Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Blue ombouwen naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
vwt41991
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2023, 17:18

Blue ombouwen naar camper

Bericht door vwt41991 »

Hallo allemaal, Sinds gister heb ik een blauw VW T4 busje uit 1991. Het plan is om hem de komende maanden om te bouwen tot campertje zodat ik langdurig door Europa kan trekken ermee. Er moet een heleboel gebeuren en ik ben blij om eindelijk van start te kunnen na een aantal maanden researchen en wachten tot deze bij de garage klaar was. De verkoper had er namelijk nog een nieuwe distributieriem op laten zetten en het een en ander laten uitzoeken.
Voorkant.jpeg
Zijkant.jpeg
Binnenkant met panelen.jpeg
Gister ben ik gelijk begonnen met de wand/deur bekleding verwijderen, ik wil de bus eerst kaal hebben om te zien of er geen verborgen problemen zijn. Dan zal ik het oude materiaal waar mogelijk hergebruiken, of als mal inzetten voor het nieuwe (scheelt weer een hoop meetwerk hehe)
vwt41991
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2023, 17:18

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door vwt41991 »

Plafond.jpeg
Het dakraampje is niet helemaal waterdicht meer, dus de hemelbekleding rondom was er slecht aan toe.
plafondplaat.jpeg
Gelukkig maakt dat verder niet uit, want volgend weekend breng ik de bus weg en wordt er een panorama hefdak opgeplaatst. :jumpklap
stoelen half schoon half vies.jpeg
Ik ben ook maar aan het poetsen geslagen in de cabine, alles heeft een behoorlijke laag vuil. Het komt er gelukkig goed af. Ik zou eigenlijk de bekleding met zo'n waterspuit-stofzuig-ding willen reinigen, maar vindt het zonde om er een machine van 150+ euro voor te kopen als ik het maar een dag gebruik. Heeft iemand daar nog tips voor?
T4Twin0182
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door T4Twin0182 »

Je kunt zo een machine ook huren voor een paar tientjes.
Ben zeer benieuwd naar het resultaat ;) houd ons op de hoogte

Gr T4Twin
vwt41991
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2023, 17:18

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door vwt41991 »

T4Twin0182 schreef: 12 feb 2023, 14:30 Je kunt zo een machine ook huren voor een paar tientjes.
Goeie, ik zal eens rondkijken.

Vanmiddag heb ik nog liggen rollebollen op de parkeerplaats om mijn achterbumper beter te bekijken. Dat ik een nieuwe moet aanschaffen was al duidelijk, maar ik weet nu iig waar de schade aan lag (vermoedelijk een tik gehad waardoor elementen zijn afgebroken en de pasvorm waardeloos is). Toen ik daar zo mooi op de grond lag te worstelen met schroefjes die niet meer wilde luisteren, zag ik twee dingen.
1. Er zit een gat in mijn uitlaat (zat verstopt onder wat vuil)
uitlaat.jpeg
2. De plaat die hieboven gemonteerd zit is volledig weggeroest. Weet iemand wat de functie van die plaat is en hoe het heet? Hopelijk kan ik de bus van de week op de brug zetten bij een garage en er beter naar kijken, maar dan ga ik iets minder blond naar de afspraak toe :bifun
roestplaat.jpeg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door Multivan Generation »

T4Twin0182 schreef: 12 feb 2023, 14:30 Je kunt zo een machine ook huren voor een paar tientjes.
Ben zeer benieuwd naar het resultaat ;) houd ons op de hoogte

Gr T4Twin
https://www.boels.com/nl-nl/huren/tapij ... er/p/10141
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door Hanz »

vwt41991 schreef: 12 feb 2023, 15:52 2. De plaat die hieboven gemonteerd zit is volledig weggeroest. Weet iemand wat de functie van die plaat is en hoe het heet?
Dat is (was) waarschijnlijk een hitteschild?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door Multivan Generation »

vwt41991 schreef: 12 feb 2023, 13:34
Gelukkig maakt dat verder niet uit, want volgend weekend breng ik de bus weg en wordt er een panorama hefdak opgeplaatst. :jumpklap
Ik zou er eerst voor zorgen dat de basis van de auto goed is, voordat je een hefdak er op laat zetten. Anders zou het wel eens weggegooid geld kunnen zijn/worden bij deze auto..

