Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Opgelost! Naar klapperend geluid uit de motor, T4 AJT

vragen over de T4
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Opgelost! Naar klapperend geluid uit de motor, T4 AJT

Bericht door pwhooftman »

Mijn T4 AJT uit 2002 met 335000 km op de klok heeft in de loop van de afgelopen tienduizenden kilometers een naar geluid ontwikkeld wat lijkt te komen vanuit/onder het kleppendeksel. Zo'n 50.000 km geleden heb ik het stationair toerental via VCDS omhoog gesteld van de standaard 775 naar 825 rpm en dan was het een stuk minder, maar het komt weer terug en nu wordt het alleen een stuk minder boven de 1000 toeren. Hoe kouder de motor en hoe kouder buiten, hoe erger het geluid. Met warme motor is het weg, al begint mijn achterdochtige brein het dan ook al iets te horen.

In dit filmpje hoor je het vooral van 0:17 tot 0:21, daarna wordt het minder maar is het niet echt weg.
https://photos.app.goo.gl/BpjsbtbpWSVLp1VG7

Vanwege groot onderhoud is recent het volgende vervangen, dus dat kan eigenlijk uitgesloten worden:
  • trillingsdemper krukas
    distributieriem en rollen
    waterpomp
    dynamo
    spanner van auxilary belt gangbaar gemaakt
    brandstofpompriem en rollen
    brandstofpomp op tijd gezet met VCDS
    koppeling
    Dual massa vliegwiel grondig geïnspecteerd, en zag er nog net zo uit als 100.000 km geleden (toen nieuw, LUK), voelde nog strak aan, speling was niet toegenomen t.o.v. nieuw.
    gereviseerde versnellingsbak
    uitlaatschilden zitten vast
    vacuumpomnp ca 50.000km geleden
Het lijkt wel een klapperende nokkenas, toen ik de motor kort startte zonder kleppendeksel leek het harder.

Ik kan me eigenlijk nog maar twee dingen bedenken:
- een gare injector, de stanadynes zijn tenslotte niet super, en bij niet warme motor rookt hij een beetje blauw
- een slechte nokkenas. Die ziet er weliswaar niet super uit, maar zó een klappergeluid kan die toch ook niet maken.

Motor loopt verder goed, trekt goed voor een 88pk

Wie weet raad?
nokkenas.jpg
Laatst gewijzigd door pwhooftman op 25 jan 2023, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
T4Twin0182
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Naar klapperend geluid uit de motor, T4 AJT

Bericht door T4Twin0182 »

Klinkt als een of meerdere gare injectoren.
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 660
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Naar klapperend geluid uit de motor, T4 AJT

Bericht door Jan anno NU »

Wat doet al dat vocht op dat motorblok?
Ik zou de kap dicht doen als het regent.

Een variabel stationair toerental kan ook veroorzaakt worden door een defecte temperatuursensor.
En een defecte naaldhoogtesensor kan ook heftige geluiden veroorzaken , bij hogere snelheden is dat echt niet leuk.
Met uitlezen zou je toch wel de nodige info moeten krijgen.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Naar klapperend geluid uit de motor, T4 AJT

Bericht door Multivan Generation »

Jan anno NU schreef: 27 dec 2022, 18:33 Wat doet al dat vocht op dat motorblok?
Ik zou de kap dicht doen als het regent.

Een variabel stationair toerental kan ook veroorzaakt worden door een defecte temperatuursensor.
En een defecte naaldhoogtesensor kan ook heftige geluiden veroorzaken , bij hogere snelheden is dat echt niet leuk.
Met uitlezen zou je toch wel de nodige info moeten krijgen.
+1
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Opgelost !Re: Naar klapperend geluid uit de motor, T4 AJT

Bericht door pwhooftman »

Hierbij de terugkoppeling, het is opgelost.

Er waren twee problemen:
1. het resonantiegeluid direct na het starten kwam van de metalen plaat achter de krukasdemper, zie dit filmpje voor hoe ik er achter kwam:
https://photos.app.goo.gl/bWCecUWnULuBsNTg6
2. het matige starten en het daarna bonkerig lopen is geheel opgelost na het plaatsen van de ProjectPowerP0.5 Bosch injectoren van Ron Rake, plus nog wat extra power ook! Het vervangen van de injectoren ging voorspoedig met de volgende truukjes:
- na verwijdering van de brandstofleiding schroefde ik een 1/2 inch knelkoppelingmoer (normaal gesproken voor een waterleiding) op de verstuiver. Door dan de steeksleutel in het verlengde van de verstuiver op die moer te zetten kon ik de verstuiver op en neer wrikken, en met een platte schroevedraaier tussen verstuiver en kop heen en weer. Dan ook nog die moer gewoon zo vast draaien dat de verstuiver mee gaat draaien, en dan is die voldoende los hem hem er met wat wrikbewegingen met de hand uit te halen.
- de klem zette in met tape om de verstuiver heen eerst vast aan de nieuwe verstuiver, en dan klem en verstuiver als één geheel op zijn plaats zetten en met de imbusbout vastzetten. Die tape verdwijnt vanzelf wel een keer met warme motor, of je knipt het los na vastzetten van de verstuiver.

Met deze injectoren moet nadien middels VAGCOM/VCDS de stationaire brandstofinspuithoeveelheid afgesteld worden, anders loopt ie beroerd bij stationair en deellast, maar met de instructies van Ron was dat zo gebeurd. Ik heb de originele brandstofleiding bijgebogen voor de iets hogere verstuiver met naaldsensor. Ik ben al met al nog aardig lang bezig geweest om die dieseldicht te krijgen.
Gebruikersavatar
guust-flater
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
Locatie: spijkenisse

Re: Opgelost! Naar klapperend geluid uit de motor, T4 AJT

Bericht door guust-flater »

Ik ben zelf ook aan andere verstuivers toe voor mijn ajt.
Mag ik vragen wat die PP0.2 je hebben gekost en krijg je daar de remap gegevens bij? En ben je helemaal tevreden met het resultaat?
Plaats reactie