Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Controle lampje spiegelverwarming

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
EvD
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 feb 2017, 21:20

Controle lampje spiegelverwarming

Bericht door EvD »

Beste..,
Door het vergeten uit te zetten van mijn spiegelverwarming, zijn de verwarmingselementen van de spiegel doorgebrand.
Om dit in het vervolg te voorkomen zou ik een controle lampje (ledje) naast de schakelaar op het portier willen plaatsen.
Heeft iemand hier al ervaring mee? Kan ik probleemloos een ledje aan de schakelaar plaatsen zonder dat ik het canbus systeem beïnvloed?
Gr.Erik
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Controle lampje spiegelverwarming

Bericht door krekwakwol »

Bijn ons staat de schakelaar altijd in het midden en nog nooit last van een verbrande folie gehad.
Ik dacht dat daar een timer tussen zat, zodat hij niet steeds aan blijft.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Controle lampje spiegelverwarming

Bericht door eurocook »

De spiegelverwarming is bij ons gekoppeld aan de achterruit verwarming.
Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Controle lampje spiegelverwarming

Bericht door Multivan Generation »

eurocook schreef: 02 feb 2023, 11:46 De spiegelverwarming is bij ons gekoppeld aan de achterruit verwarming.
Groet Eurocook
:T54LIFE
Bij ons ook,
dus in het geval van de topicstarter is het gewoon een kwestie van pech..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
EvD
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 feb 2017, 21:20

Re: Controle lampje spiegelverwarming

Bericht door EvD »

Wat jammer dat ik nog geen bevredigend antwoord op mijn vraag heb ontvangen.
De beide spiegels zijn doorgebrand omdat ze te lang aan hebben gestaan. In de T6 zag ik dat er een neutraal stand op de schakelaar is toegevoegd.
Als ik een controle lampje zou hebben is de kans op vergeten uit te zetten van de spiegelverwarming een stuk kleiner, maar de regeleenheden gaan waarschijnlijk stuk als ik in het systeem een LED (Diode dus) ga plaatsen. Misschien is een extra schakelaartje, met een controlelampje toe te passen, waardoor een neutraal stand wordt gemaakt?
Wie is er goed los op de elektronica, en kan mij een passend antwoord geven?
Gr. Erik
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Controle lampje spiegelverwarming

Bericht door marrcel »

Natuurlijk kan je een ledje met voorschakelweerstand (1-3kOhm) op de schakeldraad maken. Dat vraagt nauwelijks stroom extra en kan geen kwaad.
Die spiegel verwarmers van mij doen het alleen als de achterruit verwarming ook aan staat. En die heeft een led.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Controle lampje spiegelverwarming

Bericht door Multivan Generation »

En die achterruitverwarming gaat automatisch na een bepaalde tijd uit dus de topic starter heeft gewoon pech gehad!

Dan kun je een technische oplossing proberen te maken, maar dat heeft geen zin

Onze T5 heeft een vier standenschakelaar stand 1 is spiegels inklappen, stand 2 is rechtse spiegelbediening stand 3 is de nulstand en daarmee worden de spiegels niet bediend maar als die in die stand staat gaan de buitenspiegels wel mee met de achteruitverwarming, en stand 4 is linker buitenspiegel verstellen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Robert2021
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 aug 2021, 09:11
Locatie: Ridderkerk

Re: Controle lampje spiegelverwarming

Bericht door Robert2021 »

Vanmorgen getest bij mijn Multivan bj 2004 maar als ik de schakelaar op spiegelverwarming aanzet zonder de achterruitverwarming werkt deze gewoon heel goed.
verkocht :driveT5 Volkswagen Multivan Highline camper 2.5 174 pk automaat van 2004 ( avatar met 16"winterbanden )
EvD
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 feb 2017, 21:20

Re: Controle lampje spiegelverwarming

Bericht door EvD »

Ik dacht ook dat dat kleine stroompje door de led geen invloed zou hebben, de chef in de werkplaats zei dat de nieuwere stuurapparaten geen extra diode in het systeem konden verdragen.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Controle lampje spiegelverwarming

Bericht door marrcel »

Geen diode in serie met de schakeldraad natuurlijk daar help je canbus signaal mee om zeep.
Gewoon een weerstand van schakeldraad naar min/aarde met de led in serie met de weerstand.
Als dat geen appeltje eitje voor je is dan is het beter om de electronica aan een deskundige over te laten.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
EvD
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 feb 2017, 21:20

Re: Controle lampje spiegelverwarming

Bericht door EvD »

Wat een duidelijk uitgelegd antwoord. Nou heb ik 45jaar geleden wel wat elektronica geleerd, maar geen auto elektronica.
Ik ga er mee aan de gang.
Dank en Groetjes Erik
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Controle lampje spiegelverwarming

Bericht door Beckontheroad »

Multivan Generation schreef: 16 feb 2023, 17:28 En die achterruitverwarming gaat automatisch na een bepaalde tijd uit dus de topic starter heeft gewoon pech gehad!

Dan kun je een technische oplossing proberen te maken, maar dat heeft geen zin

Onze T5 heeft een vier standenschakelaar stand 1 is spiegels inklappen, stand 2 is rechtse spiegelbediening stand 3 is de nulstand en daarmee worden de spiegels niet bediend maar als die in die stand staat gaan de buitenspiegels wel mee met de achteruitverwarming, en stand 4 is linker buitenspiegel verstellen
Ook maar eens gekeken van t weekend..
-Heb geen achterruitverwarmingschakelaar kunnen ontdekken
- spiegels schakelaar 4 standen:
-inklappen
- re verstellen
- spiegelverwarming
- li verstellen...

En de spiegelverwarming is heeeel traag..
Maar eigenlijk niet gekeken of de achterruit überhaupt verwarming heeft.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie