Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roest topic voor mijn 91 Westfalia California

vragen over de T4
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door goon326 »

Inmiddels voorbumper eraf gehaald en overal foto’s van gemaakt:
En uiteraard komen er meer dingen naar boven.

Achterbumper ga ik zo ook nog verwijderen, om te kijken of daar nog iets schokkends onderuit komt.
Bijlagen
02F43577-2795-4A2F-8216-8E1559F95CA5.jpeg
D0E57831-1F07-42AE-8E23-35808AF5AFA1.jpeg
695B8C94-AE9B-473C-991D-16FFEB799318.jpeg
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door goon326 »

.
Bijlagen
46CE2F4F-693B-4C56-9E1E-2A9CE9DCE758.jpeg
B5F3600E-6215-4BF9-8605-2EC9E3B9AB92.jpeg
6C10D793-6BB9-4E14-9C9B-38F75DE1C554.jpeg
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door goon326 »

3

Welk onderdeel zou ik nodig hebben om die complete bumper steun te vervangen? Of kan ik dat gewoon laten zitten? Nog nieuw te krijgen of voor tweede hands gaan? En welk nummer hoort daarbij? De nummers die op internet te vinden zijn verschillen nog al van elkaar. En op t4 wiki kan ik niks vinden over dit onderdeel, iemand de link daarvan?
Bijlagen
73DB12B8-ED3B-4312-871A-682138E7B199.jpeg
9ACA5FDD-6A37-4AEC-84A4-0AE31E72D6CE.jpeg
D4C35368-4B49-4B51-A3BB-ABBE7CDEFB4F.jpeg
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door odorf »

Been there, done that,
Zie projecten in onderschrift de voorzijde begint op pagina 15 (ben eerst achter begonnen) en waarschuwing; mijn werkwijze gaar ver.

Om te beginnen met de laatste vraag;

Dat heet in het duits ‘frontmaske’ en dan voor een korte neus.
Als het nog origineel nieuw te krijgen zou zijn dan wordt je denk ik niet blij van de prijs.

In imitatie wel te vinden;
https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto ... gINKfD_BwE

Zomaar een link, als het goed is gaat het hier om een ‘korte neus’.

Soms komen ze origineel op bijvoorbeeld e-bay voorbij.

Soms hebben de T4 slopers zoals idh hier op het forum ze liggen.

Er is soms ook een losse balk in imitatie te vinden, maar de koplamphouders zitten er aan vast. (daarom heet het ‘masker) Die koplamphouders moeten bij een losse balk overgezet en gelast worden.

Ik probeer nog wat meer uitleg in elkaar te tiepen.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door odorf »

Ik heb het ook allemaal door schade en schande moeten leren. Ik had een werkruimte en ben er uiteindelijk zelf mee aan de slag gegaan. Met een ‘adresje’ kan ik je niet verder helpen.

My two cents, (voor wat het waard is.)
De bus heeft achterstallig onderhoud qua carrosserie. (Duh) Valt echt niet zomaar ineens uit elkaar, maar naarmate er meer roest zichtbaar gaat worden kan het op een gegeven moment bij de APK op gaan vallen en kan een keurmeester dieper gaan graven. Oppervlakkige roest is zeldzaam vaak is er sprake van een combinatie waarbij vocht tussen naden, overlappigen en in holle ruimtes de roest veroorzaakt.

Helemaal perfect krijgen gaat niet zo 1-2-3 lukken. Ik denk dat je dat uit je hoofd kunt zetten.

Wat ook interessant kan zijn om te weten in hoeverre de dorpels van binnen zijn aangetast. Als hier op een gegeven moment gaten in gaan vallen gaat het hard. Dit zou je zelf deels kunnen zien door de stopjes aan de onderkant-binnenkant los te halen. En met lampje kijken.
Sluit ze daarna met wat ML er omheen zodat ze weer waterdicht zijn.

Hoe gaan jullie de bus gebruiken?
Als ‘daily’ die altijd op straat in weer en wind gestald staat heeft het veel zwaarder en zal ook beter geconserveerd moeten worden dan een camper die droog gestald wordt en alleen naar buiten komt op vakantiereizen.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door goon326 »

odorf schreef: 06 feb 2023, 20:16 Been there, done that,
Zie projecten in onderschrift de voorzijde begint op pagina 15 (ben eerst achter begonnen) en waarschuwing; mijn werkwijze gaar ver.

Om te beginnen met de laatste vraag;

Dat heet in het duits ‘frontmaske’ en dan voor een korte neus.
Als het nog origineel nieuw te krijgen zou zijn dan wordt je denk ik niet blij van de prijs.

In imitatie wel te vinden;
https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto ... gINKfD_BwE

Zomaar een link, als het goed is gaat het hier om een ‘korte neus’.

