Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

diverse elektrische storingen

vragen over de T4
Plaats reactie
rmesman
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2013, 17:03

diverse elektrische storingen

Bericht door rmesman »

Hallo,
Ik heb een T4 diesel Multivan 2002 en zoek iemand die mij kan helpen met diverse (elektrische) storingen. Mijn 'dashboard' had het begeven, heb tijdelijk er een model ingezet van een ander t4 type, en ik eindelijk een vervangend model kunnen vinden. Sindsdien krijg ik diverse foutmeldingen , die niet zo zeer gerelateerd zin aan de vervanging:
- een melding mbt de remmen (was al voor vervanging)
- een service -melding (is sindsdien vervanging)
- wil graag de km-stand corrigeren (conform het was)
- centrale deurvergrendeling is op hol geslagen; deuren gaan automatisch dicht bij sluiten deur; krijg ze van binnen niet open,; moet handmatige truc van open/deur open doen; bij deur openen probeert systeem open/dicht continue toe te passen (al met al drama)
- heb lekstroom op groep binnenverlichting/radio groep en kan de oorzaak niet vinden
- melding dat gloeilamp/servicemelding knippert (schijnt melding te zijn dat een schakelaar losgekoppeld is/niet meer werkt)
- cruise control werkt niet meer (sinds kort)

Bij wie kan ik terecht om eea door te meten/oorzaak te localiseren? Ben bereid te 'reizen' aangezien ik in Haarlem woon.

gr, Robin
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: diverse elektrische storingen

Bericht door StijnT4 »

Ten eeerste, je mag je km stand niet zomaar aanpassen, dit is illegaal.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: diverse elektrische storingen

Bericht door Chewbacca »

Inderdaad, je kunt niet zomaar een andere tellerunit met andere tellerstand plaatsen.

Wellicht heb je hier iets aan om de km-stand te herstellen:
- https://www.t4-wiki.de/wiki/Tachoumbau
- https://www.t4-wiki.de/wiki/Kombiinstru ... _.2F_Umbau
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: diverse elektrische storingen

Bericht door Erdem50 »

Er word hier toch aangegeven dat hij graag zijn tellerstand wil herstellen omdat hetgeen er nu in zit Juist NIET klopt. Jullie benaderen het van de hele andere kant…….
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: diverse elektrische storingen

Bericht door Multivan Generation »

rmesman schreef: 09 feb 2023, 20:52 Hallo,
Ik heb een T4 diesel Multivan 2002 en zoek iemand die mij kan helpen met diverse (elektrische) storingen. Mijn 'dashboard' had het begeven, heb tijdelijk er een model ingezet van een ander t4 type, en ik eindelijk een vervangend model kunnen vinden. Sindsdien krijg ik diverse foutmeldingen , die niet zo zeer gerelateerd zin aan de vervanging:
- een melding mbt de remmen (was al voor vervanging)

Dat is een software coding en kan met vagcom of vcds aangepast worden.

- een service -melding (is sindsdien vervanging)

Kun je ook aanpassen met software, maar ook met knoppen en contact aan en uit. Staat op het forum wel vermeldt.

- wil graag de km-stand corrigeren (conform het was)

Dat begrijp ik, en ja dat is mogelijk, maar alleen met speciale software. Ik heb dat al wel eens gedaan. Had een oude tellerunit en die heb ik toen uiteindelijk naar een stand van beneden de 100km gezet, wat de verkoopbaarheid beter maakte van die tellerunit.

- centrale deurvergrendeling is op hol geslagen; deuren gaan automatisch dicht bij sluiten deur; krijg ze van binnen niet open,; moet handmatige truc van open/deur open doen; bij deur openen probeert systeem open/dicht continue toe te passen (al met al drama)


Dat kan ook aan gebroken slotveertjes liggen.

- heb lekstroom op groep binnenverlichting/radio groep en kan de oorzaak niet vinden

Haal je radio los, is het daarna weg, dan mogelijk sluiting in je radio

- melding dat gloeilamp/servicemelding knippert (schijnt melding te zijn dat een schakelaar losgekoppeld is/niet meer werkt)

Dat duidt op een opgeslagen storingsmelding in de motorcomputer. Dus motorcomputer uitlezen

- cruise control werkt niet meer (sinds kort)
Kan gerelateerd zijn aan de foutmelding hierboven, maar ook vaak een pedaal sensor die defect is.
Dit kun je met vagcom of vcds testen.

Groeten Peter

Bij wie kan ik terecht om eea door te meten/oorzaak te localiseren? Ben bereid te 'reizen' aangezien ik in Haarlem woon.

gr, Robin
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie