Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Boem patat - met de deur in huis - ouwe newbie meldt zich aan

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Boem patat - met de deur in huis - ouwe newbie meldt zich aan

Bericht door Multivan Generation »

Muug schreef: 15 sep 2022, 08:54
krekwakwol schreef: 14 sep 2022, 19:58 Is het ook een idee om je verdere problemen en aanpassingen op het T4 topic Camper of Projecten te plaatsen :knipoog
Hangt er van af hoeveel werk een project is. ;-)
Het is gewoon handig om "mijn" topic te gebruiken om een lijstje bij te houden van alle gedane werkjes. :toppie
En dat kun je beter in één van de voorgestelde sub fora doen als in een voorstel topic.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Boem patat - met de deur in huis - ouwe newbie meldt zich aan

Bericht door Pascal-141 »

Muug schreef: 31 aug 2022, 15:12
Hanz schreef: 31 aug 2022, 14:54 Met de neus is niks mis, de zilveren tdi hoort bij een 102 pk AXL. Het is de achterklep die waarschijnlijk vervangen is.
Ok, maar waarom spreekt het plaatje dat op het chassis onder de motorkap hangt dan van een ACV als type? Ik bedoel het plaatje waarop D'Ieteren staat.
Dat ACV zet D'ieteren er vaak standaard op , zelfs als het een AXL of AJT is .
Jij hebt dus een AXL motor , dat is de ultieme motor voor de syncro rijders . Een motor met veel potentieel , als je wat extra PK-tjes wil :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Boem patat - met de deur in huis - ouwe newbie meldt zich aan

Bericht door Muug »

Pascal-141 schreef: 03 jan 2023, 14:11 Dat ACV zet D'ieteren er vaak standaard op , zelfs als het een AXL of AJT is .
Jij hebt dus een AXL motor , dat is de ultieme motor voor de syncro rijders . Een motor met veel potentieel , als je wat extra PK-tjes wil :knipoog
Hoi Pascal,
ja, zoiets had ik al willen begrijpen. Maar eerst moet er een nieuwe distributieset op en moet de motor beter worden afgesteld. Want de afgelopen tig jaar is er zeer tammetjes mee gereden.
Ik ben dat andere tuning-topic wat aan het volgen. Ik zie allerlei buizen en pijpen die vervangen worden, EGR-plaatje dat gemonteerd wordt. Maar dan vraag ik me wel af of dat nog goed komt bij de keuring, als ze de uitstoot meten.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Boem patat - met de deur in huis - ouwe newbie meldt zich aan

Bericht door Muug »

273.084km : nieuwe set Michelin Agilis Crossclimate :toppie
Ready to conquer the world ! :ikrij
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Boem patat - met de deur in huis - ouwe newbie meldt zich aan

Bericht door Jan anno NU »

Ik ben dat andere tuning-topic wat aan het volgen. Ik zie allerlei buizen en pijpen die vervangen worden, EGR-plaatje dat gemonteerd wordt. Maar dan vraag ik me wel af of dat nog goed komt bij de keuring, als ze de uitstoot meten.
Beide zaken zitten er bij ons al vele jaren en op een enkele uitzondering na , lange stilstand , nooit problemen mee gehad.
En eventueel ga je je bus voor een meting eens lekker vlot in de toeren warm rijden.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Boem patat - met de deur in huis - ouwe newbie meldt zich aan

Bericht door J vd Pal »

Muug schreef: 20 jan 2023, 14:01 273.084km : nieuwe set Michelin Agilis Crossclimate :toppie
Ready to conquer the world ! :ikrij
Ik ben heel tevreden over de mijne, ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn over een paar maanden.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Boem patat - met de deur in huis - ouwe newbie meldt zich aan

Bericht door Muug »

Zo,
wagen eergisteren binnen gebracht en gisteren al eerste diagnose: airco werkt niet zoals het hoort (gas ontsnapt) en gat in uitlaat ergens dicht bij de motor.
Dat machientje gaat zoemen als een hybride eens die klaar is. :sjaal
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Boem patat - met de deur in huis - ouwe newbie meldt zich aan

Bericht door Multivan Generation »

Bij de garage, als je auto daar nog staat, kunnen ze ook wel direct je cruisecontrol activeren.
Is maar om even mee te denken hè.

Zie ook code en artikel hierover op mijn website.
www.eldiape.com

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Boem patat - met de deur in huis - ouwe newbie meldt zich aan

Bericht door Muug »

Zo. Auto is terug. En wij zijn een maandloon armer. :huilen
Maar het geld werd goed besteed, zullen we maar zeggen.
Wat ze gedaan hebben:
- Uitlaat: nieuwe middendemper en einddemper. Geen dieseldampen meer in de wagen!
- Airco: Aircocompressor aircodroger werden vervangen omdat ze lekten. Zelfs de radiator werd vervangen omdat die er echt slecht uitzag en op het punt stond om het te begeven. Het was nog de originele radiator.
- Motorblok: nieuwe distributieset en trillingsdemper. Plus de timing werd helemaal goed gezet. Dat laatste is nog een heel avontuur geweest. Op het vliegwiel stonden geen merktekens, dus voor hen was dat een bewijs dat die al eens vervangen geweest is. Daardoor moesten ze het kleppendeksel openen om naar de stand van de nokkenassen te kijken (als ik het goed begrepen heb), om zo de timing te kunnen regelen. Dat kostte natuurlijk ook weeral extra tijd.
- versnellingspook: gecontroleerd en goed gesmeerd. Schakelen gaat nu echt veel vlotter. Maar ze zijn er van overtuigd dat er dus geen stop is die verhindert om van pakweg 5 naar achteruit te schakelen. Spijtig.

Elf uur werk in totaal.

Resultaat: de wagen start en schakelt als nieuw. Op stationair staat hij niet meer heen en weer te schommelen. Hoe het rijdt zal ik dit weekend merken.

Wat leren we hier uit: dat de vorige eigenaar het onderhoud heeft laten uitvoeren door een aantal onkundige amateurs. Dat, als de vorige eigenaar geen facturen kan voorleggen, je best een paar duizend euro van de vraagprijs afknijpt. Dat je zo'n wagen best nooit koopt zonder een kenner mee te nemen.

Afijn. Het is financieel wat balen, maar het vreemde aan het uitgeven van geld is dat het minder pijn doet als het goed besteed werd.

En nu, RIJDEN!!! :driveT4 :campingT4
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Boem patat - met de deur in huis - ouwe newbie meldt zich aan

Bericht door Muug »

De wagen rijdt echt veel soepeler nu. Hij voelt niet meer moe aan. Gaat bijna gretig in toeren. Heel aangenaam.

Klinkt wel luider in neutraal. Het beter afgestelde blok lijkt luider te klinken. En als ik in het motorcompartiment kijk dan zit er linksonder ook iets luider te draaien. De alternator?
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Boem patat - met de deur in huis - ouwe newbie meldt zich aan

Bericht door Muug »

Ik wens even alle forumleden te danken die me geholpen hebben om deze ouwe trage weer fris en monter te krijgen. Geen krakende schuifdeur, felle dimlichten, een goede druppellader en moderne scheidingsrelais, een vinnig motorblok dat zich gedraagt alsof het meer dan 102pk heeft, mooie USB-aansluiting ipv gedateerde DIN- aansluiting, 4 goede moderne banden, en ik vergeet vast wel nog wat.
Dank! :sjaal
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Boem patat - met de deur in huis - ouwe newbie meldt zich aan

Bericht door Hanz »

Dat geeft vast voldoening dat je bus zich als herboren gedraagt. Ik blijf het wel vreemd vinden dat elke T4 een blokkering op de achteruit heeft behalve die van jou. Ik heb het laatst nog eens getest (bij stilstand), maar de versnellingspook kan ik niet in één keer van vijf naar achteruit duwen. Hij moet eerst terug naar neutraal en dan ingeduwd naar achteruit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Boem patat - met de deur in huis - ouwe newbie meldt zich aan

Bericht door Muug »

Het zou zijn omdat het een syncro-bak is? Ik hoef niks in te drukken om naar achteruit te schakelen. Gewoon goed naar rechts en dan naar achteren.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2028
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Boem patat - met de deur in huis - ouwe newbie meldt zich aan

Bericht door chv »

Ik heb tegelijkertijd een Syncro (met AXL) en een gewone T4 gehad (met AXG) , en geen enkel verschil gemerkt voor het inschakelen van de achteruit.
Dus ik denk dat het aan jouw bus ligt.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Boem patat - met de deur in huis - ouwe newbie meldt zich aan

Bericht door Hanz »

De blokkering zit ook niet in de bak maar in de pook en die zal bij een syncro toch niet anders zijn.

Zelfs als ik de pook meteen in de 5 al indruk kan ik hem niet in een rechte lijn naar de achteruit trekken (zoals je bij een 6-bak van 5 naar 6 zou schakelen). Hij moet eerst naar neutraal, dan weer naar rechts, indrukken en dan naar de achteruit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie