :sjaal
Zeer aan te raden inderdaad.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Plaats reactie