Ik zie al te veel dingen die bij mij alarmbellen doen rinkelen.

Doe er je voordeel mee .

Groeten Peter
Ps heb al genoeg enthousiaste projecten hier gezien, met bussen die later behoorlijk rot bleken te zijn..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door Hanz »

+1
In je andere topic heb je het over oppervlakkige roest maar oppervlakkige roest bij een T4 bestaat niet. Al het plaatwerk is voorzien van een laklaag en als de roest aan de oppervlakte komt dan komt het van binnenuit. Oppervlakkige roest ontstaat alleen bij schade van buitenaf door bijvoorbeeld een aanrijding.
In het andere topic staat ook een foto van het plaatwerk onder de achterbumper. Volgens mij zie ik daar links van het midden geen oppervlakkige roest maar zitten er gewoon gaten in het plaatwerk.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
vwt41991
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2023, 17:18

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door vwt41991 »

Hanz schreef: 13 feb 2023, 10:14 +1
In je andere topic heb je het over oppervlakkige roest maar oppervlakkige roest bij een T4 bestaat niet. Al het plaatwerk is voorzien van een laklaag en als de roest aan de oppervlakte komt dan komt het van binnenuit. Oppervlakkige roest ontstaat alleen bij schade van buitenaf door bijvoorbeeld een aanrijding.
In het andere topic staat ook een foto van het plaatwerk onder de achterbumper. Volgens mij zie ik daar links van het midden geen oppervlakkige roest maar zitten er gewoon gaten in het plaatwerk.
Klopt daar zitten inderdaad gaten in op de rand waar de rubbers zitten. Het ging mij in dat bericht meer om het metaal onder de bumper, gezien die aan de buitenkant zo beschadigd waren.
Hoe ik die gaten ga oplossen moet ik nog bedenken. De schuifdeur heeft daar ook grootschalig last van, maar die kan ik gewoon omruilen voor een ander. Dat gaat helaas niet met de rand van de laadruimte, dat zou dan laswerk worden.

Onderkant van de bus ziet er verder trouwens goed uit qua (gebrek aan) roest. Hij is net de brug op geweest bij de garage en ik word straks gebeld met een offerte van de onderdelen die aan vervanging toe zijn, een behoorlijk lijstje maar dat hoord nou eenmaal bij zo'n oud beestje:
Voor- en einddemper, hitteschild, fuseekogels, schokdempers, startmotor, banden en brandstoffilter.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2028
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door chv »

Ik sluit me aan bij het advies van Peter.
Als de bus niet tiptop is zou ik nog goed nadenken over het laten plaatsen van een hefdak. Dat kost voor een hele simpele (met alleen stahoogte) al bijna 1000,- als je het niet zelf doet.
En we hebben het over een bus van meer dan 40 jaar oud.
En dat zie je, met alle respect, er ook zeker van af.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door Lambiek »

Denk dat de 40+ gewenst is.
Ivm mrb.

Anders kan ik t ook niet begrijpen ???
Jammer van je tijd en materialen....
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 619
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door Lutra »

2023-1991=32
Maar dat doet niets af aan de opmerkingen hierboven.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2028
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door chv »

:huilen Wiskunde was altijd al een zwak punt van me.

Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door Timy »

Is het niet zo dat "onze"busjes zelden een economische of rationele keuze zijn maar meestal een emotionele? :lach
Het is inderdaad wel goed voor VWT41991 om te bedenken dat er stevige kosten te verwachten zijn, maar als dat okee is blijft er wel weer een leuk buske rondtuffen!
Met een leuke kleur ook (vind ik!).

Hoop dat de kosten meevallen en duim dat het project mag slagen maar adviseer ook goed na te denken als je over de kosten twijfelt. Je moet een keer een grens durven trekken...
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Blue ombouwen naar camper

Bericht door Jan anno NU »

Timy schreef: 14 feb 2023, 05:50 Is het niet zo dat "onze"busjes zelden een economische of rationele keuze zijn maar meestal een emotionele? :lach
Je kan er financieel gewoon op leeg lopen , er zijn grenzen.
Beetje jammer als je er zoveel energie in steekt en het ding is gewoon afkeur over een paar jaar.
T4 2,5 TDI 2002
Plaats reactie