Soms komen ze origineel op bijvoorbeeld e-bay voorbij.

Soms hebben de T4 slopers zoals idh hier op het forum ze liggen.

Er is soms ook een losse balk in imitatie te vinden, maar de koplamphouders zitten er aan vast. (daarom heet het ‘masker) Die koplamphouders moeten bij een losse balk overgezet en gelast worden.

Ik probeer nog wat meer uitleg in elkaar te tiepen.

Odorf
Thanks voor je bericht, ik ga die dingen die je aanstipt nalopen. Ik wil denk ik een imitatie masker kopen. Is daar verschil mee met het origineel? Of minder goed? Zag op auto doc voor 350 euro. Degene die ik op internet tweedehands zie zijn allemaal ook vaak toch wel roestig.

Auto staat in de stalling en onder de carport en gaat alleen mee op vakanties. In de winter rij ik er niet mee.
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door goon326 »

odorf schreef: 06 feb 2023, 21:22 Ik heb het ook allemaal door schade en schande moeten leren. Ik had een werkruimte en ben er uiteindelijk zelf mee aan de slag gegaan. Met een ‘adresje’ kan ik je niet verder helpen.

My two cents, (voor wat het waard is.)
De bus heeft achterstallig onderhoud qua carrosserie. (Duh) Valt echt niet zomaar ineens uit elkaar, maar naarmate er meer roest zichtbaar gaat worden kan het op een gegeven moment bij de APK op gaan vallen en kan een keurmeester dieper gaan graven. Oppervlakkige roest is zeldzaam vaak is er sprake van een combinatie waarbij vocht tussen naden, overlappigen en in holle ruimtes de roest veroorzaakt.

Helemaal perfect krijgen gaat niet zo 1-2-3 lukken. Ik denk dat je dat uit je hoofd kunt zetten.

Wat ook interessant kan zijn om te weten in hoeverre de dorpels van binnen zijn aangetast. Als hier op een gegeven moment gaten in gaan vallen gaat het hard. Dit zou je zelf deels kunnen zien door de stopjes aan de onderkant-binnenkant los te halen. En met lampje kijken.
Sluit ze daarna met wat ML er omheen zodat ze weer waterdicht zijn.

Hoe gaan jullie de bus gebruiken?
Als ‘daily’ die altijd op straat in weer en wind gestald staat heeft het veel zwaarder en zal ook beter geconserveerd moeten worden dan een camper die droog gestald wordt en alleen naar buiten komt op vakantiereizen.
Ik heb net je draadje gelezen, respect man! Nu ben ik wel bang dat (zoals eerder al aangegeven door andere mensen hier) dat ik dus toch een hoop extra ellende ga vinden als ik nu ga beginnen met zoeken. Ik hoef die van mij niet zo mooi te krijgen als die van jou, maar wil hem wel graag veilig en relatief netjes hebben.

Waar zitten die dopjes precies?

K heb vanavond de neus weer zover als mogelijk afgebouwd. Morgenmiddag iets bedenken om de radiateur op te hangen zodat ik de hele bumpersteun kan verwijderen en dan de nieuwe kan aanbrengen. Die ga ik morgen bestellen.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door odorf »

Dat laatste (carport) en niet dagelijks gebruik is zeker een punt dat de houdbaarheid van het plaatwerk van de T4 vergroot. Tevens schoonhouden en een waxlaag op de lak waardoor vocht minder op de carrosserie blijft hangen helpt in mijn optiek ook.

Voordat je ‘zomaar’ een frontmasker koopt;
Ga je dat door een professional laten plaatsen? Overleg dan goed met deze persoon óf je zelf dingen kunt kopen die hij gaat plaatsen. Niet iedere garagist gaat akkoord met zelf aangeleverde delen. (Je kunt dan ook gedoe krijgen met aansprakelijkheden bijvoorbeeld. )
Edit; ik had niet gezien dat je nog een aanvulling geplaatst had. bovenstaand is achterhaalde tekst dus.

Ik heb mijn eigen masker uiteindelijk opgeknapt dus ik heb geen ervaring met imitatie op dat vlak.

Ik heb wel imitatiedelen van ander plaatwerk liggen en gebruikt. Ervaring daarmee is dat maatvoering soms best wel wat af kan wijken. Hoeft geen enkel probleem te zijn mits van te voren er goed vergeleken wordt.

Ik begon ooit met de twee stukjes plaatwerk onder de koplampen in imitatie deze had ik helemaal netjes strak afgewerkt en in de carosseriekleur gespoten, en bij montage bleken de stansjes van de bevestigingen 5 mm af te wijken waardoor ik ze niet gemonteerd kreeg en mijn nieuwe lakwerk en het lakwerk van de omliggende delen beschadigde. Een hoop frustratie alom.
Maar als je de mogelijke slechte pasvorm als uitgangspunt neemt en daar op anticipeert hoeft het geen probleem te zijn. Soms is imitatie ook net even iets dunner of simpeler dan originele delen.

Met de schuine balkjes IN de wielkasten die aansluiten op de hoeken van de bumperbalk vooraan heb ik ook kunnen vergelijken
(Deze balkjes boven de voorwielen in de wielkast zijn ook zo’n klassiek roestpunt dat vaak over het hoofd wordt gezien totdat het flink krokant zomaar ineens APK afkeur wordt.

Deze balkjes had ik nog origineel nieuw liggen. En toevallig ook een stuk via-via in imitatie. Dit imitatiedeel was een stukje dunner en lichter en daar mistten ook een paar bevestigingsrandjes die op het origineel wel zaten. Net even simpeler dus. Hoeft geen probleem te zijn, maar imitatie is vaak niet 100% gelijk aan het origineel.

Dit heeft er allemaal wel voor gezorgd dat ik bij mijn verbouwingen aan mijn T4 gepoogd heb om zoveel mogelijk origineel plaatwerk te verzamelen als de mogelijkheid zich voordeed. Een aantal jaar geleden was er in imitatie ook minder verkrijgbaar dan dat anno nu het geval is. Nu gaat die verzameling bij mij echter gedeeltelijk in de uitverkoop omdat ik mijn werkruimte kwijtraak. Maar dit terzijde.

Nog een belangrijk punt met imitatie; soms zit er een bij levering een zwarte laklaag op de delen. Die laklaag kan er prima uitzien. Vertrouw hier niet op! Dit is regelmatig een simpel verflaagje dat na korte tijd alweer kan gaan roesten. En dat zou zonde zijn/frustratie op kunnen leveren. Een laag 2K lak. (Zelfs ook uit een spuitbus) vergroot de houdbaarheid van deze delen flink.

Ook belangrijk; mocht je zelf aan de slag gaan met demontage van de frontdelen en bijvoorbeeld de bevestiging van de koplampen. Veel plastic is oud en broos. Zeker met koudere temperaturen breken de clipjes snel af en zijn niet altijd makkelijk nieuw te krijgen.

Ook een overweging;
Zo heel slecht ziet je eigen bumperbalk er nog niet uit. Bumper terugplaatsen en later nog eens naar kijken is een optie. Je zou de huidige balk ook nog voorlopig kunnen conserveren en de roest zoveel mogelijk proberen te stoppen. Dit kun je doen door er een roestconserveermiddel/isolator (bijvoorbeeld Brunox) er op en in aan te brengen en bijvoorbeeld daarna een waslaag door de openingen in de balk in de holle ruimtes te spuiten. En eventueel een eerst nieuwe zwarte laklaag aan de buitenkant. De roest los je hier niet mee op. Maar je kunt het proces wel vertragen. En als er door de waslaag (bijvoorbeeld Sikagard Cavity wax) minder nieuw vocht er in en bij kan komen gaat het roesten van binnenuit ook minder snel en koop je tijd om tot betere inzichten en goede oplossingen te komen. Maar deze tussenoplossing kost natuurlijk ook tijd en geld.

Bij mijn T4 heb ik ook van die blaasjes onderaan de voorruit gehad. Maar mijn voorruit is er nog nooit uit geweest. Ik heb mijn rubber rondom het raam goed er uit weten te krijgen en de raamrand met dik tape beschermd. Toen plaatselijk gezandstraald en met 2K lakken afgewerkt. Tot nu blijft het al jaren netjes. Ik bedoel hiermee dat er vaak meerdere mogelijkheden zijn en soms is het ook geluk hebben. Ruit er uit en opnieuw laten behandelen is uiteraard wel de beste oplossing. Mits het goed uitgevoerd wordt. Dat dan weer wel.

En ‘patchwork’ losse stukjes over of in de gaatjes laten lassen kán ook een oplossing zijn. Estetisch niet altijd even mooi, maar het kan functioneel prima werken. De T4 wordt toch nooit meer als nieuw. Al kan bij het frontmasker plaatsing van een imitatiedeel uiteindelijk wel weer een goedkopere oplossing zijn. Stukjes laten lassen kost ook geld. Maar ter overweging.

Waar je nu slim aan doet om mee te beginnen en wat je nog even kunt negeren? Hier heb ik geen idee van. Voor alles geldt ook; Ik ben ook maar een amateur. Het zijn slechts mijn ervaringen die ik deel.

