Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 California 'winterhard'

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California 'winterhard'

Bericht door bvddobb »

Hallo Arjan,

We hebben geen enkel probleem met koken gehad, hoor! We hebben propaan in de tankjes voor de wintermaanden!

De BFG AT KO2 met 3PMSF, in combinatie met 4M, ESP/ABS gaan als een speer in de sneeuw! We lagen als een huis op de weg, het stuurde strak als altijd, sneeuwkettingen nooit nodig gehad!
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T5 California 'winterhard'

Bericht door SyncRoon »

Ik ben er nog niet over uit met die BFG AT KO2 banden. Ik ben meer tevreden over de general grabber AT3. Minder agressief in het veld en veel minder rolgeluid op de weg. Ik heb nu de 215/65R16 met Li 103 onder mijn expert 4x4 wat in comfort beter is dan de 235/65R16 GG-AT3 met Li 121 maar ook veel minder spoorvast dan de 235ers. Op de 20% restprofiel GG-AT3 reed ik ook makkelijker door de duinen dan op verse BFG's. Die groeven gelijk in met zo veel profiel terwijl je met de ver versleten banden meer wielspin en momentum kon behouden. Ik heb nog een 90% set GG-AT3 in 235/70R16 Li 115 die ik op de 4M ga leggen. Ben benieuwd hoe dat gaat rijden in het veld. Onder de Jumper 4x4 ging dat best (Ben eigenlijk benieuwd naar de Nokian Outpost 225/70R16 107T, lijkt mij een mooie passende maat en Li.)

In het noorden reden we altijd (landcruiser) op BFG MT banden met spikes. Het is echt niet fijn dat vrachtwagens je met 90 voorbij willen terwijl je zelf krap 70 durft te rijden. Met de spikes op de BFG MT was die 90 ook geen probleem. De meesten rijden daar toch op spikes in het winterseizoen? (tenminste de mensen die buiten de stad wonen/reizen) Ik zou mij er niet aan wagen de BFG AT KO2 te vergelijken in rijgedrag ten opzichte van de gespikete winterbanden. Daar zit een wereld van verschil tussen.

Op de grotere wegen en snelheden zal de ESP zijn nut hebben. Ik zet die altijd uit zodra ik het veld(weg) in ga, dan moet het gas erop en niet dat de computer je motor smoort of wiellekes gaat afremmen. Met de sper schakelt de 4M zelf de ESP gelukkig uit, dat moet ik bij de expert in het voertuig menu doen, elke motorstart weer.....
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California 'winterhard'

Bericht door bvddobb »

Ach ja, welke AT banden, lucht eruit/lucht erin, 4M vs Syncro, wel/niet mechanische sper, wel/geen spikes (die zie je toch echt in Noorwegen ook steeds minder, met de opkomst van de diverse Allrad-systemen), ESP uit/aan en wat daar zo bij komt... Daar is alles al wel zo'n beetje over gezegd op de diverse fora. Ik denk dat je alleen op het Duitse forum al zo'n 17.000 posts of zo kunt vinden. :knipoog

De BFG had je vroeger NIET met 3MPSF, en sinds een paar jaar wel. Wij hebben nu voor het eerst met deze 'nieuwe' winter-BFG's in wat extremere sneeuw gereden, en wij waren aangenaam verrast door de verbetering in rij- en stuureigenschappen, zodanig dat we nooit sneeuwkettingen nodig hebben gehad waar we ze vroeger of met een 2WD zeker hadden omgelegd. Die ervaring wilden we graag delen. Da's alles.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T5 California 'winterhard'

Bericht door SyncRoon »

Hallo Bart,

Dat er veel over is gezegd is waar, maar veel hebben het niet gedaan. Het is waarschijnlijk zo dat het verschil tussen de banden die ik gewend ben kleiner is en niet aansluit bij mijn eigen verwachtingen. My bad...
Groet, Ronald
CWoldendorp
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 sep 2020, 09:07

Re: T5 California 'winterhard'

Bericht door CWoldendorp »

Leuk om te lezen, hier staat Winterberg ook nog eens op de planning (met sneeuw..)
Plaats reactie