Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gaslucht en slot vervangen

vragen over de T5
Plaats reactie
marcorosema
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2022, 15:13

Gaslucht en slot vervangen

Bericht door marcorosema »

Beste mensen,

Vorig jaar heeft Jos van jbautoservice mij prima geholpen met het repareren van een probleem. Dit had toen te maken met het roetfilter, EVR etc.

Nu blijft mijn t5 (Multivan 2008 2.5 schakelbak) behoorlijk ruiken naar uitlaatgas. Bij de onlangs uitgevoerde APK werd mij vertelt dat dit te maken heeft met olie lekkage in de lucht afvoer van de turbo. Ik heb zelf geen idee, ben een leek wat dat betreft. Wie herkent dit en zou mij kunnen helpen?

Ik heb ook een nieuw slot (alleen cilinder) nodig (met sleutel en afstandsbediening) voor de bestuurders deur. Wie o wie!

Liefst omgeving Enschede maar 2 uurtjes rijden is geen probleem. Dank voor jullie reacties! Gr Marco
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Gaslucht en slot vervangen

Bericht door freek »

Zou goed een gescheurd uitlaatspruitstuk kunnen zijn. Vroeg of laat gebeurt dit bij de 2.5tdi. Het spruitstuk is van plaatstaal en door tempertuurspanningen scheurt dit en/of trekt krom waardoor deze gaat lekken.
Ik heb er zo'n 2 jaar mee rond gereden totdat het ook bij stilstaan voor een stoplicht begon te stinken. Eerst was het alleen bij een koude motor.
Het vervangen had bij mij tot gevolg dat niet alleen de stank weg was. Hij is een stuk zuiniger, stiller en voor mijn gevoel feller.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
marcorosema
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2022, 15:13

Re: Gaslucht en slot vervangen

Bericht door marcorosema »

Dank je wel voor je reactie. Dit klink logisch. Heb je advies of een tip voor een garage voor mij?
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Gaslucht en slot vervangen

Bericht door freek »

Niet echt. Ik heb hem in Oirschot laten maken bij garage Oirschot (voorheen "de VW garage"). Waarom niet weer bij JB? Ik heb gelezen dat zij er dan een gietijzeren exemplaar op zetten van Darkside Developments. Die scheuren niet (maar kunnen nog steeds krom trekken)
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
marcorosema
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2022, 15:13

Re: Gaslucht en slot vervangen

Bericht door marcorosema »

freek schreef: 08 jan 2023, 12:00 Niet echt. Ik heb hem in Oirschot laten maken bij garage Oirschot (voorheen "de VW garage"). Waarom niet weer bij JB? Ik heb gelezen dat zij er dan een gietijzeren exemplaar op zetten van Darkside Developments. Die scheuren niet (maar kunnen nog steeds krom trekken)
Ik heb Jos gevraagd en twee berichten gestuurd maar denk dat het druk is. Ik krijg geen reactie. Ga wel verder kijken. Dank in ieder geval.
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Gaslucht en slot vervangen

Bericht door Lutra »

Als je die berichten gisteren of vandaag hebt verstuurd is het wel logisch dat je nog geen antwoord hebt. Een garagebedrijf is geen 24/7 bereikbare webshop oid.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
marcorosema
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2022, 15:13

Re: Gaslucht en slot vervangen

Bericht door marcorosema »

Lutra schreef: 08 jan 2023, 18:33 Als je die berichten gisteren of vandaag hebt verstuurd is het wel logisch dat je nog geen antwoord hebt. Een garagebedrijf is geen 24/7 bereikbare webshop oid.
Begin december al berichten verstuurd. Maar maakt niet uit.
marcorosema
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2022, 15:13

Re: Gaslucht en slot vervangen

Bericht door marcorosema »

Beste T5 liefhebbers,

Ik heb nog geen oplossing voor dit probleem. Is erniemanr die mij kan helpen of een garage kan aanwijzen die ervaring heeft?

Nieuwe vraag is of bij het vervangen van de koplamp-units het noodzakelijk is de bumper te verwijderen. Zo ja, wie zou dit kunnen? Ik heb al nieuwe koplampen.

Graag kom ik in contact met iemand die alles kan uitvoeren.

P.S. ik wil ook nog graag 4 nieuwe lm velgen met zomerbanden. Wie oh wie??
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gaslucht en slot vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Voorbumper verwijderen om koplampen te vervangen, is eenvoudig en kun je prima zelf. Er staan genoeg filmpjes op YouTube hoe je dit uit kunt voeren.
Dat spruitstuk kan iedere garage in de buurt vervangen. Dus wat is het probleem?
Banden en velgen idem dito.

Als de wil er is, dan kun jij alles in 3 weken zelf afvinken. Maar dan moet je wel zelf de stap vooruit zetten/nemen..
Voor niets gaat alleen de zon op..

Groeten en succes
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Gaslucht en slot vervangen

Bericht door krekwakwol »

Ik heb onlangs ook de koplampen vervangen en hier een verslagje van gemaakt met foto's.
Zie topic
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=69105

En voor je spruitstuk, om JB te contacteren kun je hem het beste bellen, dat gaat beter dan mailen is mijn ervaring.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
marcorosema
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2022, 15:13

Re: Gaslucht en slot vervangen

Bericht door marcorosema »

Top , dank je wel!
Plaats reactie