Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke DAB+ antenne?

vragen over de T4
Plaats reactie
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Welke DAB+ antenne?

Bericht door Porcini4 »

Heb een duurdere radio gekocht ivm nieuwe speakers en de vervolgens benodigde tijdcorrectie instelling.
Bijkomende optie is oa DAB+, alleen kom ik er dus van het weekend achter dat je daarvoor ook een DAB+ antenne nodig hebt.
Ik krijg bij rondlezen het idee dat een plakantenne aan de binnenkant van het raam vaak ellende geeft qua ontvangst.
Een buitenantenne is dan wellicht de betere optie alleen waar ga ik die plaatsen? Ik heb een hefdak en liefst maak ik mijn bus niet hoger dan hij al is.
Wat is jullie ervaring met welke antenne?
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1686
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Welke DAB+ antenne?

Bericht door henkru »

Porcini4 schreef: 20 feb 2023, 13:53 Heb een duurdere radio gekocht ivm nieuwe speakers en de vervolgens benodigde tijdcorrectie instelling.
Bijkomende optie is oa DAB+, alleen kom ik er dus van het weekend achter dat je daarvoor ook een DAB+ antenne nodig hebt.
Ik krijg bij rondlezen het idee dat een plakantenne aan de binnenkant van het raam vaak ellende geeft qua ontvangst.
Een buitenantenne is dan wellicht de betere optie alleen waar ga ik die plaatsen? Ik heb een hefdak en liefst maak ik mijn bus niet hoger dan hij al is.
Wat is jullie ervaring met welke antenne?
Buiten dak antenne Calearo Spriet + FM en dab kabels 5 meter
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Welke DAB+ antenne?

Bericht door Chewbacca »

henkru schreef: 20 feb 2023, 14:41 Buiten dak antenne Calearo Spriet + FM en dab kabels 5 meter
+1
:proost
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Welke DAB+ antenne?

Bericht door Muug »

Wij hadden in onze vorige en hebben in onze huidige zo'n kleef-antenne in de rechterbovenhoek van de voorruit en zijn daar zeer tevreden van. Ik ben wel nieuwsgierig naar welk soort ellende je verwijst.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Welke DAB+ antenne?

Bericht door marrcel »

Je hebt voldoende aan een spriet van 40cm. Deze buiten antenne is ideaal voor het beste ontvangst voor verticale polarisatie.
Peter heeft een korte shark fin gemonteerd. Ik kan me geen foto's herinneren.
Wat ook kan is een draad antenne in de rechter spiegel verwerken. Maar 40cm vertikaal past niet in de spiegel. Dat is iets minder ideaal. Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd. Eerst wat
andere klusjes.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33776
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke DAB+ antenne?

Bericht door Multivan Generation »

Mocht je alles in de spiegel willen dan werkt een DAB+ antenne van een Caddy beter als van een T5/T6. Daar is een topic over op het TX-board.

Ik heb inderdaad een Calearo sharkfin..

Zie hier.. viewtopic.php?p=502803#p502803

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Welke DAB+ antenne?

Bericht door gcSunrader »

Bij onze camper heb ik de raamplakantenne langs de bekabeling van de rechter buitenspiegel (is de verticale spiegel) in de spiegelkap geplakt.
Werkt wel maar af en toe onder viaducten valt de radio wel eens weg. (dus geen hele perfecte oplossing.
Ik heb de antenne wel naar buiten gebracht omdat er in het dashboard en remote camera (Garmin) en de (verkeerde Ali USB laders, die ondertussen vervangen zijn) veel storing was, vaak melding geen signaal. met het handmatig buiten houden van de antenne werden deze storingen significant minder.
Ben er wel achter dat BT functie van de radio icm 4G van mijn telefoon een prima alternatief is.
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Welke DAB+ antenne?

Bericht door Chewbacca »

Muug schreef: 20 feb 2023, 15:00 Wij hadden in onze vorige en hebben in onze huidige zo'n kleef-antenne in de rechterbovenhoek van de voorruit en zijn daar zeer tevreden van. Ik ben wel nieuwsgierig naar welk soort ellende je verwijst.
Ik heb met twee soorten kleef antennes in de rechter bovenhoek van de voorruit, bij dezelfde radio, zeer beperkte ontvangst gehad.
Er werden weinig zenders gevonden, en ook onderweg viel het signaal vaak weg.
Met de spriet op het dak een heel stuk beter

Maarrr... ik heb zo'n blauwe zonwering band in het glas van de voorruit, wellicht dat dat ook het dab-signaal hindert
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3642
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Welke DAB+ antenne?

Bericht door krekwakwol »

@porcini Ik heb nog geen foto van je bus gezien, is het een camper met hefdak of een gewone bus, dat kan het meedenken wel makkelijker maken.
Want zonder hefdak kun je makkelijker een vaste antenne op je dak maken, maar misschien kan een plak antenne op het stalen dak onder het kunststof hefdak. Ik weet niet hoe het dan met het ontvangst zit.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Re: Welke DAB+ antenne?

Bericht door Porcini4 »

Multivan Generation schreef: 20 feb 2023, 15:13 Mocht je alles in de spiegel willen dan werkt een DAB+ antenne van een Caddy beter als van een T5/T6. Daar is een topic over op het TX-board.

Ik heb inderdaad een Calearo sharkfin..

Zie hier.. viewtopic.php?p=502803#p502803

Groeten Peter

Ja zo'n Sharkvin van Calearo is wellicht een optie. Heb je goede ervaringen hiermee qua ontvangst? Ik hoop alleen wel dat ik die net kan plaatsen.
Voor op het dak heb ik geen plek omdat mijn hefdak zo'n beetje tot aan het raam komt, achter heb ik wel nog ongeveer 6,5 cm dak van hefdak tot mijn deuren.
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Re: Welke DAB+ antenne?

Bericht door Porcini4 »

krekwakwol schreef: 20 feb 2023, 21:44 @porcini Ik heb nog geen foto van je bus gezien, is het een camper met hefdak of een gewone bus, dat kan het meedenken wel makkelijker maken.
Want zonder hefdak kun je makkelijker een vaste antenne op je dak maken, maar misschien kan een plak antenne op het stalen dak onder het kunststof hefdak. Ik weet niet hoe het dan met het ontvangst zit.

Dat had ik er in mijn startpost wel bijgezet,ik heb een groot hefdak. Van voorraam tot zo'n 6,5 cm van de achterdeuren. Ik moet me nog een keer verdiepen in hoe ik hier foto's toevoeg. Heb nog een en ander te delen qua afgeronde projecten waar anderen wel eens hun voordeel mee zouden kunnen doen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33776
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke DAB+ antenne?

Bericht door Multivan Generation »

6,5 cm is te weinig voor een Calearo sharkfin.
Ik dacht dat je daar bijna het dubbele voor nodig hebt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Welke DAB+ antenne?

Bericht door Muug »

Je kan 'm dwars zetten :knipoog
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33776
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke DAB+ antenne?

Bericht door Multivan Generation »

Muug schreef: 21 feb 2023, 09:24 Je kan 'm dwars zetten :knipoog
Dat is geen gezicht natuurlijk ..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie