Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1392
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door Gretschi »

Bijlagen
Screenshot_20230202-075937_Gallery.jpg
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door Mickel Moen »

marrcel schreef: 01 feb 2023, 20:30 Ons doek is marine grade vinyl. Waterdicht dus.
Nu draag ik nooit een trui over mijn regenjas. Dus ik denk aan binnenisolatie met een fleece deken. Iemand al eens zoiets gemaakt?
Buitenisolatie kan natuurlijk altijd, ongeacht het materiaal van het hefdak. Tentkatoen is ook waterdicht. Eigenschap van katoenen tenten: Zodra katoen nat wordt trekt het dicht, maar ademt dus beter als het weer droog wordt. Met het gebruik slijt katoen wel en wordt dan dunner. Ik zou echter niet weten, waarom je bij kunststof geen buitenisolatie kunt toepassen.

Binnenisolatie kan natuurlijk ook heel goed. Zowel bij kunststof als bij katoen. Een aantal leveranciers zijn al gegeven.

Zelf maken is natuurlijk wel zo leuk. Zelf maken is minder een kwestie van handig zijn en meer een kwestie van de uitdaging durven aangaan. De handigheid leert vanzelf. Begin met goedkoop materiaal. Mijn eerste sjaal zat ook naaiwerk aan, omdat ik daar al ervaring mee opgedaan had met de eerste versie van de zijluifel. Ik had nog wat restjes tentkatoen en vond het wel mooi. Later nog voor en met anderen sjaals gemaakt o.a. tijdens het weetjewel camperweekend. Met laminaatondervloer, klustape, spuitlijm, een paar nestelringen en een spin, kom je een heel eind. Kwestie van goed meten en knippen & plakken maar. Bouwbeschrijving op mijn blog. https://mickelmoen.blogspot.com/2011/11 ... sjaal.html
Volgens mij is de sjaal op de foto hierboven achter de bus van Peter nog een resultaat van dat weekend.

Ik heb nooit binnen-isolatie gemaakt, maar dat moet ook niet zo moeilijk zijn. Ik denk dat hier de uitdaging zit in de bevestiging. Meest voor de hand liggend is klittenband.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door Muug »

Mickel Moen schreef: 31 jan 2023, 22:41 Waar ik meer op doel, is dat een harde koude wind direct op het doek voor een gigantische afkoeling en dus warmteonttrekking zorgt.
Dit is ook het principe van de busmuts. Ook maar een heel dun doekje, maar wat wel de directe wind tegenhoudt en een luchtbuffer tussen hefdak en busmuts creëert. Met 4 lagen van de 2.0, bovendien dichter op het hefdakdoek maak je die buffer nog groter en dus de isolatie.
Jep, zo ben ik als motorrijder op frissere (en nattere) dagen een enthousiast drager van een regenoverall over mijn lederen pak. Dat ding is flinterdun en past in een brooddoos, maar nog maar gewoon die koude wind tegen te houden blijft het eronder al lekker warm, ook bij vriestemperaturen. :toppie Plus dat ding kost enkele tientjes, voor de betere goretex-motorjas betaal je moeiteloos 500 euri en meer.

Wat een prachtig stukje huisvlijt trouwens! Geert, mijn respect heb je!
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door eindgebruiker »

Mickel Moen schreef: 02 feb 2023, 08:52 Ik heb nooit binnen-isolatie gemaakt, maar dat moet ook niet zo moeilijk zijn. Ik denk dat hier de uitdaging zit in de bevestiging. Meest voor de hand liggend is klittenband.
Plaatjes van bevestiging van Brandrup: https://www.brandrup.de/en/brandrup-pro ... ttachment/

De prijzen nodigen wel uit om zelf iets te maken. Zelf heb ik de originele, met hulp van Geert gemaakt bussjaal. Veel plezier voor weinig. Enige nadeel is dat ie opgevouwen nogal groot is. En voordeel van zo'n bussjaal aan de binnenkant lijkt me dat je 'm kunt laten zitten als het dak dicht gaat.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door Mickel Moen »

@Muug Dank.

Het geheim van betere isolatie en niet te dik zit in meerdere lagen.

Afbeelding

Dit H.T.D. Doek wat voor binnenraamisolatie gebruikt wordt heeft zelfs 9 lagen.

Achteraf gezien, had ik er nog twee lagen van die reddingsdekenfolie tussen kunnen naaien. Vooraf wel bedacht, maar tijdens de productie niet meer aan gedacht. :muur

Afbeelding

Misschien ga ik dat nog wel eens doen aan de buitenkant. Zoveel als nodig is lostornen, folie ertussen en weer vast naaien. Maar eerst maar eens gebruiken. Wellicht komen er nog meer modificaties.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door marrcel »

Wat een fijne bijdragen op dit mooie topic.
Ook leuk dat er met een motor bril gekeken wordt. Dat doe ik ook graag. Hoewel ook mijn eigen vergelijking met een trui over een regenjas niet helemaal klopt. Met kleding kan je spreken over een 3 lagen principe. Shell/isolatie en zweet transport om isolatie te behouden. Geen katoen als onderlaag met kleding.
Met een poptop zou je voor de koude tegen te gaan idealiter ook eerst een shell en dan isolatie willen hebben. Het mooi gemaakte systeem van Geert heeft dit ook.
Maar ik heb geen katoen in mijn poptop. Ik heb vinyl en dat is al een shell. Dan zie ik mogelijkheden voor binnen isolatie. Dat wordt door de neerslag niet nat bij vinyl. Ik denk aan fleece. Dat is heel soepel en heel klein op te bergen. Het bevestigen in de poptop is de enige uitdaging. Klittenband, rits of klemmen? Geen magneten of pees denk ik. Ik ga er nog een paar nachtjes over slapen😉
Er schiet me nog wat te binnen. Met een geregen elastiek kan ik het ophangen aan het plafond.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door J vd Pal »

Marrcel,

Mijn binnenste isolatie, wat door Westfalia werd, gemaakt zit vast met Loxx/Tenax drukkers. Zeer sterk, makkelijk los te maken en heel duurzaam. Worden o.a. gebruikt voor cabriolet kappen bij auto's.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door Multivan Generation »

Die Tenax drukkers heb ik op de cabriokap van mijn golf 1 cabriolet, maar ook in ons nieuwe hefdak van SCA worden ze gebruikt om de afdekking van het gat boven de voorstoelen vast te maken.

Druk knoppen van bijvoorbeeld Prym zouden ook prima gebruikt kunnen worden

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door Mickel Moen »

Hmm.
Wat ik mij afvraag bij dit soort drukknoppen. Het deel wat in de isolatiemat komt, kun je net als nestelringen ponzen in het textiel en daarna vastklinken. Maar…… hoe bevestig je het andere deel in het hefdak?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door J vd Pal »

Hoi Geert,

Bij mijn T4 zitten ze in het dak geschroefd door de hemel in de laag isolatieschuim wat in een Westfalia dak zit.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door Mickel Moen »

DAC82DE5-3174-4A63-BADA-8A673F9D8162.jpeg
Zoiets?
DCC5C598-6D87-4C53-A59B-1E07F942D4C7.jpeg
Deze kun je ook met popnagels vastzetten.

https://www.esvocampingshop.com/nl/afsp ... enax-loxx/


Mijn dak heeft niet z’n isolatielaag. Dan kom je al gauw op door het dak heen. Dat durf ik wel aan aan de buitenkant van het doek, maar binnen?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door J vd Pal »

De bovenste, hemel is sterk genoeg.

Zie ook viewtopic.php?p=454997&hilit=tenax#p454997
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 02 feb 2023, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door eindgebruiker »

Er is ook een versie om te lijmen i.p.v. schroeven.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door Mickel Moen »

AD85C81A-F54E-4524-912A-F6E369C0E9A8.jpeg
Dat is inderdaad wel een goed idee.

Voor wie met binnenisolatie aan de slag wil.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door Mickel Moen »

De modificatie kwam al sneller dan gedacht.

Na een tweetal nachten was ik toch niet helemaal tevreden over de aansluiting aan de bovenkant. De sjaal zat daar niet dicht genoeg op het doek, met de kans van buiten de dakrand te komen. Tja dan kan het daar zelfs inregenen. Kortom tijd voor een modificatie. En nu we toch bezig zijn, toch ook nog een extra laag aangebracht. Het idee had ik al eerder, maar in mijn productie-enthousiasme niet had toegepast. Dus eerst alsnog folie van reddingsdekens aangebracht.

Ik had nog twee in de bus liggen. Deze zijn met aan beide zijden alukleur. Ik heb de folie onder de buitenste laag aangebracht. Hier en daar het doek weer naar een smalle opening losgetornd. Ver genoeg om de folie overal aan te brengen. Daarna vooral in de hoeken met een zigzag steek vastgenaaid. In totaal bestaat de sjaal dus nu uit 5 lagen.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie