Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Licht in de camper - een zoektocht

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Licht in de camper - een zoektocht

Bericht door Muug »

Onze Fischer T4 beschikt over drie echt felle, hele witte lampen: één boven de ingang, één boven het aanrecht, één achteraan tegen het plafond. Ongetwijfeld nog van die gewone TL-buizen. (Het exacte type zal ik morgen eens opzoeken en hier noteren.) Handig als je véél licht nodig hebt. Maar uiterst onaangenaam als je gewoon gezellig, warm licht wilt. Om een boekje te lezen, om een gezelschapspel te spelen, om te eten. Of als één van beide discreet nog een boek wilt lezen terwijl de ander slaapt.

Bij deze start ik dus mijn zoektocht naar ander en gezelliger licht.
- Warmer licht, 2700-3000K, dat eventueel in de originele armaturen past zou al een hele stap voorwaarts zijn. Desnoods andere armaturen.
- Twee leeslampjes tegen het plafond achteraan die tamelijk gefocussed licht geven zou ook best fijn zijn.
- Wat ook mag is ergens een klein nachtlichtje, inschakelbaar door diegene die 's nachts even een sanitaire uitstap wilt maken. Dat mag eventueel oplaadbaar zijn, of op AAA-batterijtjes of zo. Dat kan dan ergens tegen de zijwand gekleefd worden.

Hier op het forum heb ik alleszins nog niet veel info gevonden. Of ik heb verkeerd gezocht, kan ook wel.

Alle tips zijn welkom!

Paul
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Licht in de camper - een zoektocht

Bericht door krekwakwol »

Hallo Paul. Wij hebben voor 's nachts een oplaadbaar ledlampje met sensor voor tegen het bed aan. Dus zodra iemand voor een sanitair uitstapje van bed gaat, gaat het lampje aan zonder dat de hele bus in licht gehuld is.
IMG_20230114_224252.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Licht in de camper - een zoektocht

Bericht door SyncRoon »

Ik heb in het verleden al gewoon simpel diverse armaturen voorzien van universele leds. In de T3 de buislampjes bv door alibaba vervangers waarbij een printje met leds en buislampvoetje in de units gezet. In de fabrieksventilator/plafoniere een ronde ledring (vroege angel eye versie) en de TL armaturen gewoon voorzien van dubbele ledstrip. Daarin kan je het zo gek maken als je wil met RGB kleuren dimmer etc etc.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Licht in de camper - een zoektocht

Bericht door Muug »

krekwakwol schreef: 14 jan 2023, 22:45 Hallo Paul. Wij hebben voor 's nachts een oplaadbaar ledlampje met sensor voor tegen het bed aan. Dus zodra iemand voor een sanitair uitstapje van bed gaat, gaat het lampje aan zonder dat de hele bus in licht gehuld is.IMG_20230114_224252.jpg
Die heb ik gisterenavond op bol.com gezien ja. 15 euro ongeveer. Met magneetjes en oplaadbaar. Staat voorlopig met stip op één. :toppie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Licht in de camper - een zoektocht

Bericht door Mickel Moen »

Tja licht in de camper.

Ik heb er toentertijd heel wat studie aan gewaagd, omdat het zo’n 10 jaar geleden moeilijk was om goede prettige led te vinden.

Het is maar net hoe gevoelig je er voor bent, maar het gaat niet alleen om de kleurtemperatuur (Bijvoorbeeld warmwit = 2700K) maar ook om de kleurherkenningswaarde = CRI. Neem die zo hoog mogelijk. Ik neem aan dat het nu beter is, maar 10 jaar geleden had je nog veel goedkoop licht, wat een slechte CRI had.

Ik heb heel wat geexperimenteerd, voordat ik de juiste lichtjes gevonden had. In de link een leverancier die gegarandeerd mooi licht levert.

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/11 ... hting.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Licht in de camper - een zoektocht

Bericht door krekwakwol »

Muug schreef: 15 jan 2023, 09:07
krekwakwol schreef: 14 jan 2023, 22:45 Hallo Paul. Wij hebben voor 's nachts een oplaadbaar ledlampje met sensor voor tegen het bed aan. Dus zodra iemand voor een sanitair uitstapje van bed gaat, gaat het lampje aan zonder dat de hele bus in licht gehuld is.IMG_20230114_224252.jpg
Die heb ik gisterenavond op bol.com gezien ja. 15 euro ongeveer. Met magneetjes en oplaadbaar. Staat voorlopig met stip op één. :toppie
Ik heb deze besteld bij Aliexpress.
Screenshot_20230115-122600_AliExpress.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Licht in de camper - een zoektocht

Bericht door Muug »

Toch even een lampje los geschroefd.

28,5cm lang.
20230121_095815.jpg
20230121_100023.jpg
20230121_095946.jpg
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Licht in de camper - een zoektocht

Bericht door krekwakwol »

Volgens mij zijn dat dezelfde tl lampjes die ook in die werklampen zitten die we vroeger tijdens het klussen aan auto's gebruikten, voordat er led was. Daar zat vaak een weerstand kabel aan.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 755
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Licht in de camper - een zoektocht

Bericht door limburger »

die TL lampjes krijg je in verschillende kleurtemperaturen daar zou je mee kunnen experimenteren... in hetzelfde armatuur kun je ook zelf een ledstrip maken 1 of 2 of 3 naast elkaar het is maar hoeveel licht je maximaal wil, dimmen kun je die dingen ook nog. en dan blijft de buitenkant nog origineel uitzien (als je daar waarde aan hecht). bij dezelfde hoeveelheid licht bespaar je ook nog op stroom.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Licht in de camper - een zoektocht

Bericht door Muug »

limburger schreef: 24 jan 2023, 12:04 die TL lampjes krijg je in verschillende kleurtemperaturen daar zou je mee kunnen experimenteren... in hetzelfde armatuur kun je ook zelf een ledstrip maken 1 of 2 of 3 naast elkaar het is maar hoeveel licht je maximaal wil, dimmen kun je die dingen ook nog. en dan blijft de buitenkant nog origineel uitzien (als je daar waarde aan hecht). bij dezelfde hoeveelheid licht bespaar je ook nog op stroom.

:driveT4 :T44EVER
Dank voor je tips. Ergens zou het wel fijn zijn om die armaturen origineel te houden. :toppie
LED-strips... hangt er van af in welke mate het plug and play is.
Then again, een zacht lichtje voor 's nachts zou sympathiek zijn.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Licht in de camper - een zoektocht

Bericht door Hanz »

Helemaal plug & play is het nooit maar ombouwen naar LED is niet moeilijk. Hier mijn topic hoe ik het gedaan heb met twee standen voor meer of minder licht. viewtopic.php?p=391594#p391594
Laat je niet afschrikken door het gedoe met de printplaat en de spanningsregelaar. Die heb ik er later weer uit gesloopt. Zie het kopje AANVULLING even verderop in het topic.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Licht in de camper - een zoektocht

Bericht door Muug »

Was ik hier verder aan het kijken, nu de wagen een nieuwe distributieset heeft en lekker draait.
https://www.topledshop.nl/LED-12V-strip ... ucten.html
Boeiend, lekkere prijzen, zeer goed materiaal, dimbaar. :toppie
Maar ze hebben geen LED-stips in kleur? :nuts
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Licht in de camper - een zoektocht

Bericht door Jan anno NU »

T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Licht in de camper - een zoektocht

Bericht door Muug »

Tuurlijk tuurlijk. Heb ik ook gedaan.
Het is maar omdat men zo lyrisch is over topledshop, dat ik het wou vermelden.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Licht in de camper - een zoektocht

Bericht door Lambiek »

Of
keertje langs de wit in Schijndel.
Armaturen voldoende
En losse led lampjes ook.
Kun je meteen op parkeerplaats monteren, testen enz

Hoef je niet telkens iets terug te sturen...naar topledhop...

Maar zou er niet 200km voor om rijden. :ikrij

Succes
Plaats reactie