Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 AXE vervuilde koelvloeistof

vragen over de T5
Plaats reactie
wazzzaaa
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2023, 12:42

T5 AXE vervuilde koelvloeistof

Bericht door wazzzaaa »

Hallo iedereen,

Na T3 en T4 ervaring te hebben opgedaan, heb ik sinds kort een T5 gekocht.
Ik heb een mooie dubbelcabine bestelbus gevonden uit 2004 met amper 95000 km op de teller van de eerste eigenaar.
De bus ziet er erg goed uit voor zijn leeftijd. De motor is de AXE variant met 174pk.

De rit naar huis van een dik uur lang ging zonder problemen. Bij de tweede rit sanderendaags ging het lampje van de koelvloeistof aan, even nagekeken en bijgevuld met G12+, het stond ruim een centimeter onder het minimum. De volgende ritten bleef melding van de koelvloeistof terugkomen, bij nadere inspectie zag ik een laag grijs spul van een kleine centimeter dik boven in het expantievat drijven. Even langs gereden bij een garagist en die dacht dat het eventueel van het mengen van verschillende koelvloeistoffen was. Ik had al opgezocht dat de oliekoeler ook wel eens durft lekken, maar mijn garagist vond dat weinig waarschijnlijk bij deze lage kilometerstand en stelde voor om de koelvloeistof te verversen en heel het systeem te spoelen.

Terug thuis gekomen heb ik eerst zelf geprobeerd met een plastieken spuit de vuile bovenlaag uit het expansievat te zuigen en terug op peil gezet met G12+. Een rit later zelfde probleem: koelvloeistof lampje terug aan, de koelvloeistof staat nu wel op peil, maar de grijze laag blijft terugkomen, na de motor te doen draaien ziet het expansievat helemaal grijs. Na een tijd stil te leggen komt een grijze laag smurrie boven op de roze koelvloeistof in het expantievat drijven. Daarna heb ik nog geprobeerd het expantievat leeg te zuigen met een alleszuiger, terug te vullen met gedemineraliseerd water, terug uitzuigen en dan weer op peil te zetten met gedemineraliseerd water, maar het probleem blijft terug komen.

Wat kan die grijze smurrie zijn? Toch nog vervuiling van de koelvloeistof? Of toch eerder motorolie?
Indien motorolie, waar kan deze vandaan komen? Oliekoeler? Koppakking? Turbo?

Alvast bedankt om mee te denken,
Stef
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 AXE vervuilde koelvloeistof

Bericht door krekwakwol »

Ik denk dat je de waterpomp ook niet uit moet sluiten.
Deze wordt aangedreven door de distributietandwielen.
Want als deze vervangen wordt, moet ook de motorolie vervangen worden, omdat er koelvloeistof in de olie komt.
Ik weet niet precies hoe deze in het smeersysteem is opgenomen, maar
ik zou ook de motorolie even controleren.

Hier is een youtube filmpje hoe de waterpomp te wisselen.
Maar hij schijnt erg vast te kunnen zitten.

Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Robert2021
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 aug 2021, 09:11
Locatie: Ridderkerk

Re: T5 AXE vervuilde koelvloeistof

Bericht door Robert2021 »

krekwakwol schreef: 10 jan 2023, 23:15 Ik denk dat je de waterpomp ook niet uit moet sluiten.
Deze wordt aangedreven door de distributietandwielen.
Want als deze vervangen wordt, moet ook de motorolie vervangen worden, omdat er koelvloeistof in de olie komt.
Ik weet niet precies hoe deze in het smeersysteem is opgenomen, maar
ik zou ook de motorolie even controleren.

Hier is een youtube filmpje hoe de waterpomp te wisselen.
Maar hij schijnt erg vast te kunnen zitten.

Helaas zat bij mijn Multivan ook de waterpomp muurvast.
De garage kreeg zelfs met gedemonteerd blok de waterpomp er niet uit dit koste mij dus een andere motor...
Bij twijfel of de waterpomp ooit is vervangen zou ik hem gelijk laten vervangen.
Succes met de reparatie.
verkocht :driveT5 Volkswagen Multivan Highline camper 2.5 174 pk automaat van 2004 ( avatar met 16"winterbanden )
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 AXE vervuilde koelvloeistof

Bericht door krekwakwol »

Stef@, ben je al verder in je diagnose en heb je de olie ook al gecheckt om te kijken of er koelvloeistof in zit?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
wazzzaaa
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2023, 12:42

Re: T5 AXE vervuilde koelvloeistof

Bericht door wazzzaaa »

Hallo @Krekwakwol,

Sorry voor het late antwoord, ondertussen ben ik druk bezig geweest met het invoeren van de bus en gezinsuitbreiding (daarom hadden we een bus met meer zitplaatsen nodig).

Ik heb je raad ivm de waterpomp opgevolgd. Ik had een nieuwe gekocht en een Haynes manual om er zelf aan te beginnen, maar door de grootte van de klus en gebrek aan vrije tijd, heb ik enkele weken geleden besloten om de pomp door een garage te laten vervangen. De garage in mijn dorp is een erkende Bosch partner en ze rijden zelf ook een T5. Als mogelijke oorzaken voor de olie in de koelvloeistof gaven zij waterpomp, oliekoeler of koppakking, ze konden niet op voorhand met zekerheid zeggen wat de oorzaak was, maar de oliekoeler en de koppakking leek hen onwaarschijnlijk bij de km-stand van 95k bij een 2.5tdi axe.

De garage heeft de waterpomp, de motorolie en de koelvloeistof vervangen na drie keer het koelcircuit te hebben gespoeld met een product. Het koelcircuit was niet helemaal proper geraakt, dus raadden zij aan dit te herhalen bij de volgende servicebeurt.

Afgelopen zaterdag ben ik de bus terug gaan ophalen en hebben we verschillende ritten gedaan om boodschappen te doen, 80 km in totaal. De bus reed goed en gaf geen problemen. Tot 's avonds toen ik de bus terug in de garage wilde rijden, opnieuw het lampje van de koelvloeistof aanging. Terug in het expantievat gaan kijken en weer het niveau iets onder de min en een dikke laag smurrie er op, deze keer lichter van kleur: wit/lichtgrijs. Ik vermoed van de nieuwe olie. Vandaag terug naar de garage gereden en deze keer de technieker er bij gehaald die de herstelling had uitgevoerd. Hij bevestigde dat de oorzaak dus niet de waterpomp was hoewel die wel aan vervanging toe was.

Dus blijft over: de oliekoeler, wat ook een hele dag werk zou zijn om die te vervangen + spoelen + weer nieuwe olie en koelvloeistof. Oftewel de koppakking, maar dat was volgens hem niet meer de moeite qua kosten voor de auto. Als ik de bus door hen laat repareren ben ik dus minstens nog eens 1000 tot 8000 euro kwijt. Hij polste ook waar ik de bus had gekocht en of daar geen garantie kon ingeroepen worden, desnoods via de rehtsbijstand van de (Belgische) autoverzekering. Nu heb ik de bus bij een Nederlandse garage gekocht. Ik had de verkoper niet gecontacteerd voor het vervangen van de waterpomp omdat het ver rijden is voor mij (meer dan een uur, dat durfde ik niet aan met koelvloeistofproblemen) en omdat op de factuur expliciet vermeld staat dat de bus verkocht is zonder garantie. Weet iemand van jullie of dat kan in Nederland? Een auto kopen bij een garage zonder garantie? Volgens mijn garage moet in Belgie een garage altijd garantie geven.

Daarstraks gebeld met de verkoper en die was best hulpvaardig, hij ging kijken wat hij kon doen ivm de oliekoeler en zei dat mijn garage me op kosten heeft gejaagd door de waterpomp te laten vervangen, want die heeft volgens hem niets te maken met de motorolie. Hij heeft een garage die alle merken verhandeld, waaronder veel Volkswagen, maar ik krijg niet de indruk dat hij verstand heeft van de T5. Ik ben benieuwd wat hij gaat voorstellen, wordt vervolgd...

Mvg,
Stef
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 AXE vervuilde koelvloeistof

Bericht door Multivan Generation »

Tandempomp denk ik aan.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
wazzzaaa
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2023, 12:42

Re: T5 AXE vervuilde koelvloeistof

Bericht door wazzzaaa »

Van de tandempomp had ik nog niet gehoord.
Na wat inlezen heb ik begrepen dat deze zowel diesel pompt als vacuum maakt.
Ook vond ik een youtube filmpje over het vervangen van deze pomp.
Wat mij niet duidelijk is, is waarom er bij deze pomp olie bij de koelvloeistof kan komen?
Wordt die pomp gesmeerd met de motorolie aan het stuk dat tegen het motorblok wordt gebouwd?
Wordt de koelvloeistof gebruikt om de diesel voor te verwarmen oid?

Alvast bedankt om mee te denken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 AXE vervuilde koelvloeistof

Bericht door Multivan Generation »

Bij mijn broer, okee passat, was er hetzelfde fenomeen.
Uiteindelijk heeft hij de tandempomp gereviseerd en daarmee was het over.
Ik zeg niet dat dit bij jouw bus het veroorzaakt, maar wellicht zou het dit kunnen zijn. Lees ook even de topics hier op het forum over olie in koelvloeistof.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 AXE vervuilde koelvloeistof

Bericht door krekwakwol »

Peter, ik zie geen relatie tussen een tandempomp van een 2.5 en koelvloeistof vermenging met de olie.
Dus ik denk dat ts dat uit kan sluiten, of je moet er al een plausibele verklaring voor hebben.
Ter aanvulling een linkje naar de afbeelding van de tandempomp.
2 aansluitingen voor de brandstof en een aansluiting voor het vacuüm.
En hij zit tegen de distributie deksel geschroefd.
https://webautocats.com/etka/volkswagen/tr/410/145050/
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie