Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Webasto

vragen over de T5
Plaats reactie
Emiel de Mulder
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2012, 14:02

Webasto

Bericht door Emiel de Mulder »

Goedenavond,


Een klant van mij heeft een Transporter 5.1, welke af-fabriek is uitgevoerd met een Webasto Thermotop C.

Nu sinds een week start deze niet meer op met de afstandsbediening.
Wanneer je deze wilt activeren, dus op ON drukt op de afstandsbediening, verschijnt er FAIL in display, en vervolgens gaat deze weer uit.
Batterij van afstandsbediening heb ik reeds vervangen, maar helaas nog steeds hetzelfde probleem.
Systeem uitgelezen op eventuele foutmeldingen, maar ook deze is storingsvrij.

Er is helaas ook niet voldoende documentatie aanwezig bij het voertuig die mij verder helpen, en ook het zoeken op internet heeft mij tot op heden niet verder geholpen.

Wellicht dat jullie nog bruikbare tips hebben voor mij?

Alvast bedankt voor jullie input!


Mvg Emiel
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Webasto

Bericht door krekwakwol »

Hoe is de accuspanning naar de Webasto, zit deze op een 2e accu?
Dan deze ook even controleren.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Emiel de Mulder
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2012, 14:02

Re: Webasto

Bericht door Emiel de Mulder »

Voor zover ik weet heeft dit voertuig maar 1 accu, maar daar zal ik morgen nog eens even extra naar kijken.

Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Webasto

Bericht door Multivan Generation »

Na het vervangen van de batterij,
Moet je de afstandsbediening weer even aanleren bij de kachel.
Heb je dat gedaan?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Emiel de Mulder
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2012, 14:02

Re: Webasto

Bericht door Emiel de Mulder »

Dit heb ik niet gedaan!

Kun je mij toevallig vertellen hoe dat dit werkt?
Deze bus staat komende week weer op de planning voor grote beurt + APK, dus het zou mooi zijn als ik dit probleem dan ook meteen kan oplossen voor hem!

De Transporter heeft overigens maar 1 accu, welke ik afgelopen zomer nog heb vervangen (voor 'uiteraard' het juiste model).
Dus daar zoek ik het niet in :toppie
Multiron
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 jan 2023, 09:20

Re: Webasto

Bericht door Multiron »

De Thermo Top C werk nu ook met T91R afstandsbediening.

Bij de kachel zitten twee 8-polige zwarte stekkers.
Op één van de stekkers was één vrije aansluiting waarin het draadje met rubberen hulsje in kan, de rest van de aansluitingen is bezet.
De andere twee draadjes was geen probleem; 'de een is massa en de andere plus.

De afstandsbediening inleren gaat als volgt:

De 7.5A zekering onder de stoel voor 5 sec. eruit halen en daarna weer erin drukken.
Na 2 sec. maar niet langer dan 6 sec. op de OFF knop drukken voor tenminste 1 sec.
Inleren is klaar.

Dit stond in een eerder bericht.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Webasto

Bericht door Multivan Generation »

@Emiel,
Zie hier op pagina 133

https://www.google.com/url?q=https://de ... libOp0t0Nt

Even een tip:
Let goed op de polariteit van de batterij, is in de behuizing van de T100 lastig te zien.
Nog een tip: overleg even met je klant welke instelling vwb de duur en intensiteit hij/zij wil. Half uur met intensiteit 5 zou genoeg kunnen zijn. Bij 1 accu wel tricky om het veel langer te zetten.. bij mij met 95Ah lukt 2x kort achter elkaar 30 min op standje 5 niet..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Emiel de Mulder
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2012, 14:02

Re: Webasto

Bericht door Emiel de Mulder »

Multiron schreef: 27 jan 2023, 03:55 De Thermo Top C werk nu ook met T91R afstandsbediening.

Bij de kachel zitten twee 8-polige zwarte stekkers.
Op één van de stekkers was één vrije aansluiting waarin het draadje met rubberen hulsje in kan, de rest van de aansluitingen is bezet.
De andere twee draadjes was geen probleem; 'de een is massa en de andere plus.

De afstandsbediening inleren gaat als volgt:

De 7.5A zekering onder de stoel voor 5 sec. eruit halen en daarna weer erin drukken.
Na 2 sec. maar niet langer dan 6 sec. op de OFF knop drukken voor tenminste 1 sec.
Inleren is klaar.

Dit stond in een eerder bericht.

Thanks voor de duidelijke uitleg Multiron!
Had dit echter niet gezien in een 'eerder bericht' ?
Hier gaan we eens mee beginnen!
Emiel de Mulder
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2012, 14:02

Re: Webasto

Bericht door Emiel de Mulder »

Multivan Generation schreef: 27 jan 2023, 10:28 @Emiel,
Zie hier op pagina 133

https://www.google.com/url?q=https://de ... libOp0t0Nt

Even een tip:
Let goed op de polariteit van de batterij, is in de behuizing van de T100 lastig te zien.
Nog een tip: overleg even met je klant welke instelling vwb de duur en intensiteit hij/zij wil. Half uur met intensiteit 5 zou genoeg kunnen zijn. Bij 1 accu wel tricky om het veel langer te zetten.. bij mij met 95Ah lukt 2x kort achter elkaar 30 min op standje 5 niet..

Groeten Peter
Dank je wel Peter voor de aanvulling!
Batterij zit zeer zeker goed-om gemonteerd, daar heb ik goed op gelet. Maar evengoed bedankt voor de tip!
Heb de bus vanavond weer binnen gekregen, en ben allereerst begonnen met VCDS.
Dit keer gelukkig wèl een opgeslagen fout aanwezig in Aux Heating: 02245 Connectie; RF Afstandsbediening 008 - Onaannemelijk signaal
Tevens begint bij het bedienen van de T100, het 'antenne-lampje' te knipperen, en tevens geeft deze FAIL aan in display.

Ik probeer hem morgen nog eens in te leren op de manier die hierboven word beschreven, baat dat niet dan ben ik er toch bang voor dat de afstandsbediening zelf het probleem is.

Wat betreft instelling van de kachel zelf, gezien deze door de startaccu word gevoed: Thanks voor de input!

Deze staat momenteel ingesteld op 50min, stand 1. Daar was hij al tevreden over voor zover ik weet, maar kan hem eens vragen of dat hij 30 min op stand 3 bijvoorbeeld ook ziet zitten..
Plaats reactie