Keuzes keuzes :nuts
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door freek »

Mocht je een goede, betrouwbare lasser zoeken: ik heb zeer goede ervaringen met Emile Maarschalkerweerd in Soesterberg (autolasser.nl)
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door goon326 »

Ik vanmiddag de knoop doorgehakt. Ik heb een steun bumper besteld zonder de koplamp frame stukken. Vanmiddag heb ik alles uitgebouwd en de koplampframe stukken losgehaald van de balk door de puntlassen te doorboren. Als de steunbalk binnen is ga ik die stukken er weer aanvast lassen. Dat scheelt me 250 euro. Tweedehands kon ik op internet geen goede bumper steun vinden, veel wat ik zag was al verroest, en repareren zoals jij dat hebt gedaan hebt @odorf dat kan ik niet zelf helaas.De steunbalk was goed verroest nu ik alles los heb en de steuntjes aan de carrosserie zien er nog goed uit. Nieuwe steunbalk kost me 200 euro, die komt morgen binnen, en nu maar hopen dat het past, is wel imitatie.

Hier wat foto’s:
Bijlagen
868B0E7A-3943-42CE-9A08-796D05A98521.jpeg
95E794F7-1F50-4E90-A7FB-1671879FE78A.jpeg
A5FF33C7-1A9D-45B5-860B-6A032863C158.jpeg
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door goon326 »

freek schreef: 07 feb 2023, 21:12 Mocht je een goede, betrouwbare lasser zoeken: ik heb zeer goede ervaringen met Emile Maarschalkerweerd in Soesterberg (autolasser.nl)
Bedankt! Ga ik eens navragen of die wellicht nieuw stuk in mijn spatbord kan lassen.
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door goon326 »

odorf schreef: 07 feb 2023, 06:38 Dat laatste (carport) en niet dagelijks gebruik is zeker een punt

Keuzes keuzes :nuts
Ja allemaal keuzes, als ik eenmaal begin wil ik eigenlijk alles weghebben en aanpakken. Maar ik moet ook maar vrede hebben dat dat bij dit project gewoon niet gaat lukken. Ik zit er nu aan te denken om het voorspatbord links te laten aanpakken en dan oppervlakkig de roest zelf weg te halen bij de voorruit en dan voorlopig te kijken hoe lang dat wegblijft. En de rest van de kleinere plekjes dit jaar te laten voor wat het is. En ik ga uiteraard alles langslopen of ik ernstige dingen in dorpels tegen kom. Half maart krijgt hij weer apk. Dus dan moet hij in iedergeval weer rijdend zijn.

Bedankt voor je uitgebreide reactie en je andere draadjes. Die helpen enorm. Knap werk wat je verricht ook met lassen enzovoort. Wellicht moet ik toch maar eens zelf een las apparaat gaan aanschaffen.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door odorf »

en nu maar hopen dat het past, is wel imitatie.
Volgens mij komt dit niet zo nauw bij dit deel.
De schuine balkjes hebben opgelaste moertjes. In nood zou je die er af kunnen slijpen en met losse boutjes en moetjes kunnen bevestigen. Of -beter als dat kan- de gaten van je nieuwe deel waar nodig iets opruimen.

Ik denk dat die losse balk op zich een hele slimme keuze is. De staat van het bovenstuk van het masker is vaak beter.

Ik begrijp dat je nu alles netjes wilt krijgen. Had ik ook. Maar dat is gewoon niet in één keer te doen als je ook nog lekker wilt gaan kamperen. Daar is de T4 voor gemaakt tenslotte. Ik heb het ook in een aantal winterperiodes aangepakt. En dan is het beheersen om maar één kant aan te pakken.

Maar met conserveren en tijdelijk behandelen kun je een hoop groter leed besparen. En dan stukje bij beetje naar je zin aanpakken.

Mocht je vragen hebben. Roep maar.

Goed bezig in ieder geval. :toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 184
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door goon326 »

Ja hopen dat het past. Onderdeel is nog niet binnen dus nog even afwachten. Jij nog tips voor conserveren? Vooral die kleine roestplekjes moet ik dat nog behandelen met anti roest spul, of gewoon laten zitten totdat ik het geheel ga aanpakken. En zou je de bodem tectyleren? Of heb je daar ervaring mee?

De 2K spuitbussen, heb jij die op kleur laten maken? Denk je dat ik die voorruit rand gewoon zelf kan behandelen? Dus rubber eruit, kaal maken in de primer en dan met 2K spuitbus overspuiten? Is het moeilijk om de overgang eruit te polijsten of te schuren?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Spuiter gezocht: roest zijscherm en ruit

Bericht door Multivan Generation »

Voorruit moet je er helemaal uithalen,
roest zit vaak verder als dat jij allemaal kunt zien.

En of jij dingen zelf kunt, hangt af van je skills.

Goed dat je jouw auto punctueler hebt nagelopen en ja, je hebt dus meer gezien.
Ik zou zelf zo iets hebben van roest weghalen en conserveren en dan later alles voorzien van primer etc..

Bodem tectyleren , zie topic van erik450

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie