Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Algemene vragen T5

vragen over de T5
Plaats reactie
vwlove
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2022, 10:13

Algemene vragen T5

Bericht door vwlove »

Beste forumleden,

Ik heb sinds kort een T5.1 (bj 2013) waarover ik wat vragen heb. Is het goed om ze allemaal in één keer te stellen, of moet ik voor elke vraag een nieuwe thread aanmaken?

Accu:
- hoevaak kun je starten op een volle accu (stel dat hij nieuw is)?
- hoever moet ik ongeveer rijden om de accu zover op te laden dat ik er één keer extra mee kan starten? Ik heb de laatste tijd veel in mijn bus geklust met de binnenverlichting aan.
- ik heb een OBD2-dongel waarmee ik de boordcomputer kan uitlezen. Weet iemand toevallig of het mogelijk is om te zien hoe vol de accu nog zit (dus welke code moet ik dan uitlezen)?

Achterbank:
- ik heb twee voorstoelen (niet draaibaar), twee middenstoelen (wel draaibaar) en een achterbank op rails. Telt de achterbank alleen als 'bed' (je kunt hem platklappen) en kan ik dus (als ik wil) de middenstoelen eruit halen (zonder in de problemen te komen met de belastingdienst)?

Chip tuning:
- ik heb de 140 PK-variant. Hij rijdt heel lekker, vind ik. Nu hoor ik veel positieve verhalen over chip tuning. Met name dat je bus zuiniger wordt, ceteris paribus. Nu vroeg ik me af: hij rijdt al best lekker en trekt ook goed op, vind ik. Is er een manier om erachter te komen of hij misschien stiekem al een keer gechiptuned is?

Bandenspanning:
Vorige eigenaar heeft niet-standaard velgen gemonteerd met de volgende banden: Hankook kinergy 4s, all season, 245/45/R18 100Y (max. press. 340 kPa). Nu kan ik erop geen enkele manier achterkomen wat de druk moet zijn die ik voor en achter moet geven. Iemand een idee hoe je hier achter kunt komen? In het boekje kijken of in de deurpost heeft dus geen zin. Ik heb me suf gezocht op internet, maar zonder resultaat, helaas.

Dashboard:
- Wat is een logische plek op het dashboard om een telefoonhouder met MagSafe te monteren?
Mijn bus is achter omgebouwd van Kombi naar Multivan. Het dashboard gelijk gebleven. Nu heb ik Apple Carplay via een kabel. Nu overweeg ik om een WiFi-dongel erbij te kopen zodat ik niet langer elke keer het stekkertje van de autoradio in mijn iPhone hoef te steken. Bijkomend voordeel is dat de ik enorm grote telefoonhouder kan verwijderen. In mijn vorige auto gebruikte ik deze houder: https://www.bol.com/nl/nl/p/isetchi-tel ... re_pdp_www. Heel handig, want je telefoon klikt vast met MagSafe. Mijn vraag is nu waar ik die houder het best kan monteren? In mijn vorige auto had ik hem op een ventilatierooster. Dat zou hier ook kunnen (die links van de radio). Alleen wil ik graag dat de stroomdraad (eindigend op USB / sigarettenaansteker) netjes weggewerkt zit. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ik hoor graag van jullie!
De (wil om een) Transporter (te repareren) is onverwoestbaar!
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Algemene vragen T5

Bericht door SyncRoon »

vwlove schreef: 10 jan 2023, 23:41 Beste forumleden,

Ik heb sinds kort een T5.1 (bj 2013) waarover ik wat vragen heb. Is het goed om ze allemaal in één keer te stellen, of moet ik voor elke vraag een nieuwe thread aanmaken?
2013 zal een 5.2 (GP) zijn?
Accu:
- hoevaak kun je starten op een volle accu (stel dat hij nieuw is)?
- hoever moet ik ongeveer rijden om de accu zover op te laden dat ik er één keer extra mee kan starten? Ik heb de laatste tijd veel in mijn bus geklust met de binnenverlichting aan.
- ik heb een OBD2-dongel waarmee ik de boordcomputer kan uitlezen. Weet iemand toevallig of het mogelijk is om te zien hoe vol de accu nog zit (dus welke code moet ik dan uitlezen)?
Op volle (goede) accu kan je vrijwel oneindig starten. Maar waarom zou je dat willen.
Je hoeft niet te rijden, stationair laad de dynamo al meer dan 50% bij. Als je veel in stilstand in je bus zit, werk je best met een looplamp of hang je er een acculader in. Dat is goedkoper en beter dan vaak starten.....
Met dongel kan je de spanning meten. Goede accu meet doorgaans 12.7volt in rust. Wil je weten of hij nog stroom kan leveren, moet je een echte accumeter hebben. Maar met kleine gebruikers kan je voltage zo afwijken. Met draaiende motor zou je meer dan 13.5 volt moeten meten maximaal 14 volt nog wat.
Achterbank:
- ik heb twee voorstoelen (niet draaibaar), twee middenstoelen (wel draaibaar) en een achterbank op rails. Telt de achterbank alleen als 'bed' (je kunt hem platklappen) en kan ik dus (als ik wil) de middenstoelen eruit halen (zonder in de problemen te komen met de belastingdienst)?
je hebt blijkbaar een multivan? Bank alleen is niet voldoende voor bed. Je dient 2 bedden van 60x180 of 1 bed van 110x180 bij te hebben. Als je dit in je slaaphefdak hebt is het ook goed, dan mogen de draaistoelen en bank eruit. Je moet dan wel draaiplateaus onder de voorstoelen hebben voor de verplichte zitplaatsen. Je kan icm de bank wel kijken naar een bedverlenger van hout/plaat materiaal in plaats van de stoelen.
Chip tuning:
geen idee
Bandenspanning:
Vorige eigenaar heeft niet-standaard velgen gemonteerd met de volgende banden: Hankook kinergy 4s, all season, 245/45/R18 100Y (max. press. 340 kPa). Nu kan ik erop geen enkele manier achterkomen wat de druk moet zijn die ik voor en achter moet geven. Iemand een idee hoe je hier achter kunt komen? In het boekje kijken of in de deurpost heeft dus geen zin. Ik heb me suf gezocht op internet, maar zonder resultaat, helaas.
de 340kPa is ca. 3,5 bar. Afhankelijk je gewicht zou ik simpelweg ergens proberen tussen de 2.5 en 3.2 bar hoe het rijd. En verschil voor en achter middelen aan de hand van de fabrieksopgave. Ik heb de banden meestal aan de harde kant en kijk na een paar duizend km hoe slijtage is. Te veel slijtage op het midden dan gaat er wat spanning af. Te veel op de randen, dan harder.
Dashboard:
- Wat is een logische plek op het dashboard om een telefoonhouder met MagSafe te monteren?
erg persoonlijk denk ik de plaatsing. verleggen kabels etc. bekijk ik vaak pas later of gebeurt gewoon niet want de plaatsing verandert soms nog al eens. Omdat ik veel met de telefoon werk en in het terrein rij heb ik enkele RAM mount op rail op het dashboard, dan vliegt de telefoon of tablet niet in de rondte. Snoeren heb ik dan ook zo lang mogelijk zodat ik niet elke keer hoef af te koppelen. de apps vreten veel stroom en dat krijgt een draadloze lader niet aangewerkt bij mij.
Groet, Ronald
Plaats reactie