Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bed in verhoogd dak

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Bereal60
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2023, 20:48

Bed in verhoogd dak

Bericht door Bereal60 »

Hallo
Ook ben op zoek naar voorbeelden van een vast bed in/ onder verhoogd dak of een klapbed in 2 delen opklapbaar naar de zijkanten.
Een bouwtekening zou het mooiste zijn.
Ik denk zelf dat het opklapbaar maken naar de zijkanten het handigst is. De zit/ bergruimte onder bed moet wel demontabel ,dus een soort kisten , lichtgewicht maar stevig genoeg om op te zitten.
Alvast bedankt voor je reactie 👍
peetjeadhdtje
Berichten: 1011
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Bed in verhoogd dak

Bericht door peetjeadhdtje »

Je schreef dat je graag de motor meeneemt. Wil je op weg naar je bestemming of op bestemming boven je motor slapen of is dat niet aan de orde?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 872
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bed in verhoogd dak

Bericht door SyncRoon »

Bereal60 schreef: 15 jan 2023, 10:51 De zit/ bergruimte onder bed moet wel demontabel ,dus een soort kisten , lichtgewicht maar stevig genoeg om op te zitten.
Zorg voor vaste zitplaatsen, is een eis als camper. Voorstoelen draaiend voldoen. Maar draaiend maken best na de keuring dus voor de keuring moeten er vaste zitplaatsen achterin zijn. Achteraf aan te passen zolang je aan de belastingtechnische eis blijft voldoen.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Bed in verhoogd dak

Bericht door krekwakwol »

En je moet een vast keukenblokje hebben, het minimale maten, hierin kun je ook de verplichte vaste en afsluitbare opbergruimte maken.
En een "vaste" tafel, deze mag wel demontabel zijn, maar voor gebruik wel vast zitten aan je bus, mag dus ook een schuifblad aan het keukenblokje.

Voor een bed boven in zou je een omhoog scharnierende plank kunnen nemen, die je in 2 of 3 delen kunt omklappen of schuiven.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Bereal60
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2023, 20:48

Re: Bed in verhoogd dak

Bericht door Bereal60 »

krekwakwol schreef: 15 jan 2023, 12:13 En je moet een vast keukenblokje hebben, het minimale maten, hierin kun je ook de verplichte vaste en afsluitbare opbergruimte maken.
En een "vaste" tafel, deze mag wel demontabel zijn, maar voor gebruik wel vast zitten aan je bus, mag dus ook een schuifblad aan het keukenblokje.

Voor een bed boven in zou je een omhoog scharnierende plank kunnen nemen, die je in 2 of 3 delen kunt omklappen of schuiven.
Heb je daar een foto van ?
Ik zou graag zien hoe zoiets bevestigd wordt.
Een simpele scharnier gaat dat niet houden.
Bereal60
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2023, 20:48

Re: Bed in verhoogd dak

Bericht door Bereal60 »

peetjeadhdtje schreef: 15 jan 2023, 11:19 Je schreef dat je graag de motor meeneemt. Wil je op weg naar je bestemming of op bestemming boven je motor slapen of is dat niet aan de orde?
Nee motor kan er uit s'nachts.
Maar qua ruimte en opbergen van matras lijkt mij een hoog bed wel ideaal. Het liefst zou ik dan overdag de bedbodem zo hoog mogelijk willen "optakelen" zodat de matras het dak raakt.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 872
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bed in verhoogd dak

Bericht door SyncRoon »

Als je op pinterest zoekt op motorfiets in camper / motorrad im camper vindt je legio voorbeelden van mogelijkheden.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bed in verhoogd dak

Bericht door Multivan Generation »

Kijk eens bij Zilka voor oplossingen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bed in verhoogd dak

Bericht door Hanz »

Houd er wel rekening mee dat het dak naar boven toe een stuk smaller wordt. Als je het bed helemaal omhoog wilt takelen dan wordt het misschien wel een smal bedje.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Bed in verhoogd dak

Bericht door krekwakwol »

Bereal60 schreef: 17 jan 2023, 20:00
krekwakwol schreef: 15 jan 2023, 12:13 En je moet een vast keukenblokje hebben, het minimale maten, hierin kun je ook de verplichte vaste en afsluitbare opbergruimte maken.
En een "vaste" tafel, deze mag wel demontabel zijn, maar voor gebruik wel vast zitten aan je bus, mag dus ook een schuifblad aan het keukenblokje.

Voor een bed boven in zou je een omhoog scharnierende plank kunnen nemen, die je in 2 of 3 delen kunt omklappen of schuiven.
Heb je daar een foto van ?
Ik zou graag zien hoe zoiets bevestigd wordt.
Een simpele scharnier gaat dat niet houden.
Ik heb daar geen foto van, maar je zult aan bijde de zijkanten ook nog een steun profiel moeten plaatsen, waar de bedplank op steund, dan is het scharnier alleen maar om de plank omhoog te vouwen, net als een bedplank in een slaaphefdak.
Zoek daar maar eens op.

Maar ik heb geen foto van de achterzijde van de bus gezien, dus weet niet hoe hoog je achterdeuren zijn of dat er een klep in zit, dat maakt ook hoe je constructie eventueel moet worden.

Met hoge deuren achter zou je het scharnierpunt van een bedplank aan de voorzijde kunnen maken, misschien met een balkje tussen links en rechts vooraan bij de schuifdeur.

Als je wat meer foto's kunt maken, ook van de binnenkant komen er ws. ook nog meer ideeen boven drijven.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Bed in verhoogd dak

Bericht door Erwin L »

Wellicht kun je in mijn topic wat inspiratie vinden: http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... it=werkbus

Uitgangssituatie was twee lattenbodems, omhoogklappend tegen de zijwanden. In neergeklapte toestand ondersteund door wegneembare staande tussenschotjes overdwars. Simpel maar doeltreffend.
Later heb ik het wat verfijnd
T5 1,9 Tdi 2004
Bereal60
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2023, 20:48

Re: Bed in verhoogd dak

Bericht door Bereal60 »

Erwin L schreef: 18 jan 2023, 23:59 Wellicht kun je in mijn topic wat inspiratie vinden: http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... it=werkbus

Uitgangssituatie was twee lattenbodems, omhoogklappend tegen de zijwanden. In neergeklapte toestand ondersteund door wegneembare staande tussenschotjes overdwars. Simpel maar doeltreffend.
Later heb ik het wat verfijnd
Top dank je wel. Kan je foto's laten zien van het scharnierende gedeelte?
Bereal60
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2023, 20:48

Re: Bed in verhoogd dak

Bericht door Bereal60 »

IMG_20230119_165738.jpg
Bereal60
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2023, 20:48

Re: Bed in verhoogd dak

Bericht door Bereal60 »

Sorry voor de rotzooi
Sorry voor de rotzooi
Plaats reactie