Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kabel parkeersensoren

vragen over de T5
Plaats reactie
Multiron
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 jan 2023, 09:20

Kabel parkeersensoren

Bericht door Multiron »

Op mijn T5 Multivan 2004 zitten achter origineel parkeersensoren.
Alleen zijn ze niet aangesloten en is de bedrading onvindbaar. Heeft iemand hier een idee waar je ergens onderweg naar achter deze kabel kan vinden?
Het lijkt me sterk dat de hele kabel is verwijderd.

Alvast bedankt, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Kabel parkeersensoren

Bericht door SyncRoon »

Links achterin lijkt mij. Daar zit de aansluiting op de kabelboom van mijn sensoren. Als je af fabriek tenminste sensoren hebt, wellicht dat een vorige eigenaar er een andere bumper opgezet heeft?

Zijn de sensoren wel aangesloten op een kabelboompje achter de bumper of heb je enkel sensoren en totaal geen kabel achter de bumper?
Groet, Ronald
Multiron
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 jan 2023, 09:20

Re: Kabel parkeersensoren

Bericht door Multiron »

SyncRoon schreef: 22 jan 2023, 14:33 Links achterin lijkt mij. Daar zit de aansluiting op de kabelboom van mijn sensoren. Als je af fabriek tenminste sensoren hebt, wellicht dat een vorige eigenaar er een andere bumper opgezet heeft?

Zijn de sensoren wel aangesloten op een kabelboompje achter de bumper of heb je enkel sensoren en totaal geen kabel achter de bumper?
Zit de aansluiting op de kabelboom, met een stekker?

De sensoren zitten nergens op aangesloten. De Multivan heeft standaard parkeersensoren als het goed is, ik zal eens bij de opties kijken of dat klopt. Er is dus geen kabel te bekennen waar die zou moeten zitten.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Kabel parkeersensoren

Bericht door marrcel »

Volgens mij lopen de kabels achter de bumper door beide Dstijlen omhoog naar de plafond kabelboom. Ik denk dat de connectoren op de sensoren zitten. Ik heb verder geen connectoren gezien in mijn kombi met deuren.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kabel parkeersensoren

Bericht door Multivan Generation »

Multiron schreef: 22 jan 2023, 17:38 De Multivan heeft standaard parkeersensoren als het goed is, ik zal eens bij de opties kijken of dat klopt.
Uw aanname klopt helaas niet.
PDC achter was een optie
PDC voor en achter was een andere optie
PDC voor en achter inclusief extra camera was nog een optie.
Standaard was geen van bovenstaande.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Multiron
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 jan 2023, 09:20

Re: Kabel parkeersensoren

Bericht door Multiron »

Multivan Generation schreef: 22 jan 2023, 21:39
Multiron schreef: 22 jan 2023, 17:38 De Multivan heeft standaard parkeersensoren als het goed is, ik zal eens bij de opties kijken of dat klopt.
Uw aanname klopt helaas niet.
PDC achter was een optie
PDC voor en achter was een andere optie
PDC voor en achter inclusief extra camera was nog een optie.
Standaard was geen van bovenstaande.

Groeten Peter
Hallo Peter, ik was er van uitgegaan dat bij het topmodel van de T5 wel parkeersensoren zouden zitten. De PR code moet 7X1 EPH zijn, maar die kan ik niet vinden. Dus blijkbaar is er een keer een achter bumper vervangen die wel sensoren heeft.
Grappig genoeg heeft hij ze origineel wel aan de voorkant met de schakelaar op het dashboard.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Kabel parkeersensoren

Bericht door SyncRoon »

Ik heb even nagekeken achter in de bus. Sensoren achter hebben een eigen kabelboompje dat vanaf de sensoren naar linksachter/onder door naar binnen gaat naar de kabelboom die naar boven gaat. Zit daar met stekker aan in de holle ruimte tussen achterlicht en wielbak.

Kabelboom heeft nr. 7H0971541AN

waarbij ik vermoed dat dit zelfs het nummer is voor de kabelboom met aanhangerstekker 7 polig aansluiting er bij in.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kabel parkeersensoren

Bericht door Multivan Generation »

SyncRoon schreef: 23 jan 2023, 16:31 Ik heb even nagekeken achter in de bus. Sensoren achter hebben een eigen kabelboompje dat vanaf de sensoren naar linksachter/onder door naar binnen gaat naar de kabelboom die naar boven gaat. Zit daar met stekker aan in de holle ruimte tussen achterlicht en wielbak.

Kabelboom heeft nr. 7H0971541AN

waarbij ik vermoed dat dit zelfs het nummer is voor de kabelboom met aanhangerstekker 7 polig aansluiting er bij in.
Kabelboom voor trekhaak zit los en niet samen met trekhaak kabelboom.
En er zit verschil in kabelboom tussen oude en nieuwe(kleine PDC sensoren) want die laatste hebben ook heel andere connectors.
Daar ben ik helaas, met plaatsen van andere achterbumper met kleinere/nieuwere sensoren tegenaan gelopen. :muur
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Kabel parkeersensoren

Bericht door SyncRoon »

Raar maar wel of niet waar? op de kabelboom van de sensoren zitten twee stekkers, ik moet dat allemaal eens goed nalopen want er zijn wat draadbreuken aan de sensoren (bumper eraf gereden in het terrein vermoed ik) De sensoren zitten af fabriek bij de mijne, trekhaak echter niet. Op nummer krijg ik ook tekening met lijst boven waarbij de sensoren en trekhaak aansluiting in dezelfde draadboom zitten. Als ik de boel daar repareer zal ik eens bekijken hoe het zit.
Bijlagen
410972850.png
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kabel parkeersensoren

Bericht door Multivan Generation »

Wellicht verschil in bouwjaar?
Ik had af fabriek wel een trekhaak.
Ik ga straks even naar mijn foto's kijken en kom er op terug.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kabel parkeersensoren

Bericht door Multivan Generation »

@Ronald en topicstarter,
klopt dat het toch in één kabelboom zit(ik was even mis)
Zie hieronder de positie:
Links is PDC en trekhaak kabelboom, rechts is 230V de bus in brengen
Links is PDC en trekhaak kabelboom, rechts is 230V de bus in brengen
Wel zit er verschil in kabelboom tussen oude en nieuwe sensoren..
nieuw type sensor aansluiting, veel kleiner en platter
nieuw type sensor aansluiting, veel kleiner en platter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Multiron
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 jan 2023, 09:20

Re: Kabel parkeersensoren

Bericht door Multiron »

67B10ED4-CBC1-42EF-8C62-CD1E1D9C2E3C.jpeg
Bij mij zit de kabel van de trekhaak links en rechts een andere kabel met 2 draden. Maar geen kabel te bekennen van de sensoren. Volgens de optielijst is de auto met voor- en achtersensoren geleverd.
Plaats